Analytikerna hade förväntat sig ett rörelseresultat på 408 miljoner, enligt SME Direkts prognossammanställning.
Axfoods försäljning uppgick till 11.444 miljoner kronor under kvartalet. Analytikerna hade räknat med en försäljning på 11.378 miljoner kronor.
Rörelsemarginalen blev 3,8 procent. Här väntades en marginal på 3,6 procent, enligt SME Direkt.
Axfood står fast vid sin prognos om att investeringarna uppgår till 900-1.000 miljoner kronor under helåret 2018.
Det framgår av kvartalsrapporten.
Axfoods jämförbara försäljning i den egenägda detaljhandeln steg 5,3 procent under det första kvartalet 2018.
Det framgår av rapporten.
Under det fjärde kvartalet 2017 var ökningen 3,6 procent.
Försäljningen av egna märkesvaror, EMV, uppgick till 28,7 procent i slutet av kvartalet, jämfört med 28,2 procent i slutet av fjärde kvartalet 2017.