Amazon spökar för Qliro-aktien

Aktieanalys Amazon sägs vara på väg att etablera sig i Norden i år. Det hotar tillväxtcaset i Qliro Group och aktien har pressats hårt.

Qliro Group varnade i början av april för att det första kvartalet inte utvecklats på det sätt som var tänkt. Ovanligt stora returer i klädbutiken Nelly tyngde resultatet i kvartalet, liksom ökade kostnader för marknadsföring och en omstrukturering inom CDON Marketplace.

Rörelseresultatet i det första kvartalet blev -58 Mkr vilket var knappt 40 Mkr sämre än samma period året innan. Inget av koncernens numera tre affärsområden rapporterade positivt rörelseresultat. Nellys rörelseförlust skrevs till 20 Mkr, CDON Marketplace slutade på -23,6 Mkr och Qliro Financial Services, QFS, på -4,8 Mkr.

Lönsamhetsproblemen har avlöst varandra i Qliro Group de senaste åren och bolaget har mest ägnat sig åt att sälja av verksamheter. Vitarubolaget Tretti.se såldes 2016, leksaksaffären Lekmer 2017 och i början av 2018 blev försäljningen av Gymgrossisten klar. Konkurrensen är stenhård inom detaljhandeln även på nätet och Qliro har helt enkelt inte varit särskilt framgångsrikt i att skapa vinnande koncept.

Nelly hade problem för några år sedan men har repat sig och hittat en stark position bland kvinnor 18-29 år. Ett problem med den kundgruppen är att de har ett kostsamt köpmönster med många returer.

Nelly har dock omfamnat detta och erbjöd under fjärde kvartalet extra långt öppet köp, 90 dagar. Det utnyttjades i större omfattning än väntat och returerna blev stora i februari och mars. Även en högre andel än tidigare av det första kvartalets försäljning returnerades. Trots 15 procent högre ordervärde i kvartalet ökade därför omsättningen med bara 3 procent för Nelly.

Lönsamheten har dock förbättrats i Nelly de senaste åren då man bland annat ökat inslaget av egna varumärken. Under 2017 överträffade Nelly sitt lönsamhetsmål. Rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar blev för helåret 9,3 procent mot målet på minst 6 procent. Vd Marcus Lindqvist sade till Nyhetsbyrån Direkt i samband med vinstvarningen att Nelly i år fokuserar lite mer på tillväxt.

Inom CDON Marketplace går man mot att bli allt mer av en marknadsplats där externa handlare själva levererar sina varor till kunderna. Det minskar behoven av lager för CDON och därmed kapitalbindningen. Under första kvartalet stod dock de externa handlarna för bara 23 procent av bruttoförsäljningsvärdet på CDON Marketplace.

CDON Marketplace har extremt tunna marginaler och fungerar till stor del bara som en inkörsport för Qliro Financial Services som är det stora tillväxthoppet inom koncernen. QFS är Qliros kreditmarknadsbolag som erbjuder fakturatjänster, delbetalningar, kort- och direktbetalningar i Norden. Till konsumenter erbjuder QFS även möjligheten att både spara och låna.

Verksamheten inom QFS startades under 2014 och den växer snabbt. Under fjolåret ökade rörelseintäkterna med 47 procent och i det första kvartalet i år var takten 38 procent. Totalt var vid utgången av kvartalet 1 019 Mkr utlånat till allmänheten. Av det var 910 Mkr faktura, del- och avbetalingar och 109 Mkr personlån.

På rullande tolv månader har QFS nått ett rörelseresultat före av- och nedskrivningar på 27,5 Mkr. Målet är att komma upp i 150 Mkr under 2019. Skalfördelar väntas ge en allt större hävstång i resultaten i takt med att rörelseintäkterna ökar. Marcus Lindqvist skriver i rapporten för det första kvartalet att organisationen i QFS nu har nått en tillräcklig storlek för att kunna hantera en betydande ökning av lånestocken utan att behöva öka antalet anställda.

De analytiker som bevakar Qliro Group räknar enligt databasen Factset i snitt med att bolaget i år gör en vinst per aktie på 7 öre. 2019 väntas vinsten per aktie öka till 35 öre. De prognoserna innebär p/e-tal på 158 respektive 31,7. Justerat för en nettokassa i e-handelsrörelsen på 323 Mkr värderas rörelsen till 16,6 gånger nästa års väntade rörelseresultat, ebit.

Qliro-aktien noterades under namnet CDON Group i december 2010. Kursen står lägre idag än den gjorde då och resan hit har varit rejält slagig. Från början av 2016 fram till hösten 2017 gick dock Qliro-aktien riktigt bra. Det senaste halvåret har dock åter varit svagt och kursen är ned dryga 40 procent sedan oktober i fjol.

Det är till stor del uppgifter om att den amerikanska e-handelsjätten Amazon är på väg att etablera sig i Sverige som tryckt ned Qliro-aktien. CDON Marketplace blir i så fall en direkt konkurrent till Amazon även om bolagen såklart inte går att jämföra i storlek. Ett fullt ut etablerat Amazon i Norden skulle rita om kartan och kraftigt begränsa tillväxtmöjligheterna för CDON Marketplace och i förlängningen QFS.

Tror man på tillväxtcaset Qliro Group är aktien lågt värderad i dagsläget. Ett problem i sammanhanget är dock att det rör sig om förhoppningar snarare än bevisade resultat. Qliro har ingen stark historik att luta sig mot. Amazon utgör ett stort hot mot dessa förhoppningar och det har tydligt tyngt kursutvecklingen det senaste halvåret.

Qliro-aktien lär fortsätta vara volatil de kommande kvartalen och kursen kan mycket väl återhämta sig från dagens nivåer om bolaget får till några bra kvartal. Amazon tycks dock vara på väg och det molnet lär fortsätta hänga över Qliro tills effekterna klarnar. Det gör läget allt för osäkert och rekommendationen stannar därför vid Neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Nelly Group Neutral 11,16 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -