Kryssningsaktierna seglar vidare

Börs Antalet kryssningspassagerare har stigit varje år under de senaste tio åren, och rederierna bygger allt större båtar. Samtidigt fortsätter kryssningsaktierna uppåt

Antalet kryssningspassagerare väntas öka till 27,8 miljoner passagerare i år jämfört med 25,8 miljoner 2017, enligt paraplyorganisationen The Cruise Line Industry Association. Det talar för fortsatta sötebrödsdagar för kryssningsredare.

Världens största kryssningsoperatörer är börsnoterade. De har samtliga haft ett strålande år på börsen och stigit betydligt mer än index. Nu ökar kapaciteten och sannolikt kommer kryssningsbolagens marginaler att pressas framöver.

Överlägset störst i kryssningsbranschen är Carnival Corporation, vars börsvärde uppgår till drygt 45 miljarder amerikanska dollar. Bolaget har cirka 50 procent av den nordamerikanska marknaden och 40 procent av den europeiska kryssningsmarknaden. Totalt äger och driver Carnival Corporation 90 fartyg.

Under det senaste året har aktien stigit 12 procent. Bolaget är noterat i både USA och Storbritannien. Carnival Corporation har huvudkontor i Miami och Southhampton. Bolaget består av rederier som Aida, italienska Costa och P&O Cruises. 2017 omsatte bolaget 17,5 miljarder dollar. Vinsten landade på 2,6 miljarder dollar.

Under 2018 väntas omsättningen öka med drygt 7 procent. Aktien handlas till ett p/e-tal på 14 för innevarande år, enligt 4-traders.

Carnival fortsätter att investera stort. I augusti i år ska Carnival Corporations nya flaggskepp Aida Nova bli klar på varvet Meyervarvet i tyska Papenburg.

Näst störst i kryssningsvärlden är Royal Caribbean Cruise Lines med ett börsvärde på drygt 24 miljarder dollar. 2017 omsatte Royal Caribbean 8,8 miljarder dollar. Vinsten blev 1,6 miljarder. Aktien handlas till ett p/e-tal på 13 och omsättningen spås öka med 9 procent under 2018.

Royal Caribbean äger världens största kryssningsfartyg "Symphony of the Seas". Fartyget är 360 meter långt och har plats för 6700 passagerare. Större än så här blir sannolikt inte kryssningsfartygen av det enkla skälet att det måste vara möjligt att lägga till i hamn.

Tredje största renodlade kryssningsredaren är Norwegian Cruise Lines som ursprungligen grundades i Norge men som nu har sin hemmabas i Miami. Norwegian Cruise Lines är kända som det företag som införde kryssningar utan klädkod.

2017 omsatte bolaget 5,4 miljarder dollar och vinsten blev 760 miljoner dollar. Bolagets största fartyg är Joy som är 333 meter långt och blev färdigt förra året. Fartyget tillverkades även det på Meyervarvet i Papenburg.

Initialt kommer de nya fartygen och dess kapacitet att pressa kryssningsbolagens marginaler, men på lite längre sikt finns efterfrågan där. Senast 2022 beräknas antalet kryssningsresenärer ha ökat till över 30 miljoner.

Ett annat orosmoment är det stigande oljepriset. En stor del av bolagens utgifter är bränsle.

Sammantaget bör investerare i kryssningsaktier vara försiktiga och selektiva i det korta perspektivet. Branschen befinner sig på toppnivåer och mycket ny kapacitet har kommit ut på marknaden. På lite längre sikt ser det dock fortsatt mycket ljust ut för branschen.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -