Ska du starta eget? Här är tipsen

Privatekonomi Drömmer du om att starta eget? Det är många saker att tänka på, därför bad vi driva-eget-proffset Camilla Björkman att dela med sig av sina bästa tips.

Bär du på en affärsidé och vill göra slag i saken och starta eget finns det flera parametrar att ta hänsyn till. Camilla Björkman, affärsutvecklingschef och delägare i startup- och techsajten Breakit och tidigare chefredaktör på tidningen Driva Eget, ger sina bästa tips.  

Innan du tar steget

”Det är viktigt att undersöka om det verkligen finns ett behov av din tjänst eller produkt, att du löser ett problem. En budget är viktig om du ska låna pengar eller ta in investerare, annars brukar jag hellre rekommendera att köra igång snabbt än att planera för mycket. Saker blir sällan som man har tänkt sig ändå”.

Camilla Björkman

Camilla Björkman tycker att det är relativt enkelt att starta eget i Sverige idag, men hon ger en känga åt politikerna.

”Det finns en del orättvisa regler kring exempelvis föräldrapenning och A-kassa som är till företagares nackdel. Något som kan göra att många drar sig för att starta eget, så där borde politikerna tänka om”.

Den sjukpenninggrundande inkomsten, SGI, beräknas annorlunda för egenföretagare än för löntagare. Om du arbetar i ditt aktiebolag räknas du som anställd och inte egenföretagare vilket kräver planering. Det är exempelvis viktigt att du tagit ut en ordentlig lön året innan du blir förälder. Det är nämligen den lönen som Försäkringskassan grundar din SGI på.

Om du har en enskild firma eller handelsbolag är det istället jämförelseinkomsten som räknas. Föräldrapenningen baseras då inte på vad du faktiskt tjänat utan på vad en anställd i ett motsvarande bolag tjänar. Något som gör att SGI:n sänks.

Risker med att starta eget

Att starta företag är ingen dans på rosor, det kräver kunskaper och innebär risker. De första tre åren är allra tuffast, det är ungefär så lång tid det brukar ta att få upp lönsamheten i ett nystartat bolag.  

”Den största risken är att ditt företag inte drar in några pengar och du blir skuldsatt. Undvik det genom att hela tiden testa din produkt eller tjänst och anpassa den efter marknaden”

Att gå med förlust första året är något de flesta småföretagare får räkna med, och ofta klarar man upp till två förlustår men det tredje året blir ofta kritiskt, de som inte klarar det måste ofta avveckla firman. Faktum är att ett av tre nya företag går i konkurs inom tre år.

”Det svåraste är ofta inte att starta företaget rent administrativt utan att marknadsföra sig, skaffa betalande kunder och att få in investerare. Här finns inga genvägar – det är bara att kavla upp ärmarna och inte ge upp”.

Marknadsföring är A och O

Marknadsföring är en viktig ingrediens i framgångsreceptet.  En utmärkt början är att jobba med marknadsföring i sitt eget nätverk.

”Använd dina sociala medier för att berätta vad du gör och erbjud dina tjänster. Var inte rädd för att sälja till vänner och bekanta – det är jättebra! Säljer du däremot produkter på nätet kan det vara annonsering i sociala medier och på Google som gäller. Säljer du mer komplexa produkter och tjänster till företag kan du använda dig av allt från nativeannonsering, annonsmärkta artiklar, i rätt forum till att själv ringa och boka in möten.

Kapitalisering, hjälp och bidrag

När det gäller den ekonomiska biten är en vanlig fråga hur mycket kapital som behövs för att våga ta klivet. Enligt Camilla Björkman handlar det om riskvilja.

”Det beror på hur riskvillig du är och hur mycket du ska satsa. Att dra igång ett tjänsteföretag som till exempel konsult kostar ingenting – det enda du behöver är en kund. Jag skulle säga att de flesta företag inte behöver mycket i grundplåt. Vill du däremot dra igång en startup som ska växa med personal kan du behöva några miljoner från till exempel investerare”.

Det finns också hjälp att få i form av bidrag, eller stöd som de oftast kallas. Starta-eget bidraget från Arbetsförmedlingen är oftast det de flesta tänker på först, men det är inte möjligt för alla att söka, det är exempelvis bara till för dig som är arbetslös.

Tillväxtverket, Vinnova och Jordbruksverket är andra ställen du kan vända dig till för att få bidrag.

Tillväxtverket hjälper dig som ska starta nytt företag eller behöver delfinansiera investeringar eller lönekostnader. Stödet ges för investeringar i exempelvis maskiner, transport, utbildning och lönekostnader.

Vinnova hjälper dig som är i ett så tidigt skede att banker, investerare och andra privata finansiärer inte vågar satsa.

Jordbruksverket är till för dem som startat ett företag på landsbygden.

Men Camilla Björkman tycker inte att man ska fokusera för mycket på bidragsdelen.

”Om du har en innovativ idé som kan skapa tillväxt i Sverige har du absolut en chans att få bidrag. Men bli inte för beroende av bidrag, din affärsmodell måste också kunna stå på egna ben. Lägg hellre tid på att få in pengar via kunder”.

Att starta eget tillsammans med andra har flera fördelar, exempelvis ekonomiskt, men det finns också fallgropar. Ni kanske är överens till en början men blir senare osams till följd av att ni har olika förväntningar på tillväxt och arbetstid. Och vad händer om någon vill hoppa av?

Ett alternativ kan vara ett kooperativt utvecklingscentrum. I ett sådant driver man sitt eget företag, fast i en gemenskap och kan ta hjälp av de andra i kooperativet i olika frågor.

De vanligaste misstagen

”En vanlig miss är att man säljer något det inte finns ett behov av. Och i stället för att se sanningen i vitögat och anpassa sig kör man på av envishet. Ett annat misstag är att man inte vågar sälja sina produkter eller tjänster. Man sitter på kammaren med en grym idé men tjänar inga pengar”.

Som egenföretagare är det också viktigt att tänka på den psykologiska aspekten, att kunna överleva tuffa tider är avgörande.

”Som entreprenör kan du inte tänka för mycket på finanskriser och börsras – du måste kunna klara dig även i en lågkonjunktur. Däremot är det viktigt att ha örat mot marknaden och vara beredd på att snabbt vinkla om din affärsmodell. Kan du vara flexibel och snabbfotad pallar du det mesta”.

Egna reflektioner och erfarenheter

”Gräv där du står och gör något du brinner för. Jag har själv dragit igång affärsidéer som jag antingen inte brann för eller som var för långt ifrån min kompetens. Till exempel drev jag en tandläkartidning i några år, vilket var lärorikt på många sätt men det var inte riktigt vad jag ville.

”Jag har också hoppat på konsultuppdrag som varit för långt ifrån det som är mitt kärnämne – sådant kostar ofta för mycket eftersom det tar mer tid. Något annat som varit jätteviktigt för mig är att hitta rätt företagspartners. Att köra på ensam kan bli just ensamt”, avslutar hon.

Följ Placera på Facebook och på Twitter @placerase

Här kan du prenumerera på mitt nyhetsbrev

 

Kommentarer (0)

Kommentarsfunktionen är avstängd för denna artikel.

Mer från förstasidan

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -