På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Fel klimatzon för VRG-aktien

Aktieanalys Venue Retail Group har stabiliserats efter den senaste krisen och resultaten förbättras från låga nivåer. I ett allmänt kyligt detaljhandelsklimat har dock aktien svårt att lyfta.

Venue Retail Group, VRG, gladde aktieägarna med en stark halvårsrapport. För åttonde kvartalet i rad presenterades ett rörelseresultat som var bättre än motsvarande period året innan. Den här gången dubblades i princip resultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, till knappt 17 Mkr.

VRG:s butiker stärkte sina marknadsandelar i kvartalet, åtminstone i Sverige. Enligt HUI sjönk skoförsäljningen i Sverige med 1,9 procent samtidigt som klädhandeln backade med 6,4 procent. Venue Retail Group noterade totalt en ökning av försäljningen i jämförbara butiker med 2 procent.

Försäljningen i koncernen fördelas geografiskt med två tredjedelar i Sverige och en tredjedel i Norge. I Norge består verksamheten av Morris-kedjan som i 51 butiker säljer accessoarer och reseeffekter i ett lägre prissegment. Motsvarande kedja i Sverige kallas Accent och har 59 butiker.

I Sverige säljer VRG även skor under varumärket Rizzo samt i NK-butikerna i Stockholm och Göteborg. Skoverksamheten hade vid utgången av februari totalt 16 butiker i Sverige och svarar för cirka 30 procent av omsättningen i koncernen.

Venue Retail Group har en rejält stökig historik. Bolagets närhistoria startar med börsnoteringen av skokedjan Wedins 1997. Förvärvsaktiviteten var hög kring millennieskiftet och bland mycket annat köptes kedjan Handskmakarn samt Rizzo.

Koncernen drabbades dock av stora problem några år efter millennieskiftet och en lång period av ständiga omstruktureringar och nyemissioner följde. Totalt samlade VRG under den perioden på sig förluster på 1,1 miljarder kronor.

2009 tog dåvarande inköpschefen Susanne Börjesson över vd-posten i VRG. Det blev början på en första turn-around för bolaget. Ett par år senare rapporterade VRG positivt rörelseresultat för första gången på tio år. När bolaget några år senare åter började fokusera på tillväxt gick dock allt åt skogen igen.

Förvärvet av Deco Bags 2013 blev starten på en ny nedgång. Kostnader och skuldsättning drog iväg samtidigt som försäljningen planade ut. Åter började Venue Retail Group rada upp förlustkvartal och 2014 fick Susanne Börjesson lämna vd-stolen.

Sedan slutet av 2015 är det Jonas Ottosson som leder VRG. Kassan har fyllts på via ett antal nyemissioner och bolaget har rensat i butiksbeståndet. 35 butiker sattes på avvecklingslistan och av dessa har 26 stängts.

Jonas Ottosson

Efter tre år med sammantaget 440 Mkr i rapporterad förlust på sista raden kunde så VRG åter visa en liten vinst för det förra räkenskapsåret, som slutade i augusti 2017. Det första halvåret innevarande räkenskapsår har bjudit på en fortsatt resultatförbättring.

Det är inte försäljningen som exploderat, tvärt om håller butiksstängningarna tillbaka tillväxten i VRG. Valutaeffekterna har också varit något negativa. Totalt rapporterade VRG en tillväxt på knappt 2 procent i sitt andra kvartal och lika mycket för första halvåret.

Genom att plocka bort olönsam försäljning och hålla i kostnaderna i övrigt har dock marginalerna förbättrats. Jonas Ottosson konstaterar i sitt vd-ord att man lyckats balansera försäljnings- och marginalutvecklingen på ett bra sätt. Julhandeln var bra och reaperioden i januari likaså. Bruttomarginalen har efter två kvartal i det innevarande räkenskapsåret stigit 1,5 procentenheter till 54,3 procent.

Samtidigt har rörelsekostnaderna hållits under kontroll och sänkts med drygt två procent under det första halvåret. Rörelseresultatet har därför i halvårsrapporten stigit till 25 Mkr från 11 Mkr för ett år sedan.

Justerat för nettoskulden på 47 Mkr värderas Venue Retail Groups rörelse till cirka 250 Mkr. Det är 11 gånger det rullande rörelseresultatet. En inte helt orimlig värdering även om det rör sig om ett litet bolag med svajig historik.

Venue Retail Group har återhämtat sig från krisläget för några år sedan. Försäljningen rusar inte precis men den håller sig väl uppe givet de många butiksstängningar som skett. Onlineförsäljningen rapporteras gå bra och kompenserar för bortfallet av fysiska butiker. Kassaflödena är åter positiva även om det andra kvartalet enskilt slutade på minus.

Resultaten har förbättrats kraftigt men de kommer också från extremt låga nivåer. Det är vanskligt att dra ut kurvorna framåt. Är man negativt inställd kan man säga att bolaget nu genomfört den lättare biten i en turn-around: att plocka bort förlustverksamheter och kapa kostnader. Det brukar ge bra effekt under något år men sedan stannar vinsttillväxten snabbt av. Det finns det gott om exempel på i detaljhandeln, främst i klädsektorn.

Det bör dock finnas mer att hämta i resultatväg innan VRG på allvar måste börja fundera kring hur man ska driva fortsatt vinsttillväxt i ett extremt tufft detaljhandelsklimat. Som bäst har VRG kommit upp i ett rörelseresultat på 44 Mkr i modern tid. Det är i princip dubbelt upp från dagens nivå men marknadsläget är också svårare idag.

Många aktieägare brände sig på VRG-aktien efter den förra turn-arounden. Den senaste vändningen har knappt gjort något avtryck alls i kursen. Jämfört med för ett år sedan står aktien på -27 procent. Butiksdriven detaljhandel är ett iskallt tema på börsen för tillfället och det påverkar även VRG-aktien. Likviditeten är låg och kurssvängningarna stora.

Till riskfaktorerna ska även nämnas att det innevarande kvartalet är det klart svagaste på året för VRG och ofta slutar med förlust. Det kan säkert komma att mottas negativt givet börsens hittills rätt svala inställning till bolaget.

Vi har sammantaget svårt att lockas även om bolaget helt klart stabiliserats och kurvorna pekar åt rätt håll. Rekommendationen stannar vid Neutral.

Aktieanalys. Venue Retail Group har stabiliserats efter den senaste krisen och resultaten förbättras från låga nivåer. I ett allmänt kyligt detaljhandelsklimat har dock aktien svårt att lyfta.
Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Venue Retail Group B Neutral 1,39 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -

Utländska aktier

Utlandska-Aktier

Det är lätt att köpa utländska aktier. Här finns ett urval av Placeras utlandsanalyser.