På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Vinnare på privatekonomi i skolan

Privatekonomi Ska privatekonomi bli ett eget ämne i skolan? För klass 9 i Kordelia friskola utanför Ånge som vann det svenska mästerskapet i privatekonomi är svaret givet.

Klass 9 i Kordelia friskola i Erikslund utanför Ånge vann nyligen det svenska mästerskapet i privatekonomi som årligen arrangeras av Svenska bankföreningen. I maj ska de tävla vidare i Europafinalen i privatekonomi i European Money Quiz i Bryssel.

Att just Kordelia Friskola vann tävlingen handlar enligt Anna Selling, biträdande rektor och lärare på skolan, om att de försöker lära ut privatekonomi på ett roligt sätt.

”Hos oss får eleverna exempelvis lära sig hur en faktura ser och hur man betalar den. De har också fått komponera en lunch och fått ta hänsyn till pris, miljö och kvalitet. Ibland tittar vi på avsnitt av Lyxfällan”, säger Anna Selling.

Anna Selling

När priset till Kordelia skulle delas ut tidigare i år närvarade Finansmarknadsminister Per Bolund.

”Det är viktigt att ungdomar har goda kunskaper i privatekonomi för att fatta bra beslut om sin egen ekonomi. Därför är det viktigt med grundläggande privatekonomisk utbildning som leder till medvetna konsumenter, sade han i samband med prisutdelningen.

Men trots att Per Bolund tycker att det är viktigt med grundläggande privatekonomisk utbildning så finns inte privatekonomi med som ett eget ämne på schemat, han menar att den undervisning som redan finns inbakad i etablerade ämnen räcker.

Per Bolund

”Privatekonomi är ett synnerligen viktigt ämnesområde som berör alla medborgare mer eller mindre i alla skeden i livet. Det finns flera ämnen som redan nu finns i läroplanerna där lärarna har möjligheter att baka in privatekonomi. Samhällskunskap, hemkunskap och matematik är exempelvis tre ämnen där detta skulle gå alldeles utmärkt – och går utmärkt”, säger Per Bolund till Placera.  

Men samtidigt konstaterar Finansinspektionen att Sveriges unga har oroväckande låga kunskaper i privatekonomi. En studie gjord av FI visar att 75 procent av de tillfrågade ungdomarna inte vet hur man tar ett lån på banken, och 31 procent vet inte hur man gör en månadsbudget.

Anders Dölling på Svenska Bankföreningen, som varit med och anordnat tävlingen Money Quiz, tycker att det är alldeles för lite privatekonomi i skolan. För att ungdomar ska få upp ögonen för privatekonomi föddes idén till Money Quiz. Tävlingen går ut på att elever i åldrarna 13 - 15 år får svara på frågor som rör privatekonomi och grundläggande frågor kring konsumentkunskap exempelvis ”Vad betyder inflation?” och ”Vad innebär det att du köper på kredit?”. Men även matematik ingår i frågorna.

”Det finns ett begränsat antal timmar med privatekonomi idag som är integrerade i ett antal andra ämnen. Det är viktigt för unga att ha kunskap om privatekonomiska frågor så att man kan fatta medvetna beslut när man går ut i livet. Vi har tidigare verkat för att privatekonomi ska vara ett eget ämne i skolan så att man är väl förberedd när man till exempel ska ta lån eller spara”, säger han.

Anders Dölling

Enligt skolverket är det upp till varje skola att avgöra hur mycket tid som ska ägnas åt den privatekonomiska delen i skolundervisningen. Därför är det inte självklart att det blir så många skoltimmar över till privatekonomin, och när ämnet ingår som en liten del i ett etablerat skolämne blir det lätt luddigt.

”Det finns idag begränsad undervisningstid och därför är risken att vissa delar, exempelvis privatekonomi inte får det utrymme som det skulle behöva. Det ställs också höga krav på lärare som behöver kunskap och uppdateringar om förändringar i omvärlden. Att på egen hand kunna ta hand om sin ekonomi är viktigare idag än någonsin, utvecklingen har gått snabbt”, säger Lars-Åke Bäckman på Skolverket.

 Lars-Åke Bäckman

”Det är varje lärare som ansvarar för planering av undervisningen i ”sitt” ämne. Och därmed hur innehållet i kursplanen fördelas så att alla delar i innehållet finns med. Men det finns inget uttalat krav på omfattningen av respektive del mer än att undervisningen ska ge elev förutsättningar att nå målen i kursplanen”.

Vidare ansvarar rektorn för fördelning och schemaläggning av respektive ämnes undervisningstid. Här finns det ingen statistik på hur innehållet fördelas men Skolinspektionen genomför just nu en granskning av hem- och konsumentkunskap.

Mer från förstasidan

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -