Så värderas mina fyra USA-favoriter

Aktiekommentar Den amerikanska tekniksektorn rymmer fyra av mina favoritaktier. Läs varför jag gillar dem och hur förutsättningarna för vidare uppgångar ser ut enligt analytikerkollektivet.

USA är en häftig plats att leta investeringar på. Landet är hemvist åt några av världens mest kända digitala varumärken och flera av de senaste årens mest uppmärksammade it-bolag.

Den mossiga utvecklingen på Stockholmsbörsen har gjort det ännu enklare att lämna vår hemmamarknad därhän och istället fokusera på glödhet amerikansk teknik. Men aktiekurserna har skenat i teknikaktierna och värderingarna är nu historiskt höga – även i några av mina favoriter.

Apple

Varför Apple?

I Apples fall var det produkterna som fick mig att falla för aktien. Min första Apple-produkt var en vit Macbook från 2006. Frälst blev jag när den första generationens Iphone lanserades 2007. Sedan dess är jag lojal kund vad gäller alla nya it-inköp. Tyvärr har jag inte alltid varit aktien lika trogen men nu finns den i portföljen.

Senaste nytt

Under måndagsmorgonen avslöjade Bloomberg att Apple i hemlighet börjat producera små testserier av egna bildskärmar i närheten av sitt högkvarter i Cupertino.

Bolaget ska ha gjort överraskande framsteg i utvecklingen av en skärmteknik som kallas Microled. En ny teknik som i framtiden skulle kunna innebära ännu mer slimmade, färgstarka och energieffektiva telefonsdisplayer.

Microled-skärmarna ska dock vara svårare att tillverka än dagens populära Oled-displayer. Och enligt Bloomberg har Apples hemliga projekt flera gånger varit nära att läggas ned. Forskarna ska nu ha gjort större framsteg och det förväntas betydande investeringar i den nya teknologin kommande tiden.

Skärmen i Iphone X är av Oled-typ och tillverkas av sydkoreanska Samsung – som producerar 96 procent av alla oled-skärmar till smarta telefoner. Underleverantören fick inte oväntat styrk på börsen efter nyheten att Apple utvecklar egna skärmar.

Att Apple satsar i vertikaler är dock inget nytt. Bolaget har redan tidigare varit med och utvecklat båda egna moderkort och grafikprocessorer. Att tillverkningen av den nya teknologin sedan sker hos Apple är inte troligt. Istället är det en fråga om vem som kommer vara först ut med, och äga, den nya skärmteknologin.

Senare under måndagen rapporterade Macworld att Apple sökt nya patent för nästa generations tangentbord. Touch Bar-funktionen på senaste versionen av Macbook Pro kan ge inspiration om vad framtiden har i sitt sköte.

Värdering & framtidsutsikter

Den senaste Iphone X är en svindyr produkt med en prislapp närmare 11 000 kronor.Den har dock sällskap av en rad billigare telefonmodeller. Men det är inte en ökad försäljning av Iphones som främst ska driva intäkter och lönsamhet kommande år.

Inte heller är det säljandet av Ipads och datorer. Istället är det applikationer och digitala tjänster, samt nya produkter så som Apple Watch som ska driva tillväxten.

Apple har en vana att överraska med nya gadgets och med tanke på den avancerade teknologi som ryms i Iphone X, och givet Apple Watchs hälsoprofil, kanske vi kan förvänta oss fler satsningar med hälsoinriktning. Ytterligare samarbeten med tillverkare av sporttillbehör som synkas med klockan är heller inte orimligt.

Bolaget har en enorm nettokassa som ska användas blanda annat till aktieåterköp. Men mest intressant för att finansiera större satsningar på datacenter och molntjänsten Icloud.

Till p/e 16 på årets väntade vinst är Apple-aktien inte dyr i relation till många övriga teknik-raketer på börsen.

Mer relevant än P/e-multipeln är värderingen i relation till vinsttillväxten, alltså PEG-talet, det landar på 1,3 för 2018, vilket förefaller rimligt. Bolaget köper tillbaka aktier för att skapa aktieägarvärde men lämnar också en direktavkastning på 1,5 procent. Förövrigt är Apple numera Warren Buffetts näst största innehav i investmentbolaget Berkshire Hathaway.

Adobe

Varför Adobe?

Precis som Apple är Adobe ett bolag med enastående produkter och tjänster. Adobe är mjukvarubolaget bakom bland annat Photoshop, Indesign, Flash, Acrobat och Illustrator.

Det är kreativa program för arbete med fotografier, grafik, trycksaker och digital marknadsföring. Adobe är marknadsledare och många av programmen är måsten för proffsen.

Bolaget har på senare år gjort en stor omstöpning av sin affärsmodell. Istället för att sälja programvara styckevis för en engångssumma, prenumererar kunderna för att få tillgång till molnbaserade tjänster i olika stor omfattning. Omstöpningen har gjort underverk för lönsamheten.

Prenumerationsmodellen innebär att bolaget nu har en 90-procentig andel återkommande intäkter, och under fjolåret en ebitda-marginal över 40 procent.

Senaste nytt

Jim Cramer kallade i förra veckan Adobe för den hetaste aktien i Silicon Valley. Detta efter att bolaget brädat förväntningarna med sin senaste rapport. Framförallt var det vinsttillväxten som överraskade positivt.

”Kunderna älskar produkterna och de flesta som arbetar kreativt med en dator fördrar Adobe-produkter. De är den enda programsvit de verkligen kan lita på”, sa Cramer.

Värdering & framtidsutsikter

Det är svårt att inte bli imponerad av den historiska utvecklingen och den förväntade tillväxten. Aktien har dock hållit jämna steg med förbättringarna och bara i år har Adobe stigit med över 25 procent på börsen. Värderingen är nu hög, vilket oroar delar av analytikerkollektivet.

Möjligheten att överraska positivt har minskat när en övergripande del av programutbudet redan har emigrerats till molntjänsten, menar skeptikerna. Det kan bli ett problem vid en så hög värdering.

Under flera år har antalet nya abonnenter ökat år för år men den trenden tros ta slut under 2018. Ökningen av nya användare stagnerar sedan kring drygt 3,1 miljoner per år i prognosen.

I jämförelse med bolag med liknande affärsmodeller så som Workday, Servicenow och Salesforce ryms aktien också i toppskiktet vad gäller värdering i relation till intäkterna (EV/Revenue), rapporterar Seeking Alpha.

Som förväntat är P/e-talet högt. En p/e-multipel på 35 för årets väntade resultat och ett PEG-tal närmare 3 är ingen rea. Under 2018 tror analytikerna samtidigt att vinsten per aktie ska öka med 50 procent mot ifjol. Det är det största lyftet sedan 2015.

Bland analytikerna som följer bolaget och rapporterar till databasen Factset är 74 procent positivt inställda till Adobe, trots värderingen. Snittriktkursen är satt till 247 dollar, och den mest entusiastiske bland Factset-analytikerna tror att 270 dollar per aktie är ett rimligt pris. Första gången ni kunde läsa om Adobe på Placera var i juni 2015. Då kostade en aktie drygt 80 dollar.

Jag har lärt mig att det lönar sig att följa trenden och rida sina vinnare trots stundtals höga värderingar. Men känner samtidigt inget sprängande behov av att köpa mer Adobe på denna höga höjd.

Nvidia

Varför Nvidia?

Nvidias huvudaffär är spelvänliga grafikkort. Men försäljningen av GPU:er (grafikprocessorer) till datacenter och molntjänster har exploderat. Bland annat är Amazon storkund och chipen går varma även hos Google, Facebook och Baidu. Nvidia är också en framstående leverantör till bolagen som utvecklar autonoma fordon.

Senaste nytt

Nvidias produkter har också använts i stor utsträckning för att utvinna kryptovaluta och för närvarande råder det därför brist på GPU:er, enligt Nordic Hardware.

Men trots det drar sig Nvidia för att öka sin produktion. Istället ska bolaget ha höjt sin beredskap för en möjlig kraschlandning inom krypto-utvinningen, och därefter en minskad efterfrågan.

Värdering & framtidsutsikter

Nvidias centrala roll inom flera digitala megatrender talar för att äga aktien. Förutom ovannämnda användningsområden har GPU:erna en given plats inom VR, robotisering, smarta städer, artificiell intelligens och drönare. Bolaget är marknadsledare men jagas av konkurrenter som Intel och AMD.

Efterfrågan från datorspelsmarknaden fortsätter att växa stabilt under kommande år tror analytikerna som rapporterat till Factset. Under räkenskapsåret 2020/2021 spås intäkterna från spelindustrin var 40 procent större än under räkenskapsåret 2017/2018 för Nvidia.

Mest intressant är den förväntade tillväxten inom affärsområdet datacenter. Den affären ska växa från 1,9 miljarder dollar till 6,7 miljarder år 2021 – och närmar sig då omsättningen inom spelsektorn.

På den uppskattade vinsten för nästa räkenskapsår går Nvidia att köpa till P/e 40. PEG-talet för samma år är höga 4. Men bolaget har en god vana att överträffa förväntningarna. Enligt The Motley Fool har bolaget slagit estimaten med i genomsnitt 32 procent senaste fyra kvartalen.

Service Now

Varför Service Now?

Service Now utvecklar stödtjänster i molnet för företagens it-avdelningar, med önskan att göra administrativa uppgifter enklare. I en mening är bolaget en direkt satsning på ökad automatisering.

De molnbaserade tjänsterna vinner mark utanför it-hanteringen. Med tjänster inom HR, compliance och kundservice har bolaget idag fler än 800 av 2 000 Forbes Global bolagen som kunder.

Kundlistan imponerar. Den rymmer storheter som UBS, Facebook, Netflix, Dell, AIG och Morgan Stanley. Oavsett bransch har företagen samma behov av att digitalisera interna funktioner.

Mot konsumenter har digitaliseringsarbetet på världens företag kommit långt. Men de interna processerna är bakom kulisserna tämligen analoga. I mångt och mycket handlar Service Now:s erbjudande om at knyta samman olika interna avdelningar, minimera antalet mellanhänder och synliggöra information för beslutsfattare. Precis som för Adobe utgör återkommande abonnentintäkter 90 procent av omsättningen.

Senaste nytt

I slutet på februari meddelade bolaget att man öppnar ett nytt utvecklingscenter i Chicago och de kommande två åren ska 150 nyanställningar av ingenjörer, utvecklare och designers göras där. Bolaget har sen tidigare ungefär 6 200 anställda.

Värdering & framtidsutsikter

Med en intäktsmodell som liknar Adobes, och givet det starka momentum bolaget ser i sin affär, bör Service Now klassas som ett av USA:s starkaste digitala ljus. Automatiseringen av interna funktioner har bara börjat och affärsmöjligheterna är många för Service Now. Skalbarheten gör också att lönsamheten blir allt bättre för varje kund som hängs på.

Investerarkollektivet skruvar sig lite kring frågan när bolaget kommer gör en riktig vinst. Enligt Factset-prognosens GAAP-siffor sker det först under 2019.

Men det justerade varianten av nyckeltalet vinsten per aktie utmålar en skönare framtidsbild redan nu. Det är den justerade vinstprognosen som syns i grafen ovan. Konsensus rymmer en cirka 30 procentig omsättningstillväxt år för år fram till 2020. Det skulle innebära en ungefär fördubblad omsättning år 2020 jämfört med 2017.

Värderingen är inte att leka med, givet P/e 57 på nästa års vinst, enligt Factset. Men PEG-tal sjunker mot 1 år 2019.

Den justerade vinsten per aktie tros öka med 70 procent under 2018 och ytterligare cirka 50 procent årligen under 2019 och 2020.  Med sådana förutsättningar bör en stöddig värdering inte vara ett jätteproblem. Men det är långt ifrån rea i aktien.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -