På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Turbotrubbel för motorbolaget

Aktiekommentar Utan tydliga besked om turboproblematiken är risken allt jämt hög i Cimco även efter kapitalinsamlingen i februari.

Cimco Marine är ett relativt nytt tillskott på First North-listan. Bolaget har utvecklat en dieseldriven utombordsmotor för yrkesbåtar vid sitt säte i Ängelholm. Efterfrågan på sådana alternativ är stor globalt. Men tyvärr dras bolaget med problem i produktionen.

Efter fjärde kvartalet är osäkerheten lika stor som tidigare. Därför riskerar bolaget soppatorsk på aktiemarknaden trots nytt kapital och stor potential i produkten.

Bolagets börsresa inleddes med optimism från vd:n Cecilia Anderberg. Men hittills har Cimco inte kunnat leverera på sina löften. Risken är att bolaget snart bränt sitt förtroendekapital och att det då skära sig med börsens småsparare. Småspararna är viktiga för Cimco, hos nätmäklarna Avanza och Nordnet ryms 25 procent av aktiekapitalet.

När Cimco stötte på problem med läckande turboaggregat i sin 200-hästarsmotor visade det sig vara mer svårlöst än förväntat. Fjolårets försäljningsmål på 500 motorer resulterade i 55 stycken leveranser. Under fjärde kvartalet var försäljningen negativ. Bolaget tog tillbaka två motorer och omklassade en som demoprodukt.

Beskeden om turboproblematiken är desamma som i tidigare kvartalsrapporter. Ambitionen är att dra igång produktionen av 200-hästarn sent i andra kvartalet 2018. Bolaget arbetar fortfarande med en lösning men inga tydligare besked ges.

En lite annorlunda formulering används i prospektet för den företagsobligations som utfärdades i februari. Där står det i att produktionen kommer att återtas vid första halvårets slut. Tvetydiga besked och en relevant skillnad i formuleringen enligt mig.

Parallellt pågår lanseringen av ett substitut med 150 hästkrafter. Försäljningen av den versionen ska ha startat under andra veckan i januari. Den motorn kommer vara huvudfokus på säljavdelningen under första halvåret. Fram till 23 februari hade 34 motorer monterats under 2018.

Målsättningen att sälja mer än 2 000 motorer under 2018 står fast. Under mars ska kontrakttillverkaren i Uddevalla hinna montera 10 motorer per vecka. Sen ska produktionstakten rampas upp. Investeringar har gjort i produktionen men bolaget letar även kapacitet på annat håll för att klara en så stor omställning.

En oförändrad mars-takt skulle motsvara 400 motorer under 2018. En tidigare kommunicerad målsättning har varit en produktion på 25 motorer per vecka.

I fjolårets fjärde kvartalet har inga kompletta motorer monterats. Finansieringen och leverantörsstrul tas upp som två andra orsaker till problematiken. Under året har Cimco bitvis tvingats betala sina leverantörer på förhand på grund av dåliga kreditmöjligheter.

Bolaget har garanterade order på 1 100 motorer för leverans under 2018. Häften av volymen står distributören Tractor Singapore för.

Antaget att merparten av dessa berör 200-hästarsmotorn så bör faktisk leverans under 2018 inte huggas i sten givet osäkerheterna som råder. Det kommer bli kärvt att hinna med och först ska en lösning på turboproblematiken vara på plats.

Hur stor del av dessa order som kan ställas om till 150-hästars varianten är en annan osäkerhet. Men det är orimligt att anta att bytet går att genomföra över hela linjen samt utan kostnader för Cimco. Sannolikt skiljer sig också motorerna i pris. För konventionella bensindrivna utombordare är skillnaden i pris mellan 150-hästars och 200-hästars versionerna cirka 20 procent.

Finansiering har bolaget säkrat för nu. 65 Mkr togs in i en nyemission under september 2017. Ytterligare en emission drog in 30 Mkr innan avgifter i januari. En företagsobligation har ställts ut på 80 Mkr med en löptid på 36 månader. Båda ska ha övertecknats.

Men obligationen är en kostsam historia. 9 Mkr försvinner i transaktionskostnader. 4,5 Mkr används för att finansiera om ett gammalt lån. Sen löper lånet med 10,75 procents ränta.

Detta är inga ovanliga villkor för bolag i den här storleken. Men för hela löptiden innebär det att 25,8 Mkr av 66,5 Mkr i tillfört rörelsekapital förbrukats på räntekostnader. Skulle försäljningen halta ytterligare innebär det en större finansiell ansträngning än tidigare på räkenskaperna. Som investering bör därför Cimco som en riktig högriskplacering.

Utombordare med dieseldrift har stor potential på många marknader och kundunderlaget är bra. Givet de innovativa tekniska lösningarna har Cimco få konkurrenter. Men det existerar alternativ med annan teknik.

En svårbesvarad fråga är vad som är viktigast för kunderna som önskar just dieseldrivna utombordare. Är det exakt motorstyrka, den innovativa växelhuslösningen eller att motorn är lätt att serva?  Detta tolkar vi som de största fördelarna med Cimcos produkt.

Men räcker det kanske med ett fullgott dieseldrivet substitut till de stora bensindrivna utombordarna?

Till exempel har giganten Mercury ett dieseldrivet alternativ med en motorvolym på 3 liter. Den är speciellt utvecklad för U.S Departement of Defense. Brittiska Cox erbjuder en 300-hästkrafter stark dieselutombordare.

Antagligen ställer myndigheter och räddningstjänst höga krav på att deras leverantörer kan möta framtida åtaganden. Då har Cimco en klar nackdel mot större konkurrenter. Även konkurrenter med lösningar av lägre verkshöjd.

Det krävs dock inga 2 000 levererade motorer i år för att Cimco ska vara en intressant investering. Skulle bolaget nå en försäljning bara på 500 motorer motsvarar det intäkter på mellan 110 – 140 Mkr. Men även det är ett modigt antagande givet historiken.

Därför vill vi se mer reda försäljningssiffror och ett definitivt startbesked för 200-hästarn. Vi förblir avvaktande till Cimco och höjer samtidigt en varningsflagg för stora osäkerheten.

Kommentarer (0)

Kommentarsfunktionen är avstängd för denna artikel.

Mer från förstasidan

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -