På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Aktierna som aldrig däckar

Börs Däckaktier är ett defensivt aktieval jämfört med fordonsaktier. Så här har de globala jättarna gått det senaste året.

Det är de tre största däcktillverkarna Continental, Bridgestone och Michelin som dominerar världens däckmarknader. Däcktillverkarna kommer att påverkas av samma trender som fordonsbranschen i stort nämligen; elbilar och självkörande bilar.

Dessutom spås däckmarknaden under de kommande åren att växa och drivas mot allt mer miljövänliga, bränsleeffektivare och friktionsfriare däck. Antalet personbilar ökar i världen. Det i sin tur driver däcktillväxten.

Continental, med ett börsvärde på 45 miljarder euro, är världens näst största underleverantör till fordonsindustrin efter tyska Bosch.

Continentalaktien har gått starkt senaste året. Tillsammans med Michelin är det den däckaktie som gått starkast under de senaste månaderna. En orsak till den starka utvecklingen är en förmodad uppdelning av bolaget.

Tanken bakom en eventuell uppdelning är liknande den som svenska fordonssäkerhetsföretaget Autoliv det vill säga elbilsutvecklingen och utvecklingen av självkörande fordon.

Continental har sitt huvudkontor i Hannover. Företaget har 220 000 medarbetare i 56 länder. Största aktieägare i Continental är familjen Schaeffler som äger cirka 45 procent av bolaget.

Schaeffler tog över Continental mitt under finanskrisen 2008. Köpet höll på att gå i stöpet på grund av att i princip all utlåning stoppades efter banken Lehman Brothers konkurs i september.

För 2018 räknar Continental med en omsättning på 47 miljarder euro jämfört med 44 miljarder 2017. Vinstmarginalen beräknas bli några tiondelar lägre på grund av bygget av två nya däckfabriker i USA och Asien. Värderingen är inte avskräckande trots att aktien rört sig uppåt. P/e-talet för 2018 ligger på 12,7.

Världens näst största däcktillverkare är japanska Bridgestone. Bolaget grundades 1931 och har idag 144 000 medarbetare. Namnet Bridgestone är en direktöversättning från japanska till engelska av grundaren Ishibashi Shōjirōs förnamn. 

Bridgestone värderas till cirka 28 miljarder euro. Aktien har inte hängt med rusningen på Nikkei upp. Under de senaste tolv månaderna har aktien stigit med 10 procent medan index stigit med 14 procent.

Under 2017 ökade Bridgestone försäljningen med 9 procent. Försäljningen i USA går starkt samtidigt som den japanska hemmamarknaden återhämtar sig successivt. Försäljningen i EU är försiktigt positiv. Trots den ökade försäljningen sjönk rörelseresultatet med 7 procent. Bridgestone skyller detta på stigande råvarupriser.

Bridgestones aktie handlas på Tokyobörsen och framåtblickande p/e-tal för 2018 ligger på knappt 12.

Franska däcktillverkaren Michelin är världens tredje största däckproducent. Aktien har gått starkast av samtliga däcktillverkares aktier under den senaste tolvmånadersperioden.

Michelin värderas till cirka 23 miljarder euro. Aktiekursen har stigit med 23 procent under de senaste tolv månaderna.

Vinst och intäkter för 2017 var högre än 2016. För 2018 har Michelin dock varnat att man drabbats negativ av valutakursrörelser under inledningen av året.

Negativt är också att råvarupriserna tickat uppåt. Michelin har sagt att man kommer att försöka dämpa effekten av det genom att höja priserna.

Stigande råvarupriser är något som slår lika hårt mot samtliga däcktillverkare förr eller senare.

Däck är en högmarginalprodukt och den tillverkare i världen som tillverkar flest premiumdäck är italienska Pirelli. Pirellis däck går under smeknamnet ”däckens Prada.” Just nu är det den italienska tillverkaren Pirelli som har den starkaste vinsttillväxten av alla däcktillverkare.

Pirelli gjorde comeback på italienska börsen i höstas. Pirellisaktien avnoterades 2015 när kinesiska ChemChina köpte en majoritetspost. Nu är Pirelli världens fjärde största däckproducent sett till marknadsvärde.

Finska däckproducenten Nokian Renkaat är den däckaktie som gynnas mest av vändningen i den ryska ekonomin.

Nokians helårsresultat kom in något över förväntan tack vare bättre god försäljning av stora däck.

Bolaget har inte satt något konkret mål för 2018 utan har endast kommunicerat att omsättning och resultat ska vara bli högre än 2018. Världen däcktillverkare handlas till p/e 12. Nokian värderas klart högre. För 2018 ligger p/e-talet på 17,5.

Investmentbanken Morgan Stanley har köprekommendationer på Michelin och Pirelli. Dessa båda tillverkare gynnas särskilt av skiftet från enklare däck till premiumdäck och spås lättast kunna höja priserna för att kompensera för högre råvarupriser

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -

Utländska aktier

Utlandska-Aktier

Det är lätt att köpa utländska aktier. Här finns ett urval av Placeras utlandsanalyser.