Har vi fler förvärv i sikte?

Aktiekrönika Många bolag har gjort ett fantastiskt jobb med att slimma kostnaderna, stärka lönsamheten och förbättra kassaflödet. Många står nu finansiellt starka och generellt har utdelningarna överraskat positiv. Är det dags för förvärvsvågen nu?

Ett återkommande tema i rapportsäsongen har varit bättre utdelning än väntat. Det är uppenbart att många bolag står finansiellt väldigt starka just nu och med tanke på att pengar är ”gratis” just nu så borde även fler bolag snegla på förvärv.

Enligt databasen Factset har utdelningstillväxten för OMXS30 varit 16 procent för räkenskapsåret 2017 jämfört med 2016. Utdelningsandelen (pay-out-ratio) ligger på hela 74 procent i år jämfört med 65 procent ifjol. Det här visar att många bolag är överkapitaliserade och det är ingen dum gissning att tro att vi kommer få se fler förvärv framåt.

Men förvärv är inte riskfritt. Generellt så är organisk tillväxt alltid att föredra, just på grund av att risken är högre så fort man köper upp andra bolag. Det finns väldigt många exempel på misslyckade förvärv men få exempel på organisk tillväxt som slutat illa. Företagsförvärv är komplext. Det finns många parametrar att ta hänsyn till och dessutom ska priset vara det rätta.

Men vad är då rätt pris? Pris är ingen konstant faktor utan varierar över tid beroende på många olika faktorer. Risken är stor att man köper dyrt, särskilt i lägen där man är pressad som ledning för ett bolag som uppvisar klen organisk tillväxt.

Jag tänker på Astra Zenecas 100 miljarders förvärv av Medimmune i USA för tio år sedan och Eniros katastrofala köp av Findexa i Norge år 2005 för nästan 11 miljarder precis innan marknaden för tryckta kataloger havererade. En pressad ledning med mycket pengar i kassan kan snabbt bränna upp dessa på onödiga och dåliga förvärv.

Utöver det finns risk för kulturkrock, företagskulturer som inte matchas osv. Så organisk tillväxt ska alltid premieras framför förvärvad tillväxt. Organisk tillväxt är nämligen ett kvitto på att företaget i fråga har en vara/tjänst som faktiskt efterfrågas i allt högre grad av kunderna och det här kan man bygga vidare på och ger i förlängningen bättre förutsättningar för vidareutveckling av affärsmodeller.

Men samtidigt så måste bolag kunna växla upp ibland och utnyttja sin konkurrensfördel på nya marknader och då är förvärv ett snabbt sätt att kunna göra det på. Affärsmodeller som går att skala av är extra intressanta här tycker jag, som exempelvis mjukvarubolag.

Ta finansbolaget Klarna till exempel. Deras expansion utanför Sverige har blivit en succé. Det fanns ett behov för deras tjänster och mycket styrs fortfarande från hemmabasen Sverige så lönsamheten kan bli superbra från denna expansionsresa. Fysiska butiker som Clas Ohlsons binder å andra sidan mycket kapital i form av hyror, personal och lager så det ställs höga krav på att det snabbt ska gå bra. Så titta mycket på vad det är för typ av bolag och hur mycket kapital som man binder när du studerar utlandsexpansion.

Bolag som Ework har haft en hög organisk tillväxt under många år och försöker nu på allvar etablera sig utomlands också. Oriflame är ett annat bolag som uppvisat hög tillväxt genom åren, enbart organiskt. På andra sidan skala har du Indutrade och industrigrossisterna som i princip har som affärsmodell att förvärva bolag.

Så det finns mycket att välja mellan men som aktieägare så tror jag att det är ytterst viktigt att man har en ledning som har en god ”track-record” vad gäller förvärv och som på ett lättbegripligt sätt kan förklara orsak samt uppsidan med varje specifik köp man gör. Där ligger väldigt många av våra stora verkstadskoncerner i framkant. Assa Abloy är ett fantastiskt exempel på ett bolag med lyckad förvärvsstrategi.

Tittar man på specifika branscher så måste man lyfta fram industrigrossisterna som är riktiga förvärvsmaskiner. Bakom de grå fasaderna döljer sig kassaflödesmaskiner med robusta affärsmodeller och inarbetade förvärvsprocesser. Ta Indutrade till exempel. Tittar man enbart på nyckeltal som p/e och ev/ebit så ser det nästan alltid dyrt ut. Det är lätt att man då avstår. Det har jag själv gjort många gånger.

Men gång på gång så levererar de fin avkastning till aktieägarna. Indutrades affärsidé är i princip att förvärva billigt utanför börsen och därefter hitta synergier med andra dotterbolag, framförallt inom inköp, logistik och korsförsäljning. Man har en decentraliserad koncernstruktur. Man låter bolagen verka mer eller mindre som dem alltid gjort men ger stöd i form av centrala funktioner som IT, marknadsföring osv. En väldigt enkel affärsmodell.

Här finns en slags kudde på nedsidan även när börsen och ekonomin försämras. Man köper som sagt till multiplar som är långt under vad de själva värderas till på börsen. I goda börstider så uppvärderas dessa enormt. I sämre tider inte lika mycket givetvis men då går även priserna ner på köpobjekten utanför börsen så då köper även Indutrade dessa bolag billigare.

Har man då is i magen så kommer uppvärderingen så småningom, för det handlar inte enbart om multipelexpansion för de köpta bolagen utan även om att bolagen i fråga tillförs den hjälp de behöver och det stöd dem behöver för att kunna växla upp ett par snäpp och därmed även kunna växa vinsterna på egen hand också. Så, Industrigrossister är definitivt underskattade varelser och de passar väldigt bra i många olika portföljer, i synnerhet om man har en lång investeringshorisont.

Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 9 den 26 februari. Läs mer om Börsveckan.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -