Tillväxten gynnar bryggeriaktier

Börs Världens största bryggeri- och spritdryckesaktier har utvecklats starkt det senaste året. För 2018 spås ett år med ökad försäljning. Ytterligare en bonus för öl- och alkoholdryckestillverkarna är fotbolls-VM i Ryssland.

Investmentbanken Morgan Stanley spår att vinsttillväxten i alkoholdryckessektorn kommer att ligga på 10 procent under 2018. Sektorn handlas för närvarande på ett framåtblickande p/e-tal på 20. Dryckesefterfrågan på tillväxtmarknader i Sydamerika, Asien och Afrika växer snabbt. Ölkonsumtionen i Kina minskar visserligen, men samtidigt har tillväxten i Kina tagit fart när det gäller premiumdrycker som finare öl och konjak.

Världens största ölproducent är belgisk-brasilianska Anheuser-Busch InBev med ett marknadsvärde på över 200 miljarder amerikanska dollar. Namnet är en sammansättning av belgiska Interbrew, brasilianska AmBev och amerikanska Anheuser-Busch. Anheuser och Busch var namnet på de två tyska immigranterna som grundade bolaget på 1850-talet.

Bolagets huvudkontor ligger i belgiska Leuven. Anheuser-Busch InBev kontrollerar runt 30 procent av den globala ölmarknaden. Totalt har bolaget runt 500 ölmärken och över 200 000 anställda i fler än 50 länder.

På den amerikanska marknaden är Anheuser-Busch InBev klart dominerande. Företaget kontrollerar 46 procent av den amerikanska ölmarknaden främst genom varumärkena Budweiser, Stella Artois och Becks. Att Anheuser-Busch InBev är så dominerande har mycket att göra med InBevs uppköp av det St. Louisbaserade bryggeriet Anheuser-Busch 2008 att göra. Budet låg på 52 miljarder dollar.

Anheuser-Busch InBev har växt och växer snabbt genom många uppköp. Trots den aggressiva tillväxten har aktien under de senaste tolv månaderna varit oförändrad. Bolaget är primärlistat i Belgien, men också noterat i USA.

Världens näst största öl- och dryckesbolag är brittiska Diageo, vars marknadsvärde uppgår till 84 miljarder dollar. Diageo äger och driver öltillverkaren Guinness.

En stor del av bolaget består dock av andra alkoholdrycker ön öl. Diageo äger whiskymärket Johnnie Walker, vodkan Smirnoff och likören Baileys. Johnnie Walker är världens mest sålda whiskey.

Under de senaste åren har bolaget växt kraftigt både på den amerikanska marknaden och på tillväxtmarknader. För närvarande har bolaget ett aktieåterköpsprogram. Under det senaste året har aktien gått starkt med en uppgång på 22 procent.

Tredje största ölproducenten är nederländska Heineken med ett marknadsvärde på nära 60 miljarder dollar.

Heinekens största marknad är Mexiko som står för lite drygt 17 procent av omsättningen. I Mexiko är det framför allt ölmärket Sol som är störst. Heineken äger även varumärkena Amstel, Tiger, Desperados, Red Stripe, Krušovice och Birra Moretti.

Ett fotbolls-VM brukar öka värdlandets ölkonsumtion med cirka 5 procent. Enda undantaget var VM i Tyskland 2006, då konsumtionen var lika stor som en helt vanlig sommar.

Den aktie som spås gynnas särskilt mycket av kommande VM är danska bryggerijätten Carlsberg som har lite drygt 30 procent av den ryska ölmarknaden. Utöver det har Carlsberg störst andel av omsättningen från länder som kvalificerat sig till VM.

55 procent av Carlsbergs omsättning kommer från länder som kvalificerat sig till VM. Följt av Anheuser-Busch InBev med 48 procent och Heineken med 41 procent, enligt Morgan Stanley.

Den bryggare som totalt sett spås gynnas mest av kommande VM är dock jätten ABInBev som har cirka 24 procent av ryska marknaden och utöver det är man också officiell sponsor av VM.

Andra kända öl- och alkoholdryckstillverkare är franska Pernod (som köpte svenska Vin- och Sprit), amerikanska Constellation Brands, Molson Coors Brewing och kinesiska Tsingtao Brewery. Tsingtao Brewery grundades av tyska immigranter den 15 augusti 1903. Bolaget gick då under namnet Germania-Brauerei. Namnet Tsingtao är en omskrivning av namnet på den tyska kolonin Tsingtau i Kina.

Största noterade svenska bryggeriföretaget är Kopparbergs.

Att investera i världens största dryckesproducenter är till stor del en investering i tillväxtmarknader. När det gäller ölproducenter kommer 60 procent av omsättningen från tillväxtmarknaderna och för destillerierna är det 35 procent. Under 2018 spås världens BNP växa med 3,8 procent. För tillväxtländer är siffran 5 procent.

Idag är en öl fortfarande dyrt för de flesta människor i Afrika. I genomsnitt tar det mellan 2 och 3 timmars arbete för de flesta för att ha råd att köpa en öl. De enda länder med ölkonsumtion i samma nivå som i Västeuropa är Sydafrika och Angola. I takt med att välståndet växer i Afrika är alltså potentialen mycket stor.  I Afrika är Anheuser-Busch InBev störst. Cirka 11 procent av bolagets omsättning kommer i nuläget från den afrikanska kontinenten.

Alkoholdryckesmarknaden är mer resistent mot kriser jämfört med många andra branscher samtidigt som tillväxten är stabil och ökar dels på grund av en allt större medelklass i världen och en allt större världsbefolkning.

Merparten av dryckestillverkarna betalar en attraktiv utdelning. Anheuser-Busch InBev spås dela ut 4 procent, enligt 4-traders under 2018. De flesta dryckesbolagen ligger på mellan 4,5 och 2 procent för 2018. 

Följ Placera på Facebook.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -