Molnaktie med stark tillväxt

Aktiekommentar: Amerikanska Service Now är en it-uppstickare som växer snabbt. Bolaget har skapat en digital plattform för effektivisering av storbolagens interna funktioner.

I San Diego, strax söder om tech-meccat Silicon Valley, grundades Service Now år 2004. Det började med en idé om stödtjänster till företagens it-avdelningar och önskan att göra administrativa uppgifter enklare att hantera.

Men de molnbaserade tjänsterna vinner mark inom många fler områden som HR, Compliance och Kundservice. Kundlistan sväller och idag är 814 stycken Forbes Global 2000-bolag kund till Service Now. På börsen har aktien varit en succé och kursen har på ett år stigit från 75 dollar till 150 dollar.  

Molntjänster, digitala plattformar och PAAS. Det är inte helt lätt att sortera alla lager och förstå begreppen i it-myllan.

Det jag begripit är att it-leverantörerna vill få fingrarna på så många processer som möjligt. Alla inblandade har något att vinna, och att digitaliseringen av världens företag bara har börjat.

I mötet med konsumenten har företagen kommit långt. Butikshandeln har flyttat ut på internet och chatt-robotar kan svara på våra vanligaste frågor. Leveranser kan följas i realtid och i många fall har hela kundmötet digitaliserats.

Men internt finns otroligt mycket att göra även på de mest moderna arbetsplatser. I mångt och mycket handlar arbetet om att knyta samman olika avdelningar och synliggöra information för beslutsfattare. Mellanhänder kan kapas och genom att synkronisera interna processer kan bolaget spara både tid och pengar.

Ett populärt exempel är anställningen av nya medarbetare. Värvningen berör flera olika avdelningar. HR ska ordna med avtal och lön. IT ska beställa dator och mobiltelefon, kontorsgruppen ska fixa passerkort. Mycket sällan är processen fri från manuell hantering och med flera adressater.

Genom att väva ihop dessa funktioner på samma plattform kan administrationen vara gjord med en knapptryckning.

En plattform kan liknas vid ett operativsystem på en vanlig persondator. Skillnaden när den placerats i molnet är att den blir tillgänglig för alla med behörighet oavsett hårdvara och inloggningsställe.

Användaren väljer själv vilka program som ska installeras och kopplas samman. Service Now har egenutvecklade program, eller moduler, men stöder också lösningar från andra leverantörer som ADP och Workday.

Målsättning är att vara den strategiska partner som lägger ihop pusslet av olika it-system. Bolaget började med hantering av it-funktionen men växer nu snabbt även på bolagsavdelningar med mjukare funktioner.

Ju fler moduler och program som stöds - desto bredare funktionalitet kan inkluderas. Tjusningen är att samla informationsflödena i en kanal. Vissa frågeställningar kanske en dator kan lära sig svara på och då finns stöd för maskininlärning.

Service Now erbjuder sig också att husera information i något av många egna datacenter. Unikt är att varje företag får sitt eget utrymme på servern. Det innebär att varje kund kan göra sina egna uppdateringar utan att påverkas av vad andra kunder i datacentret väljer att göra.

Mycket vanligare är att all information oavsett ursprung lagras tillsammans på servarna. Men kundernas data måste inte vara bosatta på Service Nows hårddiskar. Plattformen lirar med molntjänster från exempelvis Amazon och Google.

Kundlistan imponerar. Den rymmer storheter som UBS, Facebook, Netflix, Dell, AIG och Morgan Stanley. Oavsett bransch har företagen samma behov av att digitalisera interna funktioner.

Tjänsterna säljs på abonnemang vilket innebär att varje ny användare och funktionalitet ger en ytterligare intäktskrona. Skalbarheten gör verksamheten mer lönsam ju större den växer.

Fjärde kvartalet var en stark avslutning på ett kanonår för Service Now. Bara under perioden slöts 41 avtal värde mer än 1 miljon dollar styck.

En viktig siffra är de återkommande abonnemangsintäkterna. De ökade med 40 procent i kvartalet. Av den totala omsättningen på 546 miljoner dollar var 497 miljoner regelbundna.

Bolaget själva tror att den starka tillväxten består. Under 2018 förväntas intäkterna växa med ytterligare cirka 35 procent. Det skulle innebära prenumerationsintäkter på cirka 2,35 miljarder dollar.

Vid kvartalets utgång abonnerade 76 procent av kundstocken på flera än en modul ombord på plattformen. Ny funktionalitet släpps löpande och även bland befintliga kunder är möjligheten till merförsäljning god.

Förnyelsegraden på existerande abonnemang är höga 97 procent. Det är ett tydligt bevis på att kunderna uppskattar tjänsterna - Samtidigt som det blir allt mer problematiskt att byta när system redan implementerats.

Bolagets största kund köper tjänster för mer än 20 miljoner dollar. Fler än 50 bolag köper tjänster för mer än 5 miljoner dollar och 500 kunder för mer än 1 miljon dollar styck. Det är rätt häftigt.

Värderingen är inte att leka med. Över p/e 100 på fjolårets justerade vinst bubblar. Men den snabba vinsttillväxten som analytikerna väntar gör att bolaget snart kan ha vuxit i sin kostym. PEG-talet faller till cirka 1 redan på resultaten för 2019, enligt konsensus från Factset.

Kanske är det mycket att hoppas på en rea-värdering på Service now. Tyvärr känns aktien trots goda förutsättningarna rimligt värderad. Men om aktien dras med i nästa nedåtlöpa köper jag in mig. 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -