På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Stekheta McDonalds med skyhög värdering

Aktiekommentar: Digitala beställningar och färskt hamburgerkött ska ta Mcdonalds hela vägen till snabbmatstoppen. Skeptikerna oroar sig för en redan hög värdering.

Mcdonalds är årets hetaste restaurang-aktie, det tror analytikern Mark Kalinowski på Nomura-Instinet. Redan under förra året steg aktien 40 procent och nyligen nådde den också en rekordhögstanotering.

Men de senaste åren har varit turbulenta för snabbmatskedjan. I ett försök att möta hälsosammare trender fylldes meny med gröna sallader och wraps. Men föga förvånande var stamkunderna inga hälsofanatiker. Mellan åren 2013—2016 befaras Mcdonalds ha tappat 500 miljoner kundorder. Och de missriktade hälsosatsningarna tros kostat flera miljarder dollar i uteblivna intäkter.

Det blev pannkaka av allt ihop. Mer vällagade burgare med färskt kött blev glödhet snabbmat hos kedjor som Shake Schack, Jack in the box och Five Guys. Coolare lunchalternativ som Chipotle Mexican Grill tog också allt större plats.

”Förändringen har skett snabbare utanför restaurangens väggar, än innanför”, konstaterade bolagets vd Steve Esterbrook i en intervju med entrepreneur.com.

Något var tvunget att ske. Så ledning beslöt att göra bot för sina misstag. Mcdonalds ska servera mat som kärnväljarna vill ha. En första lyckad satsning var frukost hela dagen. En andra var att återinföra rabatterade klassiker på menyn.

Krafttagen fick verkan och under 2016 började bolagets resa tillbaks till mot snabbmatstoppen.

Ungefär samtidigt drabbades konkurrenten Chipotle Mexican Grill av en rad E. Coli epidemier. Chipotle anklagades för att ligga bakom skådespelaren Jeremy Jordans nära-döden-upplevelse. Och det inledde investerarnas, och lunchgästernas, flykt från bolaget.

Under 2018 ska Mcdonalds lansera två nya burgare med färskt nötkött. Försöket inleds på vid åtta amerikanska restauranger. Det blir eldprovet för ett koncept som tagit närmare två år att ta fram och involverat både personal och inhyrda konsulter.

Den första burgaren med färskt kött blir en variant på klassikern Quarter Pounder, med dubbla ostskivor, rå lök och picklad gurka.

Den andra, Archburger, serveras med hemlig senapssås. Om namnet känns bekant beror det på en tjugo år äldre produktlansering. Vuxenburgare Arch Deluxe med färskt kött dök upp första gången 1996. Det försöket kostat 150 miljoner dollar och blev en flop.

Skillnaden då mot nu är prislappen på burgaren. Den 20 år gamla Arch Deluxe lanserades som en premium-produkt med en hög prislapp. Archburger ska marknadsföras mot den breda massan, till priset 2,19 dollar, i mittensegmentet på menyn.

Sedan årsskiftet har också ”Dollar-menyn” återinförts med rabatterade erbjudande för 1, 2 och 3 dollar.

Men analytikerna som ser Mcdonalds som en god investering har uppmärksammat mer än nya rader på menyn. Bolaget genomgår en stor strategisk omstöpning och maten är bara en del i det.

En första målsättning var sälja ut egna restauranger och öka andelen franchise-tagare med 4 000 stycken fram till 2019. Målets nåddes i förtid, mycket tack vare en jätteaffär då 2 740 restauranger i Hong Kong och Kina såldes på ett bräde.

Andelen franchise-restauranger har ökat från 81 procent till 91 procent vid tredje kvartalets utgång 2017.

Målsättningen är 95 procent franchise, vilket är i linje med konkurrenter som Burger King (RBI) och Yum Brands kedjor Taco Bell samt KFC. Franchise-modellen ger säkrare men pressade intäkter och högre avkastning på eget kapital.

Mcdonalds tror sig sparat 500 miljoner dollar vid utgången av 2018 på sin nya strategi. Det gör gott för att kunna gå i mål med utlovade återbetalningar till aktieägarna, i forma av aktieåterköp och utdelning, på mellan 22 - 24 miljarder dollar fram till 2019.

Snabbmatskedjan är en av 51 utdelnings-aristokrater på den amerikanska börsen. Det innebär att bolaget, trots motgångarna genom åren, höjt utdelningen årligen i mer än 25 år i följd.

Ett ökat antal franchise-restauranger pressar omsättningen, men har samtidigt givit ett rejält lyft för lönsamheten. Efter tre redovisade kvartal spår analytikerna att vinsten per aktie stigit med 13,4 procent under 2017, enligt Factset.

Snabbmatskedjan har också presenterat en långsiktig plan att öppna minst ytterligare 2 000 restauranger i Kina över de närmaste fem åren. Och på så sätt ta en del av landets 125-miljarder dollar tunga snabbmatsmarknad. Det är förövrigt nästan lika många nya restauranger som hela kedjan Chipotle Mexican Grill hade år 2016. 

Restaurangerna ska också effektiviseras genom digitalisering. Närmare 1 miljard dollar spås ha plöjts ned i digitala satsningar. Utrullningen av beställningskiosker och orderläggning i mobilen har redan börjat.

Mcdonalds mobilapplikation har 9 miljoner aktiva användare, och har laddats ned över 30 miljoner gånger. Målsättningen är att inom en snar framtid lansera orderläggning i mobilen vid 20 000 restauranger globalt. Och tillsammans med Uber Eat ska man erbjuda hemleverans.

Redan nu har bolaget kommit halvvägs och beställningskioskerna finns vid cirka 10 000 restauranger. I Asien och Mellanöster har det hittills levererats mobilbeställd mat för över 1 miljard dollar.

Skeptikerna är högst oroliga för den redan höga värderingen. P/S-multipeln har aldrig varit högre, och en prislapp närmare 6 gånger försäljningen är högt. Även i relation till det fria kassaflödet är prislappen rekordhög. PEG-tal och P/E-tal är också bland det högsta i branschen.

Baissarna oroar sig också för en växande skuldsättning. Aggressiva återköp av aktier ligger till stor del bakom ökningen av lönsamheten per aktie, vilket har slagit emot balansräkningen. Enligt Factset ökade nettoskuldsättningen med 48 procent under 2016 och spås öka ytterligare med 5-10 procent årligen fram till 2020.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -

Utländska aktier

Utlandska-Aktier

Det är lätt att köpa utländska aktier. Här finns ett urval av Placeras utlandsanalyser.