På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Cimco Marine – spännande högrisk

Aktieanalys Cimco Marine gick till First North med en udda produkt. Potentialen i erbjudandet är spännande. Men tills produktion och försäljning tagit fart är risknivån hög.

Nykomlingen Cimco Marine listades den 4 juli i fjol. Till skillnad från många andra teknikföretag hade Ängelholms-bolaget med sig en färdigutvecklad produkt, unik i sitt slag.

Bolagets utombordsmotor Oxe är skapad för yrkesbåtar. Enheten är den första lyckade satsningen på en kraftfull utombordare med dieseldrift. Dessutom baserad på en bilmotor.

Cimco har skrivit på med närmare 20 distributörer och garanterade order för 1 141 enheter, motsvarande ett värde uppskattat till 340 Mkr.

Intresset från havets mest krävande yrkesgrupper lät inte vänta. Räddningstjänst, polis, militär, fiskfarmare och oljeindustrin har utryckt sin nyfikenhet. De skulle alla vara betjänta av en stark, tålig och bränslesnål utombordsmotor.

Dieselalternativet skulle ge en lägre totalkostnad för yrkesbåtar som används mycket, eftersom bränsleförbrukningen är 40 procent lägre än för motsvarande bensinmotor. Nackdelen är ett högre inköpspris.

Amerikanska marinen har beställt två enheter för utvärdering. NATO:s single fuel direktiv gör dieselutombordaren extra intressant. Direktivet innebär att de mindre militärfarkoster som kan köras på diesel, ska göra det.

Anledningen till att bensin sorteras bort som drivmedel är för att det är explosivt och svårt att transportera. Kan Cimco leverera en produkt som uppfyller NATO:s hårda krav är potentialen god för många fler affärer.

Första varianten av Cimcos utombordare lämnar 200 hästkrafter, och 415 Nm vid 2 500 varv per minut. Patenterad drivbältsteknologi ersätter ett klassiskt växelhus för att klara vridmomentet.

Unikt är också att dieselmotorn på två liter kommer från fordonsindustri. Det gör att den klarar moderna bilars hårda miljökrav. Inköp görs från General Motors.

I sortimentet får 200-hästarn snart sällskap av en nättare 150-hästars modell. Och med BMW förs diskussioner om inköp av en sexcylindrig dieselmotor för att utveckla ytterligare en, mer motorstark, variant.

En solglittrande horisont bytte skepnad ganska snart efter börspremiären. Produktionen, förlagd hos underleverantören Uddevalla Maskinteknik, stannade och inga nya order tas emot efter den 29 augusti.

Ett avgasläckage vid motorns turboaggregat upptäcktes av en kund. Först misstänktes en läckande packning vara boven. Det skulle vara ett enkelt åtgärdat. Tyvärr visade det sig vara värre. Turboaggregatet överhettas vid viss belastning, vilket resulterat i läckaget.

Felsökningen blev en utdragen historia men en lösning ska vara på plats. Produktionen av 200-hästarsversionen är planerad att starta igen, men inte förrän sent i andra kvartalet 2018.

I samma pressmeddelande annonserades säljstarten av 150-hästarsenheten. Den kan redan nu produceras och volymen i första och andra kvartalet är redan såld.

Den tidigare målsättningen, att leverera 500 enheter under 2017, kommer inte att uppfyllas. Långt ifrån, vilket bolaget också varit tydliga med efter turbo-debaclet. Vid utgången av tredje kvartalet hade totalt 55 enheter skeppats under året.

Under hösten drabbades bolaget samtidigt av likviditetsbrist. I ytterligare en emission togs 65 Mkr in vilket spädde ut befintliga ägare med 18 procent. Efter det betingar bolaget ett börsvärde på 439 Mkr.

Som jag tolkar Cimco räcker kapitalet för att betala ett kortsiktigt lån på 20 Mkr och för att finansiera verksamheten fram till produktionsstart av 200-hästarn under 2018. När sen en storskalig produktion dragit igång igen är tanken att söka vidare finansiering via banklån.

Den här skon klämmer. Ansträngda finanser är olustigt och befintliga aktieägare har redan blivit utspädda. Tilläggas bör att kapitalanskaffningen trots allt hittills gått smärtfritt.

Bolagets högtflygande målsättningar för 2018 och framåt förblir dock intakta. Om än de verkar väl tilltagna med tanke på den trevande starten.

Produktionsmålet, som skulle vara uppfyllt under senare delen av 2017, är 25 motorer i veckan. Försäljning ska stiga till 2 000 enheter under 2018. Det skulle innebära intäkter på över 600 Mkr – om det blir verklighet.

Vid utgången av 2021 ska bolaget ha tagit 10 procent av den kommersiella marknaden, vilket motsvarar 7 700 enheter. Eller 2 300 Mkr.

I väntan på nya turbodelar och verktyg har 40 motorer monterats så långt det går, för att snabbare vara redo att levereras när alla delar är på plats. Det kan ge en engångseffekt i försäljningen när proppen släpper.

Cimco har en produkt som efterfrågas av marknaden. Jag är av uppfattningen att bolaget har potential att bli något bra på sikt, även om marknadsandelen skulle bli mindre än bolagets egna prognos.

Risken är dock för skyhög. Innan produktion och försäljning tagit fart är det bättre att avvakta. Helst tills vi ser ett positivt kassaflöde och resultat.

Blir en storskalig produktion verklighet kommer vi sannolikt att få betala ett högre pris för aktien än vad den betingar idag. Men det är det värt för att göra en säkrare placering.

All framgång kommer heller inte över en natt i den här typen av bolag, vilket ger gott om tid att kliva på tåget strax efter de lämnat stationen. I nuläget stannar rekommendationen vid neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Cimco Marine Neutral 18,38 -

Kommentarer (0)

Kommentarsfunktionen är avstängd för denna artikel.

Mer från förstasidan

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -