H&M: Färre butiker på mogna marknader

Börs H&M kommer sannolikt minska antalet butiker på vissa mogna marknader samtidigt som det även fortsättningsvis finns en butiksöppningspotential på nyare marknader, enligt H&M:s ir-chef Nils Vinge

Vad detta kommer att innebära netto är dock för tidigt att uttala sig om.

Det säger H&M:s ir-chef Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt efter att bolaget på fredagsmorgonen redovisat en försäljningsminskning för det fjärde kvartalet och i samband med det uppgett att förändringsarbetet ska accelereras för att möta kundernas förändrade beteende.

Åtgärderna omfattar bland annat att de fysiska och digitala butikerna integreras alltmer och att optimeringen av H&M-varumärkets butiksportfölj intensifieras med fler butiksstängningar samt färre öppningar som resultat.

"På vissa marknader kan det säkert vara så att vi successivt behöver färre butiker. Samtidigt har vi en styrka i att vi kan flagga om en butik från H&M till ett av våra nya varumärken som växer. Flexibilitet är viktigare än någonsin eftersom det går så oerhört fort. Att det blir färre butiker i vissa mogna befintliga marknader tror jag man kan vara ganska säker på", säger Nils Vinge.

Under verksamhetsåret 2016/2017, som sträckte sig till och med november, öppnade H&M-gruppen netto 388 butiker. Det var färre än de 430 bolaget trodde på i början av året och även färre än de 427 som öppnade verksamhetsåret innan.

"Redan i år (2016/2017) är det faktiskt första året någonsin där vi öppnar färre butiker än året innan. Men vi öppnar fortfarande butiker och det är viktigt att poängtera att det fortfarande finns ett stort behov av fysiska butiker i kombination med e-handel. Hela vårt omställningsarbete går ut på att integrera de fysiska butikerna med online", säger Nils Vinge.

Han pekar på att det fortfarande finns många länder där H&M inte ens har öppnat sin första butik än eller där bolaget precis tagit steget in.

"Och där kommer fokus vara på de nya fysiska butikerna tillsammans med online. Men även i befintliga marknader, där vi varit länge, finns det fortfarande möjlighet att öppna nya butiker. Det kan röra sig om köpcenter där vi inte kommit in tidigare för att det varit fullt eller väldigt höga hyror", säger ir-chefen.

Under 2016/2017 stängde H&M ett 90-tal butiker och redan tidigare har bolaget bedömt att det kommer bli något fler butiksstängningar 2017/2018.

"Vi skriver ju att vi accelererar och det innebär att det blir mer än något fler. Jag vill inte säga det exakta antalet, men det är klart att det speglar det väldigt snabba skifte som sker", säger Nils Vinge.

På motsvarande sätt, när det gäller antalet öppningar, har H&M tidigare flaggat för något färre butiker 2017/2018. Vad det innebär mer exakt får vi vänta på tills H&M släpper sin bokslutsrapport i slutet av januari.

I fredagens pressmeddelande skriver H&M också att försäljningen online och försäljningen för övriga varumärken har varit fortsatt god.

Ni har satt upp som mål att visa en årlig tillväxttakt på minst 25 procent för koncernens onlineförsäljning. Klarade ni det målet 2017?

"Jag vill inte kommentera det, men vi har en god utveckling online. Vi sa ingenting om att det var 25 procent i år, utan det var framåt, inte under 2017. Det är inte omöjligt att vi nådde målet för just online, men det får vi återkomma till", säger Nils Vinge.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -