Extrautdelning i urstarka Bulten?

Aktieanalys. Valutaeffekter tynger Bulten vars aktie har backat. Bolaget har urstarka finanser och en bra närhistoria. På dagens nivåer ser värdering och direktavkastning attraktiva ut.

Tack vare en stark start på året är Bulten-aktien fortfarande upp nästan 25 procent under 2017. Kursen toppade dock redan i mitten på maj och sedan dess har utvecklingen överlag varit negativ. Rapporten för det tredje kvartalet fick inte investerarna på bättre humör.

Vinsten per aktie i kvartalet var 26 procent lägre än för ett år sedan, trots 5 procent högre omsättning. Valutaeffekter påverkade kvartalet kraftigt negativt liksom högre råmaterialkostnader. Omsättningen hölls tillbaka både av färre arbetsdagar än motsvarande period i fjol och av lägre volymer till följd av modellbyten hos kunderna.

Effekten av dessa modellbyten börjar dock trappa av och positivt i Bultens rapport var att orderingången steg knappt 15 procent.

Bulten tillverkar och säljer fästelement (bultar och muttrar) till fordonsindustrin. 87 procent av försäljningen går till tillverkare av lätta fordon och 13 procent till kommersiella fordon. Bulten säljer till nära 90 procent direkt till fordonstillverkarna och resten går till deras underleverantörer och andra aktörer.

På kundlistan återfinns bland andra Ford, Land Rover och Volvo. På lastbilssidan säljer Bulten till både Volvo och Scania.

Geografiskt är Storbritannien Bultens största marknad. Landet svarade under 2016 för nära nog en tredjedel av omsättningen. Tyskland och Sverige stod tillsammans för cirka 35 procent. Totalt sett var Europaexponeringen under 2016 cirka 90 procent.

USA svarade under 2016 för bara dryga 3 procent av omsättningen. I USA har dock Bulten inlett ett samarbete med branschkollegan Ramco. Ett samriskbolag (fyndigt nog kallat Ram-Bul) har skapats och i juli tecknade Ram-Bul ett kontrakt som när det når full volym kommer att vara värt dryga 45 Mkr om året.

Bulten har tidigare sagt om sin satsning på Nordamerika att man räknar med att kunna sälja för 20-40 Mkr om året kring år 2020. Investeringar på sammantaget cirka 75 Mkr väntas över en fyraårsperiod. Samriskbolaget med Ramco ses som ett kostnadseffektivt sätt att på allvar få in en fot i USA och lansera Bultens fullservice-koncept.

Bulten har som målsättning att i så många fall som möjligt bli helhetsleverantör åt sina kunder. Helhetsansvaret innebär att kunden bara behöver vända sig till Bulten för alla sina olika fästelement. Bulten tar ansvar för hela kedjan från utveckling, inköp, kvalitetskontroll och logistik.

Fästelement utgör inte någon stor del av totalkostnaden för en personbil, men de har en stor inverkan på kvalitet och funktion. Med genomtänkta lösningar kan även tid och vikt sparas. Att lägga ut ansvaret för fästelement på aktörer som Bulten är därför oftast en bra lösning för de större biltillverkarna.

Bulten uppskattar att de under 2016 hade 60 procent av alla dessa så kallade fullserviceuppdrag i Europa. Den totala marknadsandelen i Europa låg på 17 procent. Med en redan stark position på den europeiska marknaden är tillväxtpotentialen rimligtvis störst på de marknader som idag är mindre för Bulten, som USA, Kina och Ryssland.

Fordonsindustrin står inom något årtionde inför ett potentiellt stort skifte då elbilar väntas ta en allt större del av kakan. För Bulten innebär det en stor möjlighet. Dagens elbilar innehåller nämligen betydligt fler fästelement än en bil med förbränningsmotor. Leveransvärdet per elbil ligger cirka 40 procent högre.

Enligt databasen Factset väntas Bulten i år rapportera en vinst per aktie på 7,53 kronor. Nästa år spås en vinsttillväxt på 15 procent till 8,85 kronor. För 2019 är snittprognosen 9,80 kronor, 12 procent mer än året innan.

Vinsttillväxten väntas drivas av viss lönsamhetsförbättring men framför allt stigande intäkter. Omsättningen väntas öka med i snitt nästan 10 procent om året de kommande åren. Bulten sitter redan på tecknade kontrakt värda sammanlagt en halv miljard kronor som successivt kommer upp i volym de kommande åren.

Bulten själva räknar med fortsatt stigande efterfrågan och har beslutat att investera i ytterligare en produktionsanläggning i Polen. Investeringen motsvarar 177 Mkr.

De nuvarande vinstprognoserna innebär p/e-tal på 12,5 respektive 11,3 för 2018 och 2019. Bulten har en i princip skuldfri balansräkning och justerar vi för detta värderas rörelsen till låga 9,2 gånger 2018 års väntade rörelseresultat.

Direktavkastningen i Bulten-aktien väntas de närmaste åren uppgå till 3,7 procent respektive 4,1 procent.

Bulten-aktien har backat nästan 20 procent från toppnivåerna i maj. På dagens cirka 110 kronor ser värderingen attraktiv ut, särskilt med tanke på den starka finansiella positionen. Den ligger också en bra bit under börsens andra fästelement-bolag, Bufab.

Fordonsindustrin är konjunkturkänslig. I Europa väntas produktionen öka under fjärde kvartalet och med en stark konjunktur i ryggen talar det mesta för en fortsatt bra efterfrågan på bilar i regionen. Produktionen styrs dock till stor del av den globala marknaden för fordon.

Bultens starka finansiella position öppnar för strukturaffärer eller ytterligare extrautdelningar, något bolaget bjöd på i fjol. Redan i utgångsläget ser direktavkastningen attraktiv ut.

Kurstrenden är fortsatt svag i Bulten, men på dagens nivåer tycker vi att möjligheterna väger över i aktien. Valutaeffekterna är jobbiga för tillfället men tillväxthistoriken är stark och bolaget laddar nu enligt egen utsago för en fas av kommande tillväxt. Rekommendationen blir köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Bulten Köp 109,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -