Swedish Match med neutral smak

Aktieanalys. Swedish Match-aktien har gått bra de senaste månaderna. Vinstutsikterna för de kommande åren är dock fortsatt ljumma och på dagens nivåer känns värderingen inte direkt attraktiv.

Swedish Match fick bra utdelning på sin rapport för tredje kvartalet. Aktien, som varit mycket trög under större delen av året, tog ett rejält skutt uppåt och står idag 10 procent högre än dagen innan rapporten. Rörelseresultatet i kvartalet landade drygt 3 procent över snittprognosen i SME Direkts sammanställning.

Swedish Match delar in sin verksamhet i fyra produktområden men det är områdena Snus och moist snuff samt Övriga tobaksprodukter som svarar för den absoluta merparten av omsättning och resultat. Övriga tobaksprodukter innehåller bland annat cigarrer och tuggtobak för den amerikanska marknaden.

I takt med att konkurrensen på den skandinaviska snusmarknaden hårdnat allt mer har just cigarrer kommit att bli en allt viktigare vinstmotor i Swedish Match. Lönsamheten är dock fortfarande bättre på snus än på cigarrer och tuggtobak så mixförskjutningen har inneburit en press på marginalerna för Swedish Match.

Sedan oktober i fjol har dessutom det amerikanska läkemedelsverket, FDA,  infört nya avgifter för cigarrförsäljning vilket påverkar resultaten negativt.

Cigarrvolymerna ökade kraftigt under andra kvartalet i år, men andra halvåret i fjol var starkt så jämförelsetalen är betydligt tuffare nu. I tredje kvartalet blev volymtillväxten blygsamma 1 procent. Försäljningen av tuggtobak föll samtidigt med 6 procent. Jämfört med tredje kvartalet i fjol, som inte tyngdes av FDA-avgifter, sjönk rörelseresultatet för området Övriga tobaksprodukter med 10 procent.

Swedish Match har som bekant haft svårt att hålla i sina marknadsandelar på snus i Skandinavien de senaste åren. Den stabilisering av marknadsandelarna inom lågprissegmentet som såg ut att ha skett under 2015 och 2016 bröts i mitten av förra året.

Trenden var fortsatt negativ under tredje kvartalet. I Premiumsegmentet har Swedish Match tappat 1,9 procentenheter i marknadsandelar jämfört med för ett år sedan. Andelen är dock fortfarande höga 90,5 procent. I lågpris var tappet i kvartalet 1,6 procent och där har Swedish Match 35,7 procent av den svenska marknaden. I Norge föll marknadsandelen med 1,2 procent.

Glädjande för Swedish Match är i alla fall att snusmarknaden fortsätter att växa i Skandinavien. Leveransvolymerna kunde därför, trots tappade marknadsandelar, ändå öka i kvartalet. Höjda priser bidrog också till ökade intäkter och såväl omsättning som resultat förbättrades jämfört med i fjol. Rörelseresultatet för området Snus och moist snuff steg 8 procent i kvartalet.

I samband med rapporten sade vd Lars Dahlgren att han såg ett slut på andelstappen i Norge. Tappen har procentuellt blivit allt lägre och hans förhoppning inför fjärde kvartalet var att det skulle sluta med stabila andelar jämfört med året innan.

I Norge väntar dock en lite oviss period för alla snusproducenter då det från och med sommaren nästa år kommer att krävas neutrala dosor även för redan existerande produkter. Neutralitetskravet infördes redan i somras för nya produkter. Lars Dahlgren befarar en del stök i samband med lagerjusteringar, men ville i övrigt inte spekulera i vilken effekt de neutrala dosorna kommer att få på den norska snusmarknaden.

I Sverige har Swedish Match lanserat snus som prismässigt ligger aningen under premiumsegmentet, men ändå högre än lågprisalternativen. Segmentet kallas premium-2 och bolaget är nöjt med utvecklingen hittills. Segmentet ökar och utgör idag 11 procent av totalmarknaden för snus i Sverige.

Swedish Match lyfte även i samband med rapporten fram fortsatta framgångar för det tobaksfria nikotinsnuset ZYN i USA. Distributionen breddas och försäljningen ökar i god takt.

Förutom ZYN har Swedish Match även lanserat tuggtobak på påse (så kallade chew bags) i en rad länder i Europa. Chew Bags är en produkt som även nyligen förvärvade V2 Tobacco tillverkar. Swedish Match köpte det danska bolaget den 31 augusti i år. V2 omsätter cirka 160 Mkr om året vilket kan jämföras med Swedish Matchs närmare 16 miljarder.

Prognosen för snusmarknaden i Skandinavien är en fortsatt tillväxt under återstoden av 2017. Dock väntas totalmarknaden öka något mindre än fjolårets 4 procent. Konkurrensen väntas inte dämpas. Nyligen meddelade exempelvis cigarettbjässen Japan Tobacco, JTI, att de gör en nysatsning på snus i Sverige.

Även på den amerikanska marknaden för cigarrer väntas konkurrensen vara hård framöver. Jämförelsetalen är tuffa även för det fjärde kvartalet.

De analytiker som bevakar Swedish Match räknar enligt SME Direkts sammanställning i snitt med att bolaget ökar omsättningen med cirka 3 procent om året de närmaste åren. Positiva engångsintäkter på knappt 230 Mkr i år gör att vinsten faller nästa år. Snittprognosen för vinst per aktie för 2018 och 2019 ligger på 17,47 kronor respektive 18,32 kronor.

De prognoserna innebär p/e-tal på 18,8 respektive 17,9 för de båda åren. Direktavkastningen i Swedish Match-aktien väntas uppgå till 2,8 procent respektive 3,0 procent de närmaste åren.

Värderingen är högre än när vi sist kikade på Swedish Match och den väntade direktavkastningen lägre. Operativt har inte så mycket förändrats. Konkurrensen på bolagets två viktigaste områden, snus i Skandinavien och cigarrer i USA, är fortfarande stenhård.

Dessvärre har Swedish Match fortsatt svårt att hävda sig på den svenska snusmarknaden, även om bolaget ser ett minskat tapp i Norge. Det påverkar som sagt marginalerna negativt och vinsttillväxten de kommande åren väntas justerat för engångsposter stanna kring 5 procent om året. Givet detta ser värderingen inte direkt attraktiv ut och vi behåller en neutral rekommendation på aktien.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Neutral 328,70 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -