Oriflame: Stark, volatil, riskfylld

Aktieanalys Oriflame har bjudit aktieägarna på en svängig resa i år. Tillväxten är fortsatt stark i Asien men kraftigt negativa valutaeffekter håller tillbaka utvecklingen.

Oriflame-aktien har varit väldigt volatil de senaste åren. 2017 har verkligen inte heller bjudit på någon lugn resa. Kursen rusade upp nästan 45 procent på bara en månad under början av året. Vid mitten av september i år var dock hela den uppgången utraderad. Därefter har aktien återigen rallat och i skrivande stund står den på plus 22 procent för året.

Rapporten för tredje kvartalet, som presenterades för några veckor sedan, fick ett översvallande positivt mottagande. På första och sista raden var utfallet helt i linje med förväntningarna. Däremellan fanns dock en positiv överraskning i form av en bättre rörelsemarginal än väntat, 11 procent mot väntade 10,2 procent i SME Direkts sammanställning.

Oriflame meddelade även att det fjärde kvartalet inletts med bra underliggande försäljningstillväxt. Ökningen fram till början av november då rapporten presenterades var 11 procent i lokala valutor vilket även var utfallet i tredje kvartalet. Inkluderat negativa valutaeffekter stannade dock tillväxten vid 6 procent.

Försäljningsutvecklingen var som starkast i region Asien & Turkiet där omsättningen ökade med 23 procent i lokala valutor. Ökningen sker trots en svag utveckling i Indien där de nya momsreglerna bidragit till en vikande försäljning. Där genomför nu Oriflame åtgärder för att återgå till en hållbar tillväxt.

Att det är Asien & Turkiet som växer snabbast inom Oriflame bidrar till en förbättrad lönsamhet för bolaget. Rörelsemarginalen i affärsområdet Asien & Turkiet är nämligen klart högre än övriga områden i koncernen.

Med hög lönsamhet och snabb tillväxt har Asien & Turkiet tagit över rollen som vinstmotor i Oriflame. Den rollen innehaddes för några år sedan av Ryssland och övriga CIS-länderna. Sanktioner och svag rubelkurs har dock haft en kraftigt negativ inverkan på försäljningen i regionen.

År 2010 svarade CIS-regionen för 70 procent av rörelseresultatet i Oriflame. Idag är andelen 20 procent. Istället svarar Asien & Turkiet för knappt 45 procent.

CIS-regionen tappar dock inte längre försäljning. De två senaste kvartalen har bjudit på försiktig tillväxt i lokala valutor, i tredje kvartalet 4 procent.

Vid sidan om Asien & Turkiet har även Latinamerika varit en stark tillväxtmarknad för Oriflame de senaste åren. Där har dock tillväxten bromsat in kraftigt de senaste kvartalen. I tredje kvartalet var tillväxten i lokala valutor bara 1 procent. Detta från en nivå om drygt 20 procent i kvartalet för ett halvår sedan. Enligt Oriflame beror tappet på feltajmade katalogsläpp.

Oriflames säljare, eller konsulenter som bolaget kallar dem, jobbar mot provision så bolaget har en hög andel rörliga kostnader. Det gör att marginalerna håller sig uppe även om tillväxten dippar på en marknad. I Latinamerika noterades exempelvis en rörelsemarginal på 14,6 procent i tredje kvartalet, ned från 17,6 för ett år sedan.

Ungefär hälften av de produkter som Oriflame säljer tillverkas i egna fabriker. Mycket kapacitet byggdes upp i CIS-regionen innan efterfrågan föll kraftigt i regionen. Det har inneburit lågt kapacitetsutnyttjande i fabrikerna och svag lönsamhet. Bolaget har därför börjat fylla upp fabrikerna med tillverkning åt externa kunder och skapat ett eget bolag för detta syfte.

Enligt vd Magnus Brännström har arbetet med att förbättra kapacitetsutnyttjandet påverkat marginalerna positivt i tredje kvartalet. Det har även Oriflames fortsatta fokus på områdena Hudvård och Wellness (vitaminer, kosttillskott och liknande produkter). Det är områden med bra lönsamhet för Oriflame.

Magnus Brännström, vd Oriflame

Under kvartalet lanserade Oriflame en ny app som ska hjälpa konsulenterna sälja ännu mer hudvårdsprodukter. E-handel, appar och sociala medier är numera viktiga kanaler för bolagets säljaktiviteter. Affärsmodellen med personliga rekommendationer har visat sig fungera bra även i en digital miljö.

Med verksamhet i världens alla hörn är Oriflame utsatt för både politiska risker och för valutarisker. Utvecklingen i Ryssland de senaste åren och dagens ändrade spelregler i Indien är exempel på det förstnämnda. Valutaeffekterna är för närvarande kraftigt negativa för Oriflame och de påverkar både omsättning och lönsamhet. Trots det förbättras ändå marginalerna jämfört med i fjol och det är en trend som väntas fortsätta.

De analytiker som bevakar bolaget räknar enligt SME Direkts sammanställning med att 2018 kommer att bjuda på 5,5 procent högre omsättning och en klart förbättrad lönsamhet. Vinsten per aktie väntas öka 23 procent till 1,94 euro. 2019 spås en vinsttillväxt på 15 procent till 2,23 euro.

De prognoserna innebär p/e-tal på 17,4 respektive 15,1 för de båda kommande åren. Direktavkastningen i Oriflame-aktien väntas de närmaste åren uppgå till 3,5 procent respektive 4,4 procent.

2016 innebar ett välkommet trendbrott för Oriflame då både omsättning och resultat ökade igen efter en lång periods kräftgång. Trenden är fortsatt positiv i år och i förväntningarna på de kommande åren ligger fortsatta förbättringar.

Efter en stark kursutveckling de senaste åren är dock värderingen hög i ett historiskt perspektiv. Även om den underliggande trenden är relativt stark för närvarande så är också verksamheten som sagt utsatt för risker. Aktien har dessutom varit extremt volatil de senaste åren vilket är ett problem.

Efter att kursen stigit drygt 25 procent de senaste två månaderna upplever vi inte förhållandet mellan risk och möjlig avkastning som tillräckligt lockande för att vi ska se aktien som köpvärd. Rekommendationen stannar därför vid neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Neutral 334,90 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -