Därför sänkte Barclays H&M

Börs Barclays föredrar i stället den spanska konkurrenten.

H&M:s försäljningsökning har huvudsakligen kommit från att bolaget öppnat nya butiker samtidigt som försäljningen minskat på samtliga för bolaget viktiga marknader under de senaste åren.

Det skriver Barclays i en analys där H&M ställs mot Inditex och där det spanska klädbolaget får behålla sin överviktrekommendation medan H&M sänkts till undervikt, från jämvikt, vilket Direkt rapporterat tidigare på tisdagen.

Enligt Barclays verkar marknaden ha prisat in att H&M och Inditex ska visa en likande försäljningstillväxt framöver, vilket enligt analysen är en övervärdering av H&M och en undervärdering av Inditex. Barclays flaggar även för att H&M kan komma att dras med fortsatta lagerproblem.

Förutom den sänkta rekommendationen har Barclays justerat ner riktkursen för H&M till 170 kronor, från tidigare 200. I analysen pekas på att de investeringar i onlineverksamheten som H&M gör skulle kunna rubba försäljningsestimaten.

"Om det blir en framgång, och bolaget lyckas attrahera ytterligare kunder, kan våra tillväxtprognoser vara för låga", skriver Barclays.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -