Björn Borgs e-handelstrubbel oroar

Aktieanalys Björn Borg fortsätter att ha problem med de egna butikerna och även inom e-handeln. En ökad försäljning för sportkläderna var dock en ljuspunkt i bolagets tredje kvartal.

Varumärkesbolaget Björn Borg övertygade inte med sin rapport för det tredje kvartalet. Försäljningen i de egna butikerna är fortsatt svag och även e-handeln tappade kraftigt. Underliggande noterades en tillväxt på drygt 4 procent i kvartalet. På sista raden var dock resultatet i princip oförändrat mot i fjol.

Att Björn Borg rapporterar ett oförändrat resultat trots att bolaget i år för första gången slipper betala tennisspelaren Björn Borg tilläggsköpeskilling för rätten till varumärket kan tyckas dåligt. Tilläggsköpeskillingarna har de senaste åren påverkat rörelseresultatet negativt med cirka -20 Mkr om året.

Rörelseresultatet i fjol var 64 Mkr så den positiva effekten borde procentuellt bli stor i år. Björn Borg förvärvade dock i början av 2017 sin distributör för marknaderna i Holland, Belgien och Luxemburg (Benelux). Därmed har det uppstått ett glapp i intäktsredovisningen som i år påverkar resultatet negativt i lika stor utsträckning som de uteblivna tilläggsköpeskillingarna påverkar positivt.

Facit efter tre kvartal är ett rörelseresultat som ligger 10 procent under fjolårets nivå.

Den samlade försäljningen av produkter under varumärket Björn Borg minskade med 1 procent i tredje kvartalet. Det var framför allt underkläderna som tyngde utvecklingen. Skor och sportkläder hade en bättre utveckling. Underkläder är det överlägset största produktområdet. Det svarar för 56 procent av varumärkesförsäljningen.

Produktområdet sportkläder har ökat omsättningen med 15 procent under årets första nio månader. Sportkläder är Björn Borgs stora tillväxtsatsning de senaste åren. Bolaget har flyttat hem design och utvecklingsarbetet av sportkläder från Holland till huvudkontoret i Stockholm. Förvärvet av distributören i Benelux-länderna hänger också samman med satsningen på sportkläder. Holland och Belgien svarade i fjol för cirka 75 procent av intäkterna inom Björn Borgs sportkläder.

Försäljningsutvecklingen för sportkläderna har varit stark de senaste kvartalen. Tillväxten sker dock från låga nivåer.

Lite oroväckande för Björn Borgs del är att försäljningstrenden i de egna butikerna är envist svag. I jämförbara butiker faller intäkterna på alla bolagets större marknader.

Björn Borg tappar även kraftigt inom e-handeln. Omsättningen inom e-handel har hittills i år fallit med 23 procent. Tekniska problem i kombination med minskad inköpt trafik till hemsidan har bidragit till tappet, enligt bolaget.

Nästan all tillväxt inom detaljhandeln sker idag online. Underkläder är dessutom extremt väl lämpade för e-handel så det är både underligt och oroande att Björn Borg tappar så kraftigt i den säljkanalen.

Vd Henrik Bunge (eller ”head coach” som han kallar sig) skriver att e-handeln är ett av bolagets viktigaste fokusområden framöver. E-handelsteamet inom Björn Borg har förstärkts under kvartalet, bland annat med en ny roll som kundservicechef.

Henrik Bunge, head coach

Förutom e-handel ligger mycket fokus på de nyförvärvade bolagen i Benelux. Holland och Belgien är två av Björn Borgs viktigaste marknader. De svarar tillsammans för cirka en tredjedel av omsättningen i koncernen. Målsättningen är dock att få upp den mer, inte minst inom sportkläder. Henrik Bunge har träffat de viktigaste kunderna för att försöka driva på försäljningen. Det pågår samtidigt ett arbete med att sänka kostnaderna i Benelux-bolagen.

På rullande tolv månader har Björn Borg uppnått en rörelsemarginal på 8,6 procent. Det är lägre än fjolårets 10,2 procent och långt ifrån målet som ligger på 15 procent.

Björn Borg har som målsättning i sin affärsplan 2015-2019 att vid utgången av perioden ha uppnått 1 miljard kronor i omsättning med en marginal på just 15 procent.

Omsättningen är i dagsläget uppe i cirka 700 Mkr så om inte förvärv tillkommer måste de närmaste åren bjuda på runt 20 procents underliggande tillväxt om året om miljarden ska nås. Som jämförelse kan sägas att tillväxten i fjol var 10 procent och att den hittills i år ligger på dryga 4 procent, exklusive förvärv.

Resultatet för de senaste tolv månaderna summerar till 1,78 kronor per aktie, drygt 5 procent sämre än i fjol. Det rullande p/e-talet ligger på 17,8.

Björn Borg-aktien har historiskt värderats högt på grund av de väldigt generösa utdelningarna. Bolaget har de två senaste åren delat ut 2 kronor per aktie och skulle man välja att göra det även i vår är direktavkastningen i skrivande stund 6,3 procent. Den officiella policyn är dock att minst 50 procent av nettoresultatet ska delas ut. Utdelningen kan därför teoretiskt sett halveras utan att bryta mot policyn.

Björn Borg har haft en rejält svag vinsttillväxt de senaste åren. 2012 rapporterade bolaget en nettovinst på 47 Mkr och sedan dess har årsvinsten legat lägre eller några tiondels procent högre än så. De senaste tolv månaderna summerar vinsten till 44 Mkr. Aktiekursen är också i dagsläget på samma nivå som i slutet av 2012.

Att sportkläderna de två senaste kvartalen visat tecken på att växa är positivt. Det är det stora framtidshoppet i Björn Borg. Att underklädesförsäljningen viker och att utvecklingen är så svag inom e-handel och egna butiker väger dock emot.

Utdelningssäsongen brukar vara en bra period för Björn Borg-aktien, men vi har ändå svårt att lockas och behåller en Neutral rekommendation.

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -