Det är en stor kontrast till Teslabesöket i den stora bilfabriken. Proterra ger en riktig start-up känsla. Bolaget är inte gammalt, och har grundats av några före detta Tesla-anställda. Företaget är inriktadt på konstruktion och tillverkning av elbussar - så kallade nollutsläppsfordon. Bussarna tillverkas av lätt och hållbar kolfiber och avancerade kompositmaterial, och består av 30 procent mindre rörliga delar än en traditionell diselbuss.
Proterra tillverkar fler olika busstorlekar för en ren och tyst transport. Bolaget ligger i framkant när det gäller den teknologiska batteriutvecklingen och konkurrenterna inom rean el-bussar är få. Proterra har rekord att köra buss på en laddning man kom hela 1101,2 miles, som motsvarar 177 mil.
Den strukturella tillväxten ser bra ut och den förstärks av politiska incitament. Intressant är att priset för en el-buss är mycket konkurrenskraftigt jämfört med traditionella disel-bussar. Besparingar för kunden är både kopplat till mindre service och billigare driftskostnad.
Bolaget är onoterat och går inte att investera i för privatpersoner. Men Franklin Technolgy Fund har investerat en liten del i bolaget.
”Jag ser många fördelar av att träffa och investera i onoterade bolag. I Proterra-fallet får jag större förståelse för vår Tesla-investering då båda ligger långt fram i batteriteknikutvecklingen”, säger Jonathan Curtis, förvaltare av Templeton Technology Fund.
”Den stora fördelen med att sitta i Silicon Valley som förvaltare av en teknologifond är att man kommer åt hela ekosystemet. Här finns kapitalet i form av PE-firmor, VC-firmor och många onoterade start-up bolag. Jag träffar ett antal onoterade startup-bolag varje månad och det ger en bra bild av kommande trender. Och jag får en större förståelse av fondens befintliga innehav. Fondens fokus är noterade bolag, men i vissa fall gör vi även investeringar i onoterade bolag. Oftast ska det inte vara mer än 12-18 månader kvar till en eventuell börsnotering."