Globala redaraktier laddar för lyft

Transport Världens redare har haft ett tufft decennium med överkapacitet och haltande världshandel. Nu är tillväxten tillbaka, och det ska rederijätten AP Møller Maersk utnyttja. Men den danska aktien går kräftgång.

Under 2017 spås global BNP växa med 3,5 procent och nästa år med starka 3,6 procent, enligt IMF.  Det är siffror som inte skådats sedan åren före finanskrisen med undantag av 2010, då världshandeln återhämtade sig från finanskrisåret 2009.

Ohotad etta bland världens största containerredare är danska konglomeratet AP Møller Maersk. Bolaget grundades 1904, har sitt säte i Köpenhamn och kontor i 135 länder. Maersk har en total kapacitet på 3,55 miljoner containrar.

A.P. Møller

Totalt äger Maersk 657 fartyg. Maersk håller dessutom på att ta över redaren Hamburg Süd, som är världens tionde största redare.

Maersk aktie handlas på Köpenhamnsbörsen. Det är en av Nordens största aktiebolag med ett börsvärde på 300 miljarder danska kronor.

Bolaget innehåller förutom shipping även energi-, varvs-, detaljhandel och tillverkningsindustri. Shippingdelen är dock klart dominerande och företaget håller på att renodla verksamheten mot enbart shipping.

Aktien har haft en tråkig utveckling under 2017 och sjunkit med drygt 3 procent sedan årsskiftet. Skälet bakom aktien kräftgång är att resultatet för tredje kvartalet kom in långt under förväntan.

Det är dock inte shippingdelen som går dåligt. Tvärtom. Omsättningen för segmentet Transport och logistik har ökade med 14 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan.

Analytikerna förväntar sig dock att Maersk kommer att vända skutan nästa år. P/e-talet för 2018 väntas hamna på 13,8 och direktavkastningen tros ligga på 2,3 procent, enligt 4-traders.

Världens nu största existerande fartyg är Mærsk Mc-Kinney Møller som sjösattes sommaren 2013. 

Mærsk Mc-Kinney Møller

AP Møller Holding som är familjen Møllers ägarbolag, äger 40 procent av kapitalet i rederiet. Där är också arvingen Robert Uggla vd.

Näst störst bland världens redare är Mediterranean Shipping Company (MSC) med huvudkontor i Geneve i Schweiz. Ensam ägare är italienaren Gianluigi Aponte. De har främst växt kraftigt genom att ta över konkurrenter och köpa upp begagnade containerfartyg. Totalt äger de 491 fartyg. Den totala containerkapacitet uppgår till 3,13 miljoner. Företaget har över 70 000 anställda.

Världens tredje största redare är franska CMA CGM Group som uppstod ut samgåendet med Compagnie Générale Maritime (CGM) och Compagnie Maritim d'Affrètement (CMA) 1999. Totalt äger de 495 fartyg med en containerkapacitet på 2,48 miljoner. CMA CGM Group är privatägt till största delen av familjen Saadé.

Den fjärde största redaren är kinesiska Cosco Container Lines. Rederiet är mest känt för att under finanskrisen köpt 50 procent av grekiska hamnen Pireus. Kapaciteten är 1,82 miljoner containrar och flottan uppgår till 331 fartyg. Bolaget är privatägt.

Världens femte största redare är Hapag-Lloyd. Deras lastkapacitet uppgår till 1,5 miljoner containrar. Flottan uppgår till 212 fartyg. Hapag-Lloyd går att handla på tyska börsen. Börsvärdet är för närvarande 5,8 miljarder euro. Bolaget spås en ljus framtid. Framåtblickande p/e-tal för 2018 och 2019 spås bli 13,6 respektive 9,3, enligt 4-traders.

Världens åttonde största rederi är taiwanbaserade Yang Ming Marine Transport Corp. Aktien går att handla på taiwanesiska börsen.

Bolaget grundades 1947 i Shanghai av Tung Chao Yung. Kapaciteten uppgår till 672 000 containrar och totalt äger rederiet 98 fartyg. Rederiet är känt för att ha byggt och ägt världens genom tiderna största fartyg, oljetankern Seawise Giant. Det var en supertanker i Ultra Large Crude Carrier-klassen Seawise Giant var 458 meter lång, 69 meter bred och hade en dödvikt på cirka 565 000 ton.

Nummer nio på listan är japanska Mitsui O.S.K. Lines. Bolaget, vars aktie handlas på Tokyobörsen, äger världens idag tredje största containerfartyg MOL Triumph.

Total kapacitet är 569 000 containrar på sammanlagt 79 fartyg.

Den globala efterfrågan på containertransporter är stabil och växte med 5 procent under tredje kvartalet 2017 jämfört med samma kvartal förra året. För helåret 2017 spås den globala containertrafiken växa med mellan 4 till 5 procent. En stabil tillväxttakt i världsekonomin talar för att fraktraterna kommer att fortsätta stiga och att shippingbolagen nu lämnat de svåra åren bakom sig.

Kommentarer (0)

Kommentarsfunktionen är avstängd för denna artikel.

Mer från förstasidan

Utländska aktier

Frankfurt

Det är lätt att köpa utländska aktier. Här finns ett urval av Placeras utlandsanalyser.

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -