Muggjätten vinnare på hämtmat

Aktieanalys Megatrender i utvecklingsländer och ökad efterfrågan på miljövänligare livsmedelsförpackningar lockar. Placera har tittat närmare på finska pappmuggsjätten Huhtamäki.

Finska Huhtamäki är en favoritinvestering bland nordiska fondbolag och institutioner. Det innebär att många småsparare har indirekta intressen i bolaget.

Bland annat är Huhtamäki näst största i Lannebos småbolagsfond. Men bara 260 personer äger aktien direkt via nätmäklaren Avanza, å bolaget är värt betydligt mer uppmärksamhet.

Vårt östliga grannland har länge legat i träda. I takt med att konjunkturtermometern visat högre värme laddar även finnarna nu för ekonomisk come back. Investeringsmöjligheterna därför goda bortom Bottenviken. Tyvärr vet gemene man lite om finska placeringar överlag.

Åter till Huhtamäki. Bolaget grundades för snart 100 år sedan men har under det senaste århundradet bytt inriktning ett flertal gånger. På 1920-talet var bolaget Finlands största godistillverkare, som senare blev Leaf och numera delvis ingår i Cloetta.

Verksamheten övergick sedan till att bli ett konglomerat. På 1970-talet växte tillverkning av pappersmuggar fram som en specialistgren. Sedan dess har engångsförpackningar av olika slag varit fokus, och idag har bolaget en globalt ledande ställning som underleverantör till många av världens mest kända matkedjor.

Sedan 2011 har mer än ett dussin förvärv genomförts. Bland annat i USA, Kina, Nya Zeeland, Malaysia, Indien och Storbritannien.

Mellan år 2012 och 2016 gjordes investeringar i produktionen för närmare 700 miljoner euro och över 400 miljoner euro spenderades på samgåenden och bolagsköp. Idag har bolaget nära 18 000 anställda på 78 fabriker i 34 länder.

De stora investeringarna har resulterat i över 1 miljard euro i ökade intäkter sedan 2012. Omsättningen har vuxit från 1,9 miljarder euro till närmare 3 miljarder euro under de senaste rullande tolv månaderna.

Vid tredje kvartalets utgång fanns finansiella muskler för att genomföra ytterligare investeringar och förvärv värda 400–500 miljoner euro. Nettoskuldsättningen som kvot av Ebitda-resultatet understiger två, målbilden är att ligga på en kvot mellan 2–3, vilket ger spelrum för nya bolagsköp.

Försäljningen av pappmuggar och engångsförpackningar till snabbmatsindustrin står för hälften av intäkterna. Resterande kommer från fiberkartong, till exempel äggkartonger, samt flexibla förpackningar - typ popcorn-påsar.

Bland annat levererar Huhtamäki pappmuggar och engångsförpackningar till Burger King, McDonalds, Subway, Chipotle, Pepsi, Nestle, Coca Cola och Procter & Gamble.Listan kan göras längre. Hämeenlinna

Den främsta tillväxten när bolaget blickar framåt ryms i utvecklingsländer som Indien och den gigantiska ekonomin i Kina. Det är megatrender som driver den utvecklingen. Medelklassen växer och allt mer förpackad mat, både i mataffären och på restauranger konsumeras. Plastförpackningar är på väg att slussas ut till fördel för mer miljövänliga alternativ. 

I dag når Huhtamäki en marknad i Kina innefattande 1 miljard konsumenter. Det är ganska svindlande och talar tydligt om den långsiktiga potentialen.

Pappmuggar och andra engångsförpackningar är ingen lågmarginalaffär. Sedan 2012 ökat rörelsemarginalen stigit från 7 till 9 procent hittills i år.

Målsättningen är en marginal över 10 procent. I tredje kvartalet tyngs resultaten tillfälligt blanda annat av höstens orkaner i USA. Fortsätter bolaget att förfina verksamheten i samma takt som tidigare är målet inom räckhåll på sikt.

Hittills i år har omsättningen ökat med 5 procent, 3 procentenheter organiskt och 2 procentenheter genom förvärv. Målet är att växa toppraden med minst det dubbla årligen. Var av hälften ska ske av egen kraft.  

Utvecklingen i kvartalet var svagare än väntat i Indien, men bolaget rapporterar om en upptrampning i efterfrågan under slutet av perioden.

Lönsamhetsmässigt ser 2017 ut att bli ett år i paritet med fjolåret, vilket förklarar varför aktien underpresterat börsen som helhet i år.

Investerarna ser dock ut att ha flyttat fram sina positioner. Aktien har stigit 15 procent på tre månader och prognosen för 2018 är mer aptitlig.  Enligt konsensus från Factset ska vinsten öka med 11 procent och intäkterna växa med 5 procent. Direktavkastningen blir då 2,4 procent.

Aktien framstår trots det inte som något rea-fynd på p/e 18 för nästa år. Svenska servettbolaget Essity värderas som referens till p/e 20, förvisso ska deras vinst öka i en snabbare takt. 

Huhtamäkis dominerande ställning motiverar en prislapp högre än börssnittet. Samtidigt säljer bolaget standardprodukter, och verksamheten har vissa cykliska inslag. Det talar istället talar för en rabatt. Volatila priser på råmaterial och energi är en riskfaktor, vilket kan bli ett bekymmer i närtid.

Långsiktigt är Huhtamäki ett önskvärt inslag i investeringsportföljen. Vi skulle gärna köpa aktien men helst till ett något lägre pris. Men det är sällan sådana möjligheter uppenbarar sig i kvalitetsbolag. En lösning är därför att dela upp notan och sprid köpen över en längre tid.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Huhtamäki Oyj Köp 37,35 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -