På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Världshistoriens största bygge - så investerar du

Fonder/ETF Världens största infrastrukturprojekt är i gång. Kinesiska ”One Belt One Road” uppskattas kosta hela 6 biljoner dollar. Placera visar hur privatpersoner enkelt kan investera i projektet.

Sedan den kinesiska presidenten Xi Jinpings initiativ till ”One Belt One Road” (Obor) 2013 har över 15 000 byggkontrakt har slutits. Obor omfattar 69 länder och knyter samman knappt 40 procent av jordensyta.

Det är ett omfattande långsiktigt infrastrukturprojekt som moderniserar den ursprungliga Sidenvägen över land, från Kina genom Centralasien och Mellanöstern till Europa. Det är en handelsväg som etablerades redan 200 år före Kristus. Då var handelsvägen extremt viktigt för handel och kulturutbyte mellan Kina och Romarriket samt alla länder längs vägen.

Inom Obor-projektet ingår även ytterligare en modern handelsväg till sjöss. Den går från Kina via Singapore, Indien, Pakistan till Afrikas östkust och sedan vidare genom Suezkanalen till Europa. Det ska byggas nya djuphamnar i Pakistan och Indien, snabbtåg i Afrika och mellan Kina och Singapore, en sträcka på drygt 300 mil och vägar.

De länder som binds samman är i huvudsak utvecklingsländer med stor tillväxtpotential. Länderna som deltar i Obor-projektet behöver betydande investeringar för utveckling- och infrastrukturinvesteringar som i många fall är eftersatta.

JG Summit, Filippinerna

Kina hoppas också bidra till ökad tillväxt i utvecklingsländerna samtidigt som handeln och Kinas export breddas till nya länder med stor tillväxtpotential. Obor-projektet är viktigt för Kinas ekonomi som har mognat med en tillväxt kring 6–7 procent istället för tidigare extrema 10–12 procent.

Obor är en ny kanal för tillväxt. Kinesiska byggbolag har stor erfarenhet och kunskap av stora komplexa infrastrukturprojekt sedan årtionden. Kina siktar på att exportera byggbolagen utomlands till utvecklingsländer som primärt mål, men även sälja råvaror och förädlade insatsvaror som behövs för att bygga infrastrukturen.

Obor-projektet passar väl in i Kinas strategi att vara en fullfjädrad supermakt 2050 och få ökat globalt politiskt inflytande. Den enorma finansiering som krävs står primärt fem kinesiska banker för. De planerar låna ut 750 miljarder dollar och investera ytterligare 1 000 miljarder dollar.

PTT Global Chemical, Thailand

Kina har även grundat en fond för att finansiera Obor-projektet. Utöver det spelar den nystartade Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) en viktig roll. Syftet med banken är att öka den ekonomiska tillväxten i regionen. Sverige är en av 57 medlemmar och vissa anser att banken är en konkurrent till World Bank.

Obor-projektet spås bli en katalysator för tillväxt i de inblandade länderna. Det är många bolag inom flera sektorer som påverkas av Obor-projektet. För den som vill investera i bolag som spås påverkas positivt av Obor – projektet, finns det sedan en dryg månad tillbaka en ny börshandlad fond: KraneShares MSCI One Belt One Road (OBOR)

OBOR  investerar i företag som kommer dra nytta av världens största infrastrukturprojekt. Fonden investerar efter MSCI Global China Infrastructure Exposure Index. Det omfattar 92 bolag inom fem huvudsektorer som hör hemma i fler än tio länder. Indexet ombalanseras halvårsvis och man låser fördelning med Kinas andel på 45 procent. 

Bolagen i fonden är viktade efter marknadsvärde efter justering efter Kinas andel, inget bolag väger mer än 6 procent. Majoriteten är industribolag på drygt 39 procent, råvarubolag står för 23 procent, följt av allmännyttiga bolag på 16 procent. De fem största innehaven utgör drygt 20 procent av fondens värde. Totalt investerar fonden i 92 bolag, vilket ger en bra riskspridning.

45 procent av innehaven är kinesiska bolag. Näst största land är Singapore på 10 procent följt av Malaysia på knappt 8 procent.

Krane Shares är en av pionjärerna inom kinesiska ETF:er. De har drygt 10 miljarder kronor i totalt förvaltat kapital. Förvaltningsavgiften i fonden är 0,79 procent. Likviditeten i fonden är bra och skillnaden mellan köp och säljkurs (spreaden) är förhållandevis liten.

Ett problem är att fonden är nystartad och väldigt liten. Den har endast 30 miljoner kronor i förvaltat kapital vilket på sikt måste bli större för att den ska vara lönsam. MSCI en av världen största indexberäknar står för den viktiga indexberäkningen viket garanterar en hög kvalité för investerarna.

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -