Enligt Inquiry Financials sammanställning förväntades ett rörelseresultat på 454 miljoner.
Husqvarnas omsättning uppgick till 7.449 miljoner kronor. Här var 7.622 miljoner väntat.
Affärsklimatet för Husqvarnas division Consumer Brands är fortsatt utmanande, enligt delårsrapporten. Försäljningen under tredje kvartalet minskade med 5 procent valutajusterat och den säsongsrelaterade förlusten uppgick till 94 miljoner kronor (-80).
Kostnadsreduceringar och effektivitetsförbättringar fortsätter att påverka positivt men inte tillräckligt för att väga upp den lägre volymen och en ogynnsam mix, skriver Husqvarna.
Nyligen tillkännagav Husqvarna en betydande minskning av affärsvolymen med en av divisionens största amerikanska detaljhandelskunder med cirka 1 miljard kronor för 2018.
"Vi är fast beslutna om ett starkt, lönsamt och framtidsorienterat Consumer Brands, vilket betyder att vi behöver ta beslut som är smärtsamma på kort sikt", heter det i rapporten.