Kina: Elbilstrend allt starkare

Asien Elbilsrevolutionen blir en av de viktigaste frågorna för Kina. Och på partikongressen i oktober kan den frågan hamna i förgrunden. Det tror den Hongkong-baserade portföljförvaltaren François Perrin.

”Två av de viktigaste frågorna på Kinas partikongress blir diskussioner om landets dåliga luftkvalitet och elbilar”, säger François Perrin.

François Perrin är baserad i Hongkong. Där ansvarar han för East Capitals Kinastrategier och leder Kinateamet.  Fonden East Capital China Environmental är en kinesisk miljöfond som investerar i bolag som bidrar till hållbar utveckling och lösningar på miljöproblemen i Kina

François Perrin

”Kinas miljöproblem är omfattande och välkända. De stora miljöproblemen gör att investeringstakten för miljövänlig teknologi är stor. Miljövänliga investeringar har fått en allt mer framträdande plats Kinas femårs planer”, säger François Perrin.

Om en månad startar årets viktigaste politiska händelse i Kina. Den 18 oktober startar kommunistpartiets 19:e kongress i Peking. På kongressen dras nya riktlinjer upp för ekonomin och miljöfrågor.

De stora miljöproblemen gör att landet tvingas till drastiska åtgärder. ”Den dåliga luftkvaliteten i flera av kinas miljonstäder är omfattande. Luftkvaliteten i Beijing är så dålig att varannan dag räknas den som direkt ohälsosam” säger han.

Som bilägare får du inte köra in i Peking alla dagar i veckan, utan det är begränsat av ditt registreringsnummer.

”Det har även införts produktionsbegränsningar för den tunga och smutsiga basindustrin. Vilket innebär att under vissa perioder när luftkvaliteten är för dålig vissa dagar så är det produktionstopp vid fabrikerna”, säger han.

”Det satsas mycket kapital på att förbättra den dåliga miljön. Idag är Kina världens största marknad för miljöinvesteringar. I och med den höga tillväxten så attraherar det ett nästan oändligt antal bolag som vill bli miljöförbättrare. Det är stenhård konkurrens och lång ifrån alla bolagsprojekt blir framgångsrika.”

East Capital och François Perrin som har en lång erfarenhet av kinesiska miljöbolag. Fondens har 37 investeringar och tio största innehav väger 44 procent. François Perrin lyfter fram två investeringar som bygger på trenden att luftkvaliteten kommer att förbättras.

BYD – Build Your Dream är fondens största innehav och har rötter inom batteriteknologi och idag är det kinas största elbilstillverkare. Företaget producerar fler bilar än Tesla och har högre tillväxt. BYD har även produktion av elbussar och eldrivna lastbilar. East Capital spår att tillväxten för elbilsförsäljning i Kina kommer att vara minst 30 procent per år fram till 2020. Regeringens mål är att 5 miljoner elbilar ska säljas 2020”, säger François Perrin.

BYD växer med den starka efterfrågan på elbilar och mellan 2015 till 2016 ökade försäljningen med 29 procent och nettovinsten med hela 79 procent. Även superinvesteraren Warren Buffett fick tidigt upp ögonen för elbilstillverkaren och äger runt 10 procent av bolaget.

”En viktig faktor för att få bukt med luftföroreningar i de stora städerna är att minska utsläppen från fordonstrafiken som står för en signifikant del vid sidan av industriutsläppen”, säger François Perrin.

”När försäljningsmålet med 5 miljoner elbilar 2020 nås blir den viktiga frågan hur elen produceras. Svaret är grön energi från sol och vindkraft. Här föredrar vi att investera i vindkraftsoperatörer”, säger François Perrin.

Men det finns också bolag längre ned i produktionskedjan som kan ha framtiden för sig. Elbilarna kräver en ny sorts batteri, och efterfrågan på de råvaror som ingår i batterierna spås öka.

”China Molybdenum är verksamma med mer sällsynta råvaror som krävs till batteritillverkning. En av de viktigaste råvarorna i ett bilbatteri är Kobolt. Efterfrågan spås vara hög under flera år framöver när bilbatteritillverkningen förväntas öka betydligt för att leverera till den snabbväxande elbilsindustrin”, säger François Perrin.

”Bolaget har genomfört flera förvärv och ett av de viktigaste var det 56-procentiga ägandet i råvarubolaget Freeport där man tar över viktiga kobolttillgångar. Freeport är världens största producent av kobolt med verksamhet Kisanfu i Kongo och i finska Kokkola”, säger François Perrin.

I affären ingår även Freeports andel i en av världens största koppargruvor, Tenke Fungrume, i det södra kopparbältet i Kongo. China Molybdenums aktie handlas på Hongkongbörsen huvudlista.

”Våra två investeringar visar på kinas vilja att skapa så kallade domestic champions som leder den inhemska marknaden och aspirerar på att bli världsledande globalt”, avslutar François Perrin.

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -