Detaljhandelns alla vinnaraktier

Börskommentar H&M-aktien har studsat uppåt i september. Klädbolagen är dock tydliga förlorare bland börsens detaljhandlare i år. E-handel och bygg är vinnarområdena.

Hennes & Mauritz presenterade på fredagsmorgonen sin försäljning i det tredje kvartalet, perioden juni till och med augusti. Bolaget redovisar inte längre månadsvis försäljningsutveckling då de anser att en månad är för kort tid att dra några slutsatser på. Inför varje kvartalsrapport redovisas dock försäljningen för perioden.

Fredagens siffror ökar därför i betydelse då de har stor betydelse för det stundande kvartalsresultatet. I lokala valutor ökade omsättningen med 4 procent. Snittprognosen låg på 5 procent i SME Direkts sammanställning.

Rapporten för tredje kvartalet kommer om knappt två veckor, den 28 september. Analytikerna har nu att fundera över marginalerna. Det har inför rapporten funnits en oro för att reorna varit omfattande under kvartalet.

H&M konstaterar också i fredagens pressmeddelande att sommarens reor var ovanligt stora. Försäljningen påverkades negativt då reorna omfattade fler produkter och kraftigare nedsättningar än normalt.

Aktiemarknaden hade dock redan tagit höjd för detta och valde att fokusera på H&Ms kommentarer om starten på hösten. De stora reorna under sommaren gjorde att lagernivåerna var i bra skick inför hösten, som är den mest lönsamma perioden på året för klädbolagen. Enligt H&M har höstkollektionerna fått en bra start.

H&M-aktien har varit nere och studsat på 200-kronorsstrecket ett par gånger de senaste månaderna. Det innebär ett ras på 45 procent från toppnivåerna i början av 2015.

På sistone har dock vinden börjat vända för H&M. I september har en handfull analytiker valt att höja sina rekommendationer för aktien. Dollarns försvagning mot euron gynnar bolaget då inköpen av kläder ofta sker i dollar medan försäljningen till stor del är i euro. Bruttomarginalen väntas därför förbättras under nästa år.

Jämfört med läget vid ingången av 2017 har dock vinstprognoserna för 2018 dragits ned 13 procent. Enligt databasen Factset väntas en vinstökning på knappt 11 procent under nästa räkenskapsår. Infrias de förväntningarna ligger p/e-talet på 17 på nästa års estimat. Det var länge sedan H&M-aktien var nere på de nivåerna.

För utdelningsjägarna börjar H&M-aktien åter bli ett intressant byte. Direktavkastningen väntas ligga en bit över 4,5 procent de närmaste åren.

Sett till kursutveckling i år har H&M sällskap på förlorarlistan av klädkedjorna MQ och Kappahl. Klädbranschen som helhet pressas av den snabbt växande e-handeln och sektorn har varit iskall på börsen de senaste åren.

Både MQ och Kappahl har brutet räkenskapsår som slutar sista augusti. Nästkommande räkenskapsår väntas båda bolagen öka vinsterna med cirka 14 procent. P/e-talen för MQ och Kappahl har också närmat sig varandra och ligger för nästa räkenskapsår nu på cirka 10. MQ väntas dock ha en bättre direktavkastning.

Utanför klädsektorn har inte detaljhandelsbolagen särskilt mycket att klaga på hittills i år. Utvecklingen har överlag varit hygglig och flertalet bolag ligger steget före börsindex.

Renodlade e-handelsbolag var länge lika iskalla som klädsektorn på börsen. Tillväxt utan lönsamhet var inget som tilltalade investerarna. Under fjolåret började dock Sportamore visa vinsttillväxt och då tog aktien ordentlig fart. Rusningen har fortsatt i år och kursen har i princip dubblats.

Qliro tog lite längre tid på sig men i år har kursen rusat nästan 120 procent. Dustin, som säljer it och hemelektronik på nätet, har haft en betydligt lugnare resa och är upp 4 procent i år.

Att Sportamore och Qliro ses som starka tillväxtcase syns i värderingen. Sportamore väntas öka vinsten 55 procent nästa år och handlas till p/e 36. Qliro ligger på p/e 31. Ingen av bolagen väntas lämna utdelning. Dustin ger däremot en bra direktavkastning på dryga 5 procent.

Hemelektronik är uppenbarligen inte särskilt hett på börsen för tillfället. Electra Gruppens aktie har varit lika trög som Dustins och värderingen är bland de lägsta på vår lista. Electra kan dock skryta med överlägset högst direktavkastning, cirka 7 procent om året.

I bygg- och järnhandelssektorn har Byggmax och Swedol stigit 8 respektive 22 procent i år. Med lite god vilja kan vi räkna Clas Ohlson till den sektorn också, deras aktie står på plus 16 procent sedan årsskiftet.

Byggmax och Swedol väntas båda öka vinsterna med 12 procent nästa år och båda aktierna värderas till p/e 11-12. Clas Ohlson väntas ha en lägre vinsttillväxt men värderas ändå klart högre.

Ett annat jämlikt par är Ica och Axfood. Båda väntas öka vinsterna med 3-5 procent nästa år och de värderas till p/e 18-19 på nästa års vinstprognoser. Kursutvecklingen i år skiljer sig dock åt mellan aktierna. Ica Gruppen är upp 16 procent och analytikerna har petat upp vinstprognoserna för 2018 med 4 procent sedan årsskiftet. Axfood är oförändrad och där har istället estimaten sänkts med 4 procent.

Efter Sportamore och Qliro är friluftsbolaget Fenix Outdoor det högst värderade bolaget bland bolagen på vår lista, både på årets och nästa års estimat. Fenix-aktien har också stigit 27 procent sedan årsskiftet. Vinstprognoserna har nästan hållit jämna steg och värderingen är inte särskilt mycket högre idag än den var vid årsskiftet.

Läs tabellerna nedan om P/e-talen, kursutvecklingen och direktavkastningen:

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -