Kräftgång för Odd Molly

Aktieanalys Odd Molly har bra drag på nätet men rejäl motvind i återförsäljarnas butiker. Aktien har fallit kraftigt men utsikterna är allt för osäkra för att vi ska se den som köpvärd.

Förhoppningarna om en ny vår för klädtillverkaren Odd Molly har grusats de senaste kvartalen. Den tidigare så starka trenden i försäljningen har helt stannat av och vinsterna sjunker. Bolagets halvårsrapport möttes av stor besvikelse och aktien fortsatte sin kräftgång. Från toppen i början av mars har börsvärdet nära på halverats.

En sådan kursutveckling signalerar katastrofläge och det stämmer inte riktigt in på Odd Molly. Delar av bolaget fortsätter att växa på i bra takt. Det gäller framför allt den egna onlinebutiken och de egenägda butikerna. Den verksamheten samlas i affärssegmentet Detaljhandelsverksamhet som rapporterade 27 procent högre intäkter i det andra kvartalet.

Medvinden i den delen av Odd Molly kontras dock av en kraftig motvind inom det som kallas Grossistverksamhet. Det segmentet rymmer bolagets försäljning till andra återförsäljare och till butiker som drivs av partners. Där föll intäkterna med 37 procent i kvartalet.

Det är framför allt de fysiska butikerna som har det tufft i grossistledet. Den kraftiga nedgången i andra kvartalet beror även delvis på skillnader i timingen av leveranser av vår/sommarkollektionen i år och i fjol. Räknat på första halvåret skrevs nedgången i Grossistverksamheten till 11 procent.

Sammantaget rapporterade Odd Molly i princip oförändrade intäkter för det andra kvartalet. Räknat på första halvåret ökade intäkterna med 5 procent. Det är en rejäl inbromsning jämfört med hur det sett ut på sistone. Snittet för perioden 2014-2016 var en tillväxt på 23 procent om året.

Vinstutvecklingen har varit ännu starkare under den perioden. I fjol ökade resultatet med 80 procent. Efter det första halvåret i år har fjolårets vinst på 3 Mkr istället vänts till en förlust på nära 2 Mkr.

Det är ökade kostnader för nya butiker och olika digitala satsningar som tynger utvecklingen. Antalet egna butiker har ökat till 18 stycken jämfört med 15 för ett år sedan. Totalt har rörelsekostnaderna ökat med 12 procent under första halvåret i år. Utan motsvarande ökning av intäkterna pressas resultatet snabbt nedåt.

Att inte förlusten blev större beror bland annat på att Odd Molly lyckats förbättra bruttomarginalen något. Räknat på första halvåret blev den 55,4 procent i år att jämföra med 54,9 i fjol. Förbättringen var särskilt stor i det andra kvartalet. Det är den växande andelen egen försäljning som bidrar till en bättre lönsamhet på bruttonivå.

Odd Molly är inte ensamma inom klädbranschen att ha stött på motvind. Tvärt om är det ett tydligt branschfenomen som drabbar stor som liten. Förklaringen är att konsumenterna skiftar till e-handel i snabbare takt än tidigare, något som Odd Mollys erfarenhet i år också tyder på.

Vd Anna Attemark konstaterar också i sitt vd-ord i halvårsrapporten att branschen befinner sig i en snabb omställning. Framför allt för mindre återförsäljare med fysiska butiker är marknadsläget tufft. Någon snar förbättring av situationen är knappast att vänta.

Odd Molly kan åtminstone glädja sig åt att inte sitta med ett stort butiksnät. Skiftet till en online-värld blir därmed lättare. Att försäljningen i bolagets egna butiker hittills har utvecklats bra är positivt och i viss mån kommer fysiska butiker att behövas även framöver i marknadsföringssyfte. Den fortsatta butiksexpansionen bör dock ske med stor försiktighet.

Konsumenternas förändrade beteende föranleder Odd Molly att ändra om något i sitt sortiment. Olika delar av kollektionerna fungerar olika väl i de olika säljkanalerna och under året har bolaget jobbat med att optimera sitt sortiment för att passa online-kundernas köpbeteende bättre. Det är logiskt och klokt eftersom det är där tillväxten finns.

Framöver kommer huvudkollektionerna att bli mindre. Istället ska bolaget jobba med fler specialkollektioner som är anpassade efter de olika säljkanalernas förutsättningar.

På rullande tolv månader omsätter Odd Molly drygt 430 Mkr. Rörelsemarginalen är 4,3 procent och vinsten per aktie 2,23 kronor. Det rullande p/e-talet är i skrivande stund 14,6 vilket är lågt men trenden i resultaten är också klart negativ. Det första halvåret har som sagt slutat med förlust.

Odd Molly-aktien har gjort en riktig berg och dalbanefärd det senaste året. Förra sommaren kunde man köpa aktien för dryga 30 kronor vilket är samma som idag. I början av 2017 var dock kursen uppe och snuddade vid 60 kronor.

Allt är som sagt inte kolsvart för Odd Molly. Den egna webbutiken växer bra och försäljningen till andra nätåterförsäljare går också bra. Framtiden för den delen av bolaget ser därmed fortsatt ljus ut.

Motvinden för de fysiska klädhandlarna påverkar ändå Odd Molly kraftigt negativt i dagsläget och den trenden lär bestå. Skiftet i konsumenternas beteende har gått snabbt men det bästa man kanske kan hoppas på är en lite flackare nedgångskurva för de fysiska butikerna framöver. Ett trendbrott lär vi inte få se.

På börsen är klädhandlarna iskalla och även om det kanske kan locka någon att plocka upp Odd Molly efter året kursslakt så är läget allt för osäkert för att vi ska se aktien som köpvärd. Rekommendationen stannar vid Neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Logistea A Neutral 32,60 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -