Mekonomen övertygar inte

Aktieanalys Mekonomen har inte rosat aktiemarknaden de senaste åren. Konkurrensen är hård och det är främst sänkta kostnader som väntas lyfta vinsterna. Vi har lite svårt att lockas av aktien.

Mekonomen har under en längre tid haft svårt att möta aktiemarknadens förväntningar. Bolagets halvårsrapport bjöd dock äntligen på siffror som faktiskt var marginellt bättre än väntat. Resultatet före skatt landade knappt 3 procent över snittprognosen inför rapporten. Det är en viktig signal att verksamheten inte underpresterar ännu en gång.

De senaste åren har präglats av en ökad konkurrens om bilägarna. Mekonomen har på marginalen missgynnats av den starka nybilsförsäljningen, och speciellt den starka leasingtrenden. Den gynnar istället märkesverkstäderna som blivit mycket bättre på att knyta kunderna till sina verkstäder. Många av dem, framför allt Bilia, fångar även upp fler bilägare i samband med ägarbyten.

Mekonomen har också skapat sina egna problem, framför allt inom dotterbolaget Mekonomen Sweden. För att råda bot på den allt trögare försäljningen fattades i slutet av 2015 ett beslut om att centralisera säljarbetet i butikerna.

Historiskt har Mekonomen haft en decentraliserad struktur med stort självbestämmande för butikerna, som ofta även delägdes av butikscheferna. Nu infördes istället ett nytt lager av mellanchefer som tog över styrningen av butikerna. Missnöjet i organisationen blev stort.

Istället för en stigande försäljning blev utfallet det rakt motsatta. Försäljningen backade samtidigt som ökade kostnader tryckte tillbaka resultatet. Omorganisationen backas nu vilket väntas sänka kostnaderna med 25 Mkr.

Försäljning och resultat återhämtar sig nu sakta inom Mekonomen Sweden. I årets andra kvartal rapporterade dotterbolaget en underliggande försäljningsökning på 4 procent och en rörelsemarginal på 11 procent, upp från 8 procent i fjol.

Bland övriga bolag inom Mekonomen Group rapporterade både Meca och Mekonomen Norway 2 procent högre omsättning medan Sörensen og Balchens intäkter steg med 10 procent.

Sammantaget rapporterade Mekonomen Group en omsättningsökning på 1 procent i det andra kvartalet. Påskeffekten var negativ och justerat för antalet arbetsdagar var ökningen 5 procent.

Lönsamheten förbättrades totalt sett i kvartalet. Rörelsemarginalen steg till 11 procent från 10 procent för ett år sedan. Förbättringen förklaras dock till stor del av lägre engångskostnader i år jämfört med i fjol.

Vd Pehr Oscarson konstaterar i rapporten att försäljningen i kvartalet i stort sett följt marknadsutvecklingen. Mekonomens marknader växer normalt sett med 1-2 procent om året. Tillväxt utöver det måste alltså ske i form av stärkta marknadsandelar, något som Mekonomen var mycket bra på för några år sedan men som varit svårare de senaste åren.

Pehr Oscarson räknar med fortsatt hårt jobb för att ta tillbaka de marknadsandelar som Mekonomen Sweden förlorade i fjol. Det är dock ett högt prioriterat arbete inom koncernen. Samtidigt pågår effektiviseringar inom gruppen som ska bidra till en förbättrad lönsamhet. Utöver de 25 Mkr som sparas inom Mekonomen Sweden ska ytterligare 20 Mkr kapas inom bland annat centrala funktioner för hela koncernen.

Ett stort projekt som inom några år väntas spara cirka 50 Mkr årligen är det nya centrallagret i Strängnäs. Konstruktionen pågår och besparingarna väntas nå sin fulla effekt från år 2020.

Pehr Oscarson skriver i halvårsrapporten att han väntar sig en starkare marknad för helåret 2017. Anledningen är den starka nybilsförsäljningen i Sverige och Norge de senaste åren. Det är först när bilarna passerat tre årsåldern som de dyker upp på Mekonomens radarskärmar och där växer nu bilparken.

Enligt SME Direkts sammanställning av analytikerprognoser väntas Mekonomen i år rapportera intäkter på 6 miljarder kronor. Det är drygt 1 procent mer än i fjol. Rörelsemarginalen väntas ta ett rejält kliv uppåt. Snittprognosen ligger på 9,4 procent vilket kan jämföras med 8,5 procent i fjol justerat för engångsposter. Vinsten per aktie väntas landa på 10,95 kronor.

Även för de kommande åren är det marginalförbättringar som väntas driva vinsterna. Tillväxten på översta raden väntas hålla sig kring 2 procent. Rörelsemarginalen väntas dock fortsätta uppåt till 10,6 procent år 2019. Vinsten per aktie väntas öka till 12,31 kronor nästa år och 13,20 kronor 2019.

P/e-talet för innevarande år ligger på 15,5 och faller sedan till 13,8 respektive 12,9.

Direktavkastningen i Mekonomen-aktien väntas de närmaste åren uppgå till 4,5 procent respektive 4,9 procent.

Mekonomen-aktien har varit väldigt volatil de senaste åren. Tvära kast upp och ned har avlöst varandra. Toppnoteringen på nästan 260 kronor nåddes redan våren 2011 och sedan dess har det varit berg och dalbana sidledes. De senaste åren har dock bjudit på en mer ihållande kräftgång för aktien.

Värderingen är inte särskilt hög givet vinstförväntningarna. Konkurrensen om bilkunderna är dock fortfarande hård och den kraftiga lönsamhetsförbättringen som väntas driva vinsterna de kommande åren är inte självklar att Mekonomen kan uppnå.

Det råder dessutom för närvarande stor brist på personal vilket riskerar att trycka upp kostnaderna. Att bygga lager är också en process som tenderar att leda till oväntade kostnader.

Den höga direktavkastningen är det kanske starkaste köpargumentet i Mekonomen i dagsläget. Dessutom är aktien rätt nedkörd. Nedsidan borde därför vara begränsad härifrån. Vi har dock sammantaget lite svårt att lockas av Mekonomen-aktien och rekommendationen stannar vid Neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
MEKO Neutral 169,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -