Autoliv välrustat för framtiden

Aktieanalys Efter förra veckans tunga kursfall värderas Autoliv nära historiska snittnivåer. Vi gillar bolagets satsningar och ser köpläge.

Det är inte lätt att tillfredsställa marknaden med en kvartalsrapport dessa dagar, och om man dessutom sänker sina tidigare prognoser något blir reaktionen brutal. Så var fallet även för bilsäkerhetsföretaget Autoliv förra veckan, och aktien dök med nästan 10 procent på rapportdagen till nivåer nära årslägsta.

 

Själva siffrorna för det andra kvartalet var mer eller mindre i linje med analytikernas förväntningar. Omsättningen minskade med 1,3 procent jämfört med samma kvartal ifjol till 2 545 miljoner dollar, på grund av negativa valutaeffekter. Rörelseresultatet exklusive engångskostnader uppgick till 213 miljoner dollar, vilket innebar en justerad rörelsemarginal på 8,4 procent. Samtliga regioner utom Amerika växte organiskt, med Japan och Indien som de främsta drivkrafterna. Dessvärre minskade den viktiga Nordamerikanska marknaden med över 6 procent organiskt, främst på grund av ogynnsamma plattformsbyten hos GM och minskad efterfrågan från FCA (Fiat Chrysler).

 

Affärsområdet Passiv Säkerhet (78 procent av omsättningen) hade en organisk försäljningstillväxt på 0,8 procent under andra kvartalet, tack vare en stabil tillväxt för krockkuddegardiner i Kina, passagerarkrockkuddar i Japan samt rattar i Japan och Kina. Försäljningen av säkerhetsbälten minskade organiskt i Amerika, Kina och Europa. Affärsområdet lyckades generera ytterligare ett kvartal med tvåsiffrig rörelsemarginal (10,5 procent), trots fortsatt höga kostnader för tillväxtsatsningar. Proaktiva anpassningar har gjorts för att möta minskad efterfrågan i Kina och Nordamerika och bolaget är redo att göra ytterligare ändringar vid behov.

Affärsområdet Electronics omsättning minskade organiskt med 1 procent under kvartalet eftersom nedgångarna inom styrenheter och sensorer samt bromssystem vägde tyngre än den organiska ökningen för aktiva säkerhetssystem (fordonsradar, system för mörkerkörning, kamerabaserade system för förarassistans och positioneringssystem) om 6 procent. I april lanserades tillsammans med Volvo Cars joint venture-bolaget Zenuity och sedan dess stärktes möjligheterna att utveckla nästa generations självkörande teknologier ytterligare genom samarbeten med NVIDIA och Velodyne. Dessutom investerade man i Autotech Ventures, vilket medför en effektiv kartläggning av nya teknologier inom autonom körning. Under andra kvartalet bokade Autoliv en handfull mindre orders inom aktiva säkerhetssystem, men hoppas på en upptrappning mot slutet av året. De första intäkterna från tekniken för självkörande bilar väntas efter lanseringen av Zenuitys första produkt 2019.

För att anpassa sig till den snabba teknologiutvecklingen investerar Autoliv i såväl teknologisk kompetens som kapacitet, och antalet sysselsatta inom forskning, utveckling och teknikanpassningar har ökat med över 700 personer det senaste året. Det belastar givetvis lönsamheten och rörelsemarginalen inom Electronics minskade med 0,6 procentenheter till 1,9 procent i andra kvartalet.

Nettoskulden ökade under perioden till 587 miljoner dollar, men skuldsättningen i relation till rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (nettoskuld/ EBITDA) på 0,7 gånger ligger fortfarande komfortabelt inom det långsiktiga målet runt 1 inom ett spann från 0,5 – 1,5. Då är det inget problem att investeringarna i forskning, utveckling och teknikanpassning förväntas bli mer än 7,0 procent av försäljningen för helåret, vilket är en höjning av den tidigare prognosen om "den övre delen av ett spann om 6,5-7,0 procent".

Det som emellertid oroar något är Autolivs kommentarer kring utsikterna, och branschstatistik pekar på en nedgång i Nordamerika och Kina för resten av året jämfört med tidigare prognoser. Bolaget justerade därför sin prognos för helåret 2017 till en organisk försäljningstillväxt på cirka 2 procent vilket kan jämföras med den tidigare bedömningen runt 4 procent. Samtidigt upprepade man att den totala försäljningstillväxten tros landa på 3 procent och att den justerade rörelsemarginalen för helåret kommer uppgå till 8,5 procent.

Får bolaget rätt kommer omsättningen landar strax under 10 400 miljoner dollar i år, vinsten per aktie omkring 6,20 dollar. För nästa år spår analytikerna som följer Autoliv en vinst per aktie på 7,10 dollar, enligt en egen sammanställning av bolaget. I kombination med dagens aktie- och växelkurs innebär det ett p/e-tal på 15 gånger nästa års förväntade vinst.

I slutet av detta år och in i 2018 planeras ett ökade antal nya fordonslanseringar, vilket borde gynna Autoliv med sin starka position inom passiv bilsäkerhet (cirka 40 procent marknadsandel). Även för framtiden står bolaget välrustat tack vare sina satsningar på forskning och utveckling inom autonom körning. Köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Autoliv SDB Köp 883,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -