På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Åldring bekräftar börsuppgången

Aktiekommentar Dow Jones Transportation Average är det äldsta aktieindexet fortfarande i bruk, och har används som en temperaturmätare i ekonomin under generationer. Placera reder ut vad den färska rekordnoteringen innebär för aktiemarknaden.

Marknadens äldsta börsindex rymmer information daterade från år 1884 och framåt. Det skapades av Charles Dow, en av medgrundarna till Dow Jones & Company, som en del av ett nyhetsbrev till kunderna.

Charles Dow

Dow Jones Transportation Average (DJT) innefattar 20 stycken amerikanska flyg-, järnvägs- och speditionsbolag. Indexet har efter en lång konsolidering i sidled nyligen stigit till färska rekordnivåer. Och indexet kan användas för att ta temperaturen på det ekonomiska humöret, då kanske främst bland konsumenterna.

Dow JonesTransportation Average

Den privata konsumtionen är en av det viktigaste byggstenarna för ekonomisk tillväxt och konsumenter med stark tro på sin egen, och den gemensamma ekonomin, köper mer saker. Produkter som tillverkas runt om i världen och transporteras till köparen med flyg, båt eller tåg.

Ökad handelsaktivet märks snabbt hos speditörerna som får mer att göra. Men likt dåtidens kanariefåglar i gruvorna tappar de andan om allt inte står rätt till.

Läs även: ETF-investera i transportboomen

Investerare som använder DJT-index som termometer vill också gärna att index rör sig i samklang med övrig aktiemarknaden. Skillnader emellan DJT-index och den breda aktiemarknaden ska ses som varningstecken.

Den som vill kan därför tolka de senaste rekordnoteringarna som en bekräftelse på det goda börshumöret i övrigt är väl underbyggt och hälsan i ekonomin ganska bra.

Speditionsgiganter som Fedex och UPS rider megatrenden som ökad handel via internet innebär. I takt med att allt större del av konsumtionen flyttar ut på nätet väntas aktiviteten stiga ytterligare hos dessa bolag.

DJT-Index rymmer också den anrika järnvägsoperatören Union Pacific Railroad, som knyter ihop 23 amerikanska stater, grundat i Washington år 1862.

Flertalet flygbolag innefattas också. Flygarna har precis lagt ett surt decennium bakom sig, så sa superinvesteraren Warren Buffett i en kommentar hos CNBC i januari. Och historien rymmer 100-tals konkurser i sektorn.

Men idag har investerarna redan hunnit inprisa bättre tider framöver, då flera flygbolagsaktier har gått riktigt bra senaste året. Innan dess hade Buffett tankat aktier i tron om en bättre balans mellan utbud och efterfrågan. Samtidigt som det låga oljepriset gynnar aviatörerna.

Värderingarna i sektorn har varit låga i förhållande till den förväntade tillväxten och hans Berkshire Hathaway har köpt andelar i bland annat American Airlines och Southwest Airlines, och båda bolagen inkluderas i DJT-index. Det förstnämnda bolaget har sedan förra sommaren också dubblat sitt börsvärde.

Konsumtionen av resor och andra upplevelser ökar i tider av ekonomiskt välstånd. Samtidigt har branschen blivit mycket bättre på merförsäljning till mindre priskänsliga resenärer.

Med hjälp av modern teknologi har effektiviseringar kunnat göras, med minskat behovet av markpersonal som följd. Idag uppmanas resenärerna själva att sköta incheckning och sätesbokningar digitalt. Även resor i tjänsten ökar i goda tider, men dras in på under kärvare tider.

Sammanfattningsvis, goda tider för transportörerna innebär generellt goda tider i ekonomin. Kontentan av detta summeras i Dow Jones Transportation Average.

Tror man på teorin om en effektiv marknad inkluderar bolagens börsvärde investerarnas syn på såväl samtiden som förväntningarna på framtiden. De nya rekordnoteringarna kan alltså, alternativt, tolkas som att förväntningarna är skyhöga på transportsektorn. Högre än någonsin tidigare i absoluta tal.

Exakt vad det säger om framtiden för ekonomin och i förlängningen aktiemarknaden är mer svårtolkat. Mycket svårare än det önskat enkla sambandet att om DJT-index stiger i korrelation med övriga marknaden är allting frid och fröjd. Den slutsats jag vågar dra är att i alla fall ingen akut varningslampa blinkar rött.

En jätteskillnad mellan utvecklingen på börsen generellt och transportaktierna specifikt är däremot en mer tydligt ljudande varningssignal. I alla fall om sambanden mellan konsumtion och transport samt ekonomisk tillväxt och börsen, som vi känner det, fortfarande gäller.

Kommentarer (0)

Kommentarsfunktionen är avstängd för denna artikel.

Mer från förstasidan

Placeras utländska aktieanalyser

Frankfurt

Det är lätt att köpa utländska aktier. Här finns ett urval av Placeras utlandsanalyser.

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
B-BRENT-1M - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -