Det framgår av ett pressmeddelande från Nobina, som uppger sig vara nöjda med att huvudmannen väljer att inte utnyttja hela optionsförlängningen, och i stället påbörja en ny upphandling.
Nöjdheten kan härledas till att kontraktet har varit ett sorgebarn för Nobina, där Norge har klart sämst lönsamhet bland de nordiska länder man är verksamma i.
I senaste årsredovisningen, släppt i april i år, heter det att "Trafikavtalet i Tromsö utgör fortsatt en utmaning för Nobina Norge och fortsatta förhandlingar samt risk för tvister med Troms fylkestrafikk föreligger".
Ett år tidigare uppgavs att en sådan tvist hade ägt rum och avgjorts till Nobinas nackdel efter att bussoperatören hade krävt sin kund på 17 miljoner norska kronor, varpå Nobina överklagade men till slut förliktes med Troms fylkestrafikk.
Nyhetsbyrån Direkt söker Nobina för information om huruvida risken för fler tvister i och med måndagens pressmeddelande nu är undanröjd.
En månad före senaste årsredovisningen, i mars, skrev nyhetssajten Bussmagasinet baserat på norska mediauppgifter att kontraktet fram till februari hade orsakat Nobina förluster på sammanlagt 90 miljoner kronor. Detta eftersom Nobina när kontraktet ingicks hade accepterat en rad detaljkrav som sedan hade stått bolaget dyrt i det topografiskt utmanande subarktiska kustklimatet, som dock gynnas av golfströmmen.
"Det visade sig snabbt att de 30 hybridbussar som Nobina åtagit sig att köra inte alls passade förutsättningarna. Tidtabellerna visade sig också omöjliga att hålla och Nobina hamnade i rättsliga tvister med Troms fylkeskommune", skrev Bussmagasinet.
För att komma ur kontraktet, som omfattar 127 bussar, har Nobina lovat ersätta fyra av de befintliga fordonen med fyra nya i slutet av årets sommar.
Nobinas aktie var upp 1,7 procent på måndagseftermiddagen.