BYD - Kinas alternativ till Tesla

Aktieanalys Det är i Kina den stora elbilsboomen sker. Och BYD kan bli en av de stora vinnarna. Och aktien har lägre risk än Tesla.

Kinas regering lägger i en högre växel för att bekämpa smogen och planerar att skärpa reglerna för att andelen eldrivna fordon ska stiga.

Elbilarnas andel ska öka till 8 procent av bilförsäljningen 2018. 2020 ska andelen ligga på 12 procent – en 50-procentig ökning på två år.

Den kinesiska bilmarknaden är världens största och stått för stor del av tillväxten hos de stora europeiska biltillverkarna. Det gäller också för Volvo som har den kinesiska marknaden som sin största.

De största vinnarna blir sannolikt de kinesiska biltillverkarna. Idag står kinesiska biltillverkare för hälften av världens elbilsproduktion. Anledningen är att regeringen prioriterat elbilsproduktion sedan 2009.

En anledning var att regeringen insåg att elbilsspåret kunde göra kinas bilindustri till ledande, då huvuddelen av biltillverkarna i väst, Sydkorea och Japan var fast i utvecklingen kring fossila motorer.

Placera tror att en av vinnarna blir Kinas största elbilstillverkare BYD. I fjol hade BYD drygt 35 procents marknadsandel av elbilsmarknaden i Kina.

Det Shenzhen-baserade BYD Motors räknas som världens största elbil- och busstillverkare, och ingår som ett dotterbolag i BYD Company,  noterat på Shenzhen-börsen i Kina och den internationella Hongkongbörsen.

BYD som betyder ”Build Your Dreams”, grundandes 1995, och var mobilbatteritillverkare till Motorola och Nokia på 00-talet. BYD producerade sin första elbil 2008, och under resans gång har flera företag framgångsrikt köpts upp för att skapa det konglomeratliknande elektronikbolaget.

Idag ryms det många snabbväxande bolag i koncernen. Det spänner ifrån batteritillverkning för mobiltelefoner, datorer och elbilar, produktion av datakomponenter, solceller, LED lampor tillverkning och biltillverkning där både fossila och elbilar ryms. Totalt har företaget 180 000 anställda spridda på 22 olika tillverkningsplatser.

Superinvesteraren Warren Buffett och hans partner Charlie Munger fick tidigt upp ögonen för det snabbväxande kinesiska bolaget. Redan 2009 visade man upp en BYD:s elbil e6 på Berkshire Hathaway årsstämma i maj 2009. Idag äger Berkshire Hataway cirka 10 procent av bolaget.

BYD Motors har en unik ställning då det är det enda elbilsbolaget som har kontroll på hela tillverkningskedjan. Tillverkningen spänner från elmotorer och elektroniska kontrollsystem  till batteritillverkning.  BYD har kärnkompetens inom batteritillverkning, där man är en av världens största producenter.

Bolaget räknar med att ha sin helautomatiska bilbatterifabrik färdig för produktion år2020. BYD spår att den nya batterifabriken sänker produktionskostnaden för BYD:s bilbatterier till 100 amerikanska dollar per/kWh.

Genomsnittspriset idag för produktion av bilbatterier idag uppskattas enligt Bloomberg till ungefär 300 dollar per/kWh, vilket sannolikt är mer än BYD:s produktionskostnad. Bilföretaget General Motors uppskattar att bilbatterikostnaden sjunker till just 100 dollar per/kWh först 2022.

Om BYD når sitt produktionskostnadsmål 2020 kommer det sannolikt att vara en stor konkurrensfördel. Försäljningen av elbilar i Kina spås växa med i genomsnitt 30 procent per år de närmaste fem åren, vilket talar för BYD då man som marknadsledare också är prisledare.

Tesla är ingen fullt jämförbar konkurrent då de producerar bilar i premiumsegmentet. BYD producerar billigare. BYD EV300 kostar drygt 210 000 kronor i Kina efter stora subventioner från staten.

Det är överkomligt för den växande kinesiska medelklassen. Det som talar mot BYD är risken för minskade statliga subventioner för elbilsinköp som sannolikt skulle minska intresset betydligt för bilarna.

Förutom elbilar producerade BYD drygt 12 000 eldrivna bussar i fjol. Ett antal elbussar hamnade i Sverige. BYD levererade elbussarna till Ängelholms kommun som 2016 utvecklade Sveriges första stadsbussystem med elbussar. Teslas planer är att producera elbussar är först 2020.

Utöver elbussar producerar företaget även eldrivna gaffeltruckar. BYD har en bredare produktion av elfordon än exempelvis Tesla, vilket talar om en bättre riskspridning. Analytikernas förväntningar på BYD Company där BYD Motors ingår är en vins tillväxt på i genomsnitt 16 procent de kommande tre åren. Det är betydligt lägre än Teslas uppskattade försäljningstillväxt de närmaste åren.

Det som talar för BYD är att bolaget går med vinst, Tesla spås nå sin första vinst 2019. Enligt databasen Factset förväntas BYD:s vinst per aktie växa från fjolårets 2,13 Hongkong-dollar till 3,00 Hongkong-dollar 2019. Det ger ett P/e-tal på 23 för 2017 och 16,3 2019.

Tesla gör ju som bekant ingen vinst, men baserat på 2019 års vinstprognoser indikerar det ett P/e-tal på 74. Tesla väntas växa betydligt snabbare med lanseringen av Tesla modell 3.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Med en investering i BYD Company får man ett bolag med betydligt fler ben och minskad risk som redan visar vinst. Det kan vara ett bra komplement för den som har Tesla i portföljen. 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -