Bra drag i Boozt, men värderingen...

Aktieanalys Med en snabbt växande kundbas och starkt varumärkeskännedom har Boozt bra odds att lyckas inom internethandeln. Men konkurrensen är hög och marginalerna låga så det är ingen lätt match att bli lönsam.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 25 den 19 juni. Läs mer om Börsveckan.

Häromveckan bröt aktiekursen i Amazon.com igenom 1000-dollarsnivån och det är, lite symboliskt, ett tecken på styrkan inom internethandel. Det är den klart dominerande trenden inom handel som alla butiker, nätbaserade eller ej, måste förhålla sig till. Även i Sverige har vi en liten grupp bolag verksamma inom området. Zalando, Sportamore kom först och nu kan även Boozt fogas till listan över internethandlare som direkt eller indirekt finns på börsen.

Boozt är verksamt inom onlinehandel för mode och konfektion och har i dagsläget fler än 800 000 aktiva kunder och fler än 5 miljoner besök per månad. Sortimentet omfattar ett brett urval med drygt 500 varumärken med fokus på den nordiska konsumenten. Då sortimentet är brett är det lite svårt att nagla fast vilka segment som är aktuella, men lite grovt kan man nog säga att det är mellanprissegment och strax därutöver som utgör kärnan i sortimentet.

De parametrar som avgör lönsamhet och tillväxt för en internethandlare är framför allt varumärkeskännedom, infrastruktur/logistik, sortiment och varumärkesmix samt returer och marknadsföringskostnader. Helt klart är detta en ”volymbusiness” där det handlar om att få ett bra flöde med produkter då marginalerna är låga och konkurrensen knivskarp. Tillväxten har också varit hög för Boozt.

Onlinemarknaden har under perioden 2014-2016 växt i genomsnitt med 11 procent årligen och Boozt har under samma period haft en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 64 procent. Kläder är en av de största kategorierna på marknaden och Norden ligger högt i klädkonsumtion per capita. Samtidigt är penetrationen av internethandel låg inom klädhandeln då fysiska butiker fortfarande utgör grunden i branschen.

Sålunda finns det gott om tillväxtmöjligheter och i takt med att konsumenterna blir mer vana vid att köpa kläder online kommer penetrationen att öka. Dock finns problemet med returer som är baksidan av myntet. Det gäller all onlinehandel, men kläder i synnerhet då passform med mera är något som måste testas.

Tillväxten är fortsatt hög, med drygt 35 procent fler kunder under första kvartalet och köpfrekvensen per kund stiger också, till 5,9 (4,8) så fler kunder och fler köp per kund betyder bra omsättningstillväxt. Vad gäller infrastruktur och logistik så framstår Boozt som effektiva.

Bolaget hade en så kallad fulfillment cost ratio på 20,5 procent (17,9) under det senaste kvartalet och denna kostnad inkluderar alla försäljnings- och distributionskostnader utom marknadsföring, så det är ett bra effektivitetsmått. Som jämförelse ligger Zalando omkring 25 procent, så Boozt ligger bra till i detta avseende.

Och det är en kostnad som kan trenda ned i och med att bolaget nu investerar kraftigt i sitt automatiserade lagersystem. Marknadsföringskostnaderna som andel av omsättningen ligger på 15,1 procent (17,0) och de kan förmodas trenda svagt nedåt i takt med att omsättning och varumärkeskännedom ökar.

Lönsamheten är hygglig, relativt sett. Rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar (ebitda) ligger på 3,6 procent på rullande 12-månadersbasis. Sportamore som jämförelse ligger strax under 3 procent. En förklaring är att Boozt har högre bruttomarginal, kring 45 procent, att jämföra med Sportamore som ligger på drygt 35 procent. Så lönsamheten är bättre, men också moderisken.

Sportartiklar har generellt sett längre cykler, men mode har kort ”halveringstid” och risken för inkurans i lagret därmed större. Därmed är det lite oroande att det fanns en viss lageruppbyggnad under första kvartalet, men det var ingen dramatisk förändring och kan också vara en säsongseffekt, men det är ett nyckeltal som är viktigt att följa.

Det mesta ser bra ut på nyckeltalsbasis då Boozt levererar på de parametrar som är viktiga. Aktien har också gått bra på börsen. Boozt noterades till 62 kronor per aktie och handlas i dagsläget kring 87 kronor, vilket ger ett börsvärde på 4,9 miljarder. Justerat för nettoskulden på 493 Mkr värderas sålunda rörelsen (EV) till 5,4 miljarder.

Omsättningstillväxten var 62 procent under första kvartalet. Om man utgår ifrån att tillväxttakten sjunker något för helåret, med svårare jämförelsetal under senare delen av året, och antar att bolaget landar på 50 procent för helåret, då skulle bolaget omsätta omkring 2,1 miljarder kronor. Givet en stabil ebitda-marginal på 3,6 procent skulle då ebitda-resultatet bli drygt 75 Mkr. Då blir ev/ebitda 71.

 

Det är skyhögt, så uppenbarligen bygger dagens värdering på fortsatt hög tillväxt. Och visst, kan Boozt fortsätta växa i samma takt under ett par år ser det onekligen bra ut. Därtill finns en chans till något högre lönsamhet. Det är inte ett uppenbart köpläge.

Det krävs en tro på att internethandeln fortsätter att ta över från fysiska butiker och att Boozt är positionerat att ta en del av den kakan. Jag tror förvisso att bolaget har goda chanser att göra det men värderingen känns alldeles för mastig för att vi ska sätta köp just nu.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -