Lexington: Kommer trendbrottet?

Aktieanalys Lexingtons tillväxt tappade åter tempo i första kvartalet. Aktiemarknaden oroas över utvecklingen och den beslutade nyemissionen lättar inte upp stämningen.

Lexington-aktien var fram till för en dryg månad sedan inne i en bra period. Kursen hade från bottennivåerna i september i fjol repat sig och klättrat 75 procent. Efter en så stark kursresa var dock många lite nervösa inför rapporten för det första kvartalet och började lätta på innehaven i slutet av april. Kursen har sedan dess fallit drygt 25 procent.

Bolaget flaggade också redan i kallelsen till bolagsstämman för att man ville ha möjlighet att göra en nyemission på 20 Mkr. De planerna har nu formaliserats och även om bolaget presenterar den i offensiva ordalag så tycks aktiemarknaden mer se det som en räddningsaktion i ett bolag som kämpar lite i motvind för tillfället.

De senaste kvartalens trend med en återhämtning i marginalerna för Lexington fortsatte dock även i det första kvartalet i år. Slutet av 2015 och början av 2016 var en tuff period för Lexington då försäljningen vek samtidigt som bolaget tog kostnader för diverse satsningar. Till detta kom även kraftigt negativa valutaeffekter.

Lexington tog tag i situationen i början av 2016 och skalade tillbaka satsningarna i USA och Storbritannien. Kostnaderna kapades även på andra håll och effektiviseringar sattes in. Förbättringar började också synas från tredje kvartalet i fjol och det var också då aktien hittade en botten.

Efter en stark försäljningsökning i fjärde kvartalet på nära 10 procent blev nog många lite besvikna på att tillväxten i första kvartalet stannade vid dryga 3 procent. Jämförelseperioden var inte heller särskilt stark så det var inte orimligt att vänta sig mer.

Försäljningen i Sverige var enligt vd Kristina Lindhe oförändrad i kvartalet. Sverige svarar för drygt halva omsättningen i koncernen så det drar ned totalsiffran. I fjärde kvartalet i fjol rapporterades som jämförelse en stark tillväxt i Sverige.

Vid sidan om Sverige svarar övriga Norden för cirka 30 procent av omsättningen och resten av Europa cirka 15 procent. Lexington har även viss försäljning i Kina och USA.

Under första kvartalet var utvecklingen i länderna utanför Sverige rätt blandad. I Norden gick Norge och Danmark bra medan Finland backade. Ute i Europa var Tyskland och Spanien bra marknader medan Frankrike och Italien var svagare.

Lexingtons två affärsområden Clothes och Home är relativt jämnstora när det gäller omsättning. Clothes svarade i fjol för 53 procent av omsättningen. Under första kvartalet i år har Clothes rapporterat en bra tillväxt. Försäljningen har gått särskilt bra i Sverige och Norge där Lexingtons egna butiker rapporterar en tvåsiffrig tillväxt i kvartalet.

Inom Home har det däremot varit trögare. Ett par stora återförsäljare har efter en svag inledning på året varit försiktiga med sina inköp vilket påverkar negativt. Försäljningen via nätbaserade återförsäljare, så kallade e-tailers, går bättre.

Skiftet mot e-handel går snabbt nu i hela detaljhandeln. Lexington satsar dock på både fler fysiska butiker och på en förbättrad onlinebutik. I förklaringen till varför bolaget vill genomföra en nyemission nämns både att tre nya Lexington-stores ska öppnas under året och att en uppgraderad teknisk plattform ska sjösättas för onlinebutiken.

Den uppgraderade onlinebutiken lanseras i dagarna och ska erbjuda utökad funktionalitet, förbättrad flexibilitet och fler leveransalternativ. Ett starkt erbjudande på nätet är viktigt eftersom det är där detaljhandeln växer för närvarande och Lexington behöver få upp tillväxten igen.

I fjol ökade försäljningen med blygsamma 2,9 procent och året dessförinnan 2,0 procent. Det är inte mycket att skryta med för ett litet bolag med försäljning i 21 länder runt om i världen. Under åren 2012-2014 snittade tillväxten 14 procent om året.

Börsnoteringen i början av 2015 innebar ökade satsningar från Lexingtons sida och det har dessvärre sammanfallit med en rejält svag period för detaljhandeln. Från en vinst på knappa 14 Mkr år 2014 har resultaten tryckts tillbaka till en förlust för de senaste tolv månaderna på -0,8 Mkr.

Lexingtons rörelsevärde (enterprise value) motsvarar för närvarande bara lite drygt halva omsättningen. Det är lågt men dagens försäljning räcker å andra sidan inte riktigt till svarta siffror. Skulle bolaget komma upp i en rörelsemarginal på 5 procent räcker dagens omsättning till ett rörelseresultat innebärande en värdering på 10,5 gånger detta (ev/ebit).

Toppåret 2014 nådde Lexington en rörelsemarginal på knappt 8 procent. Jämfört med det årets vinst är p/e-talet 11,2.

Lexington har hur man än vänder och vrider på det en bit kvar till resultatnivåer som skulle motivera dagens börsvärde. Det såg under avslutningen på 2016 ut som om bolaget var på god väg att växa i kostnadskostymen. Den rätt klena tillväxten under inledningen av 2017 höjer dock åter en del frågetecken kring hur lång tid detta kommer att ta.

Andra kvartalet i fjol bjöd på negativ tillväxt så det finns goda förutsättningar att nästa rapport blir bättre på tillväxtfronten. Därefter väntar dock lite tuffare siffror under ett par kvartal.

Den svaga tillväxttrenden i Lexington har pågått lite för länge för att vi ska lockas att chansa på att ett trendbrott väntar runt hörnet. Rekommendationen stannar därför vid Neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Neutral 31,10 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -