Försäljning bakom H&M-sänkningen

Börs En försiktigare syn på H&M:s jämförbara försäljningstillväxt och ett antagande om en något inbromsad butiksexpansion ligger bakom Nordeas rekommendationssänkning för klädbolagets aktie.

Det framgår av en analys där rådet justerats ner till behåll, från tidigare köp, något Nyhetsbyrån Direkt rapporterade om tidigare på onsdagsmorgonen.

Nordea har sänkt sina prognoser för H&M:s försäljning 2017-2019 med 2-4 procent och för resultatet per aktie med 6-8 procent.

Sedan Nordea i fjol höjde H&M till köp har två av de tre kriterier banken satte upp infriats. Huvudägaren (Stefan Persson) har köpt mer aktier och bolagets långsiktiga investeringar nådde som väntat sin topp 2016. Däremot har försäljningsutvecklingen fortsatt att utgöra en besvikelse och detta trots lätta jämförelsetal.

"Migrationen från butiksförsäljning till online har gått snabbare än väntat men H&M:s övergång till en omnichannel-strategi tar längre tid än vad som tidigare antogs", skriver Nordea.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -