De indextunga verkstadsbolagen tillhör den gångna rapportsäsongens stora glädjeämnen. Resultaten för flera av dem slog förväntningarna med råge och kanske ännu mer positivt var kommentarerna om efterfrågeläget.
Framför allt har stigande råvarupriser efter ett antal tröga år väckt liv i efterfrågan från kunderna inom gruvsektorn igen.
Geografiskt är det europamarknaden som varit det stora glädjeämnet.
Signalerna om en stigande ekonomisk aktivitet nere på kontinenten börjar nu manifesteras även i börsbolagens orderböcker. Flertalet verkstadsbolag har rapporterat om en bra efterfrågan i Europa under inledningen av 2017.
På börsen har konjunkturkänsliga aktier gått bra en längre tid. Uppgången i verkstadssektorn började redan i slutet av förra sommaren. Donald Trumps utlovade infrastruktursatsningar eldade sedan på utvecklingen ytterligare under slutet av förra året.
Sedan dess har dock förhoppningarna om att Trump ska kunna leverera på sina löften svalnat betydligt. Optimismen har istället kommit att samlas kring Europakonjunkturen och även tecken på en stabilisering i Kina.
Kina vill för övrigt inte vara sämre än USA och planerar egna enorma infrastruktursatsningar inom det så kallade Belt and Road-programmet.
En ljusning för verkstadsbolagen har således legat i förväntningarna en tid. De oväntat starka resultaten i första kvartalet har dock fått analytikerna att skruva upp sina prognoser ytterligare. Många tillverkande bolag har höga fasta kostnader och gynnas kraftigt av stigande volymer. Det är lätt att underskatta effekten av detta.
Volvo är en av årets verkliga vinnare. Bolaget drar full nytta av såväl återhämtningen i Europa som stabiliseringen i Kina och den stigande efterfrågan inom gruvnäringen. Aktien står på plus 34 procent sedan årsskiftet och vinstprognoserna för 2017 har skruvats upp 28 procent. Resultatet spås, justerat för engångsposter, stiga 43 procent jämfört med i fjol.
Volvo Trucks
Även Sandvik och Atlas Copco har fått sina vinstprognoser höjda sedan årsskiftet. Båda bolagen gynnas kraftigt av återhämtningen i gruvnäringen som är en stor och viktig kundgrupp.
Stora kursvinnare i år är också de båda fästelementbolagen Bufab och Bulten. De var lite senare ur startgroparna men har spurtat starkt i år. Bufab gynnas av den allmänna återhämtningen i Europa medan Bulten, som säljer till fordonsindustrin, väntas ta marknadsandelar och stärka sin position i USA.
Bulten, Hallstahammar
Fordonsindustrin har annars varit ett rätt svalt börstema under inledningen av 2017. Autoliv, Gränges och Hexpol har alla i varierande grad exponering mot fordonsindustrin och ingen av aktierna har direkt rosat marknaden. De hamnar också överlag långt ned på listan när det gäller väntad vinsttillväxt i år. Autoliv spås dock ta igen en del nästa år.
Gränges är med råge lägst värderat bland bolagen här nedan. Näst lägst värdering har SKF. Bolagets aktie har släpat efter sina större verkstadskollegor under inledningen av året. Rapporten för första kvartalet överträffade förväntningarna och aktien steg kraftigt under en period men har sedan fallit tillbaka igen. Vinsttillväxten väntas åndå vara goda 24 procent i år.
Allra lägst vinsttillväxt väntas Alfa Laval ha, -8 procent. Även nästa år hamnar bolaget i bottenskiktet. Det har dock inte hindrat aktiemarknaden från att älska aktien som rusat sedan Trumps valseger i höstas. Värderingen är bland de högsta på vår lista.
Även Assa Abloy har vaknat till liv igen efter en svacka och klättrat till en värdering väl över p/e 20. Vinstprognoserna är dock oförändrade i år och vinsttillväxten väntas hålla sig kring 10 procent i år och nästa år.
Den enda aktie som värderas högre än Assa Abloy på vår lista är försvarstillverkaren Saab. Bolaget har fått rejäl medvind i och med Rysslands allt mer hotfulla agerande mot omvärlden och Trumps tal om att Nato är en förlegad organisation. Europas länder rustar nu upp försvaren och det gynnar Saab vars vinster väntas öka kraftigt i år och nästa år.
Här nedan kan du själv se hur utsikter och värderingar ser ut i verkstadssektorn. Kursutveckling och prognosförändring är från årsskiftet. Källa är databasen Factset och SME Direkt.
Kursutv. I år | Föränd. v/a prog. 2017 | P/e 2017 | P/e 2018 | |
Bulten | 43,8% | 11,1% | 15,6 | 14,1 |
Volvo | 33,9% | 28,4% | 16,0 | 14,6 |
Bufab | 31,8% | 8,7% | 17,0 | 15,4 |
Saab | 25,9% | -1,4% | 26,3 | 21,8 |
Concentric | 21,8% | 14,6% | 19,7 | 17,9 |
Sandvik | 19,3% | 21,6% | 18,9 | 17,2 |
Hexagon | 19,1% | 5,3% | 22,2 | 19,8 |
Alfa Laval | 14,9% | 9,9% | 21,1 | 19,5 |
Atlas Copco | 13,9% | 12,4% | 21,9 | 20,3 |
ABB | 13,4% | -3,3% | 20,1 | 18,0 |
Trelleborg | 12,9% | 2,4% | 17,3 | 15,9 |
Assa Abloy | 11,5% | 0,1% | 23,4 | 21,5 |
Hexpol | 6,6% | 5,1% | 20,5 | 19,2 |
SKF | 6,4% | 4,7% | 15,1 | 13,9 |
Gränges | -2,6% | 0,5% | 10,8 | 10,1 |
Autoliv | -7,3% | -11,9% | 16,7 | 15,0 |
Vinsttillv. 2017* |
Vinsttillv. 2018* |
Oms. Tillv. 2017 |
Oms. Tillv. 2018 |
|
Saab | 56,6% | 22,5% | 8,8% | 7,2% |
Volvo | 43,4% | 10,4% | 7,9% | 4,5% |
Sandvik | 31,4% | 10,4% | 9,4% | 4,7% |
Atlas Copco | 29,0% | 9,5% | 17,5% | 6,1% |
Trelleborg | 24,1% | 10,8% | 17,2% | 4,2% |
SKF | 23,9% | 8,0% | 8,3% | 3,4% |
Bufab | 20,9% | 10,3% | 9,6% | 3,8% |
Concentric | 14,5% | 10,2% | 7,8% | 6,9% |
Bulten | 14,2% | 10,0% | 7,9% | 8,8% |
Hexagon | 11,9% | 20,1% | 10,1% | 6,5% |
Assa Abloy | 10,0% | 9,4% | 8,9% | 5,1% |
Hexpol | 8,4% | 6,2% | 15,3% | 4,8% |
Gränges | 8,1% | 7,2% | 55,2% | 2,8% |
ABB | 7,0% | 6,8% | -0,5% | 3,9% |
Autoliv | -6,5% | 17,2% | 3,5% | 7,2% |
Alfa Laval | -7,8% | 7,0% | -2,7% | 4,0% |
*Justerat för engångsposter | ||||
Källa: Factset, SME Direkt |