Det framgår av ett pressmeddelande på måndagsmorgonen.
Om affären går igenom skapas ett bolag med ett företagsvärde (enterprise value) om 20 miljarder dollar, motsvarande 175 miljarder kronor.
Sammanslagningen ska generera kostnadssynergier om 400 miljoner dollar årligen, heter det vidare. Målet är att kunna stänga affären till årsskiftet.
Det sammanslagna bolaget ska heta Huntsman Clariant och kommer att ha en pro forma-försäljning om drygt 13 miljarder dollar med ett ebitda-resultat på 2,3 miljarder dollar.
"Detta är den perfekta affären vid rätt tillfälle. Clariant och Huntsman går samman för att få en bättre global täckning, skapa mer uthållig innovationskraft och finna nya tillväxtmöjligheter", kommenterar Clariants vd Hariolf Kottmann i pressmeddelandet.
Sammanslagningen utgörs av en ren aktieaffär, där Clariants aktieägare får 52 procent av det nya bolaget och Huntsmans 48 procent.