Fenix Outdoor värmer bra

Börs Fenix har ridit outdoor-vågen och imponerat stort de senaste åren. Aktien är inte billig men vinsttillväxten gör att vi lutar åt Köp.

Mellan 2012 och 2016 ökade friluftsbolaget Fenix Outdoor sin omsättning med en genomsnittligårlig tillväxttakt om 26 procent till 486 miljoner euro. Sedan 2016 är koncernen organiserad i tre rörelsesegment: Brands, Global sales och Frilufts.

Störst är Frilufts som genererar lite mer än hälften av bolagets omsättning och här ingår detaljisterna Naturkompaniet, Partioaitta och Globetrotter.

Brands omfattar varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton, samt e-handelsaktiviteter, flaggskeppsbutiker och distributionsbolag som koncentrerat sig på försäljning av endast ett varumärke. Global sales omfattar distributionsbolag som säljer flera av Fenix varumärken.

Sedan 2014 har bolaget sin legala hemvist i Schweiz. Samtidigt bytte man redovisningsvaluta till euro. Det dröjde sedan inte länge innan man blev ensam ägare av Globetrotter, Tysklands största återförsäljare inom outdoor-segmentet. Globetrotter äger även en större del av Transa, Schweiz största outdoorkedja.

Mest känt är Fenix för sitt varumärke Fjällräven med sin klassiska ryggsäcksmodell Kånken.

Kånken är populär bland kungligheter och kändisar, vilket är bra reklam. Bland annat har prinsessan Estelle setts med en Kånken vid flera tillfällen och när statsministern Stefan Löfven besökte Kanadas premiärminister Justin Trudeau i höstas hade han med två Kånken som present. Dessutom är Fjällrävens jackor trendiga i hela världen,till exempel fotades den välkända hiphopstjärnan Kanye West i en av märkets vinterjackor för några år sedan.

Bolaget satsar på tillväxt inte minst i Nordamerika, som idag är tredje största region för Fjällräven och som växer snabbast av alla. Under 2017 ska 3-5 nya Fjällräven butiker adderas till de befintliga 17 i regionen.

Som rapporten för det första kvartalet visade, är tillväxten överlag fortsatt stark för Fenix. Rörelseintäkterna ökade under årets tre första månader till 127 miljoner euro, vilket var en ökning med 12,8 procent jämfört med samma period ett år tidigare. Samtidigt ökade rörelseresultatet med 44 procent till 18,3 miljoner euro, vilket innebar en marginalförbättring om 3,2 procentenheter till 14,4 procent.

Framförallt Brands och Global Sales uppvisade en kraftig omsättningsökning om 28 procent, där emellertid en del av ökningen kan hänföras till att vår- och sommarprodukter i större utsträckning har levererats i mars istället för april detta år. En ytterligare del av ökningen kom från förskjutningar av leveranser i Asien från december till januari. Frågan är hur dessa leveransförskjutningar påverkar utvecklingen under andra kvartalet.

Här hänvisar Fenixs Vd Martin Nordin till Nordamerika där han räknar med en försäljningsökning under kvartal två, efter att utvecklingen på den nordamerikanska marknaden i början av 2017 har tyngts något av en renodling i distributionsstrukturen. För jämförbara kunder har tillväxten dock varit hälsosam, vilket borde kompensera för den sekventiella osäkerheten från leveransförskjutningarna.

Frilufts hade ett säsongsmässigt svag första kvartal, då perioden karaktäriseras av slutfasen för försäljning av vinterprodukter, samtidigt som vår- och sommarprodukterna kommer inte ut i butik förrän sent i perioden. Omsättningen för första kvartalet stannade på förra årets nivå på 51 miljoner euro, där Norden gått något svagare, medan Tyskland uppvisade en viss tillväxt. Så småningom verkar Fenix får grepp om Globetrotters lönsamhetsproblem, tack vare besparingsåtgärder och fokus på mindre butiker.

I mitten av april annonserade Fenix att man kommer ta över 75 procent i sin sydkoreanska distributör genom en riktad nyemission. Förvärvet är en del i Fenix uttalade strategi att äga och kontrollera koncernens distributörer på centrala marknader. Det är därför inte osannolikt med liknande affärer framöver, och koncernens finansiella ställning är fortsatt stark med en nettokassa på 16 miljoner euro och en soliditet på 60 procent.

Vi tror att en omsättningstillväxt kring 10 procent är fullt rimligt i år, drivet av Brands och Global sales. Lönsamhetsmässigt sticker Brands ut med en rörelsemarginal kring nästan otroliga 50 procent. Uppsida finns om vändningen inom det tidigare förlusttyngda Globetrotter bekräftas under årets gång.

På sista raden ser vi en vinst per aktie kring 4,8 euro som realistiskt. Med nuvarande aktie- och växelkurs innebär det ett p/e-tal på 20. Det är inte billigt men samtidigt är den förväntade vinsttillväxten hög. Vi lutar åt Köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Fenix Outdoor International B Köp 957,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -