På Placera använder vi cookies på vår sajt för att få den att fungera korrekt, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Tesla - en aktie värd sitt pris?

Aktieanalys Tesla har rusat på börsen med 40 procent hittills i år, trots att konkurrenterna inte sover. Men så är bolaget ingen vanlig biltillverkare heller.

Några dagar före påsk gick elbilstillverkaren Tesla om anrika General Motors (GM) för att bli USA mest värdefulla biltillverkade. I skrivande stund har båda ett börsvärde omkring 50 miljarder dollar, men skillnaderna är stora. Under 2016 sålde Tesla lite mindre än 80 000 bilar – GM sålde 10 miljoner. Tesla gjorde en förlust på sista raden på 780 miljoner dollar – GM redovisade en vinst på 9,4 miljarder.

Men Tesla är ingen vanlig biltillverkare. Omsättningen växer med 70 procent, jämfört med en för övrigt stagnerande amerikansk bilmarknad. Men framförallt är Tesla ett bolag som vill förändra världen, och grundaren, tillika storägare och vd Elon Musk gör allt för att åstadkomma just detta.

Elon Musk

I början av året invigdes Teslas Gigafactory, och de första battericeller rullade från produktionslinjerna i öknen i Nevada. Det är visserligen fortfarande mindre än en tredjedel av den totala planerade kapaciteten som är klar, men Gigafactory är en viktigt pusselbit för att kunna möjliggöra utrullningen av Model 3, elbilen avsedd för massmarknaden, under andra halvåret i år.

 

Teslas Model 3

I samarbete med Panasonic ska man dubbla världens produktionskapacitet för litium-ionbatterier, när Gigafactory är färdigställd 2018. Utan denna kapacitetsökning är det omöjligt för Tesla att levererar de 500 000 Model 3 bilar som är utlovade.

Förutom själva tillgången är priset på litium-ionbatterier ett problem. På dagens priser är Model 3 med sitt prislapp på 35 000 dollar en förlustaffär. Därför bestämde man sig att genomföra den gigantiska investeringen om 5 miljarder dollar, i stället för att förlita sig på de asiatiska tillverkarna så som LG Chem och Samsung. Förutom battericeller till bilar tillverkar Tesla även Powerpacks i sin Gigafactory.

Gigafactory i Nevada

 

Powerpack är ett batteripaket för hemmabruk som gör brukaren självförsörjande på energi, i kombination med solcellerna på taket. Den senaste versionen kan lagra energi vid elkraftverk för att klara av tillfälliga toppar i strömförsörjningen.

Ett ytterligare steg mot att bli ett renenergi-bolag togs ifjol genom förvärvet av solpanelstillverkaren SolarCity. Affären gjorde Tesla till världens enda företag som erbjuder ren energi från början till slut, från solpaneler och batterier för hemmet till elfordon. Strax efter förvärvet annonserades solcellstaket Solar Roof, som ser ut som vanliga takpannor.

Hittills är inga priser kända, mer än att Elon Musk beskrev kostnaderna som ”jämförbar med ett vanligt tak”, vilket i så fall skulle vara revolutionerande. Solar Roof är gjort av glasplattor med textur och ska erbjudas i flera versioner. Glaset är härdat för att uppnå maximal tålighet och kallas för "okrossbart". De första installationerna ska starta under sommaren 2017.

Teslas Solarroof

På bilsidan har konkurrensen börjat vakna och de traditionella biltillverkarna investerar stora summor i utvecklingen av egna elbilar. Daimler presenterade nyligen sin första el-drivna SUV med lansering 2019. Bilen ska ha både ett konkurrenskraftigt pris kring 39 000 dollar och prestanda med en räckvidd på mer än 50 mil. De kommande åren ska Daimler investera 10 miljarder euro i sin elbilssatsning.

BMW är redan aktiv på marknaden med sina i3 och i8 modeller, och jobbar febrilt på nästa generation, inkluderad en elversion av Minin. Även Volvo har utlovat en elbil med minst 40 mil räckvidd med lansering 2019. Listan över alla planerad nya elbilar kan göras lång. 

Frågan är om Tesla i längden kommer kunna hålla emot med sina egna finansiella muskler. Förutom själva elbilsutvecklingen är det även utveckling av självkörande bilar som kostar mycket pengar. Verksamheten är fortfarande förlustbringande och kassaflödet tyngs av stora investeringar. Balansräkningen är föga förvånande ansträngd med en nettoskuldsättningsgrad på 120 procent vid slutet av 2016. Ytterligare nyemissioner går därför inte att utesluta.

På kort sikt övervägar emellertid de positiva tongångarna. Nyligen rapporterades rekordsiffror för leveranser under första kvartalet 2017. För första halvåret räknar ledningen med totalt 47 000 – 50 000 leveranser av Model S och Model X, vilket skulle motsvara en tillväxt mellan 61 och 71 procent.

Teslas Model S

Under andra halvåret ska sedan Model 3 samt Solar Roof lanseras. Dessutom twittrade vd:n Elon Musk nyligen om en långtradare som ska lanseras i september, samt en pick-up truck ”inom 18 till 24 månader”.

Produktoffensiven fortsätter med andra ord och tillväxten förväntas förbli hög. Enligt Factset räknar analytikerna med en omsättningsökning om 62 procent för i år, 69 procent nästa år och 36 procent för året därefter. För 2018 räknar man även med första vinsten på 1,12 dollar per aktie.

2019 ska det redan vara 6,01 dollar. Efter årets kursuppgång med 40 procent hittills värderas aktien därmed till 50 gånger den förväntade vinsten år 2019. Det är långt kvar tills dess, inkluderad många osäkerheter på vägen.

Vi imponeras av Teslas visioner och framsteg hittills. Dagens värdering tillåter dock inget annat än en Neutral rekommendation för aktien.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Tesla Inc Neutral 300,25 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -