Bulten - med hävstång i resultaten

Aktieanalys Bulten har glatt sina aktieägare det senaste året. I år väntas tillväxten ta fart igen och på lite längre sikt hägrar stora marknader som USA och Kina.

Fordonsunderleverantören Bulten har historiskt ett starkt tillväxtfacit. Fjolåret blev dock en marsch på stället då viktiga kunder genomgick modellbyten som innebar minskade leveranser. Facit för 2016 blev en underliggande tillväxt på -1,2 procent om vi justerar för positiva valutaeffekter.

Bolaget har dock jobbat med sina interna processer och sin struktur, och förbättrade trots den tröga tillväxten resultatet kraftigt under fjolåret. Rörelseresultatet steg med dryga 20 procent och marginalen för året landade en bra bit över målnivån 7,0 procent.

Bulten kan spåra sin historia tillbaka till 1873 då Bultfabriks AB startade verksamhet i Hallstahammar. Redan från start tillverkades skruvar, muttrar och andra så kallade fästelement.

Idag säljer Bulten 90 procent av sina produkter till personbilstillverkare.

Bland de stora kunderna återfinns Ford, Jaguar Land Rover och Volvo. Resterande dryga 10 procent av försäljningen går till tillverkare av tunga lastbilar, främst Volvo och Scania.

Bulten är hårt Europafokuserat. Knappt 90 procent av omsättningen genereras i Europa. Storbritannien och Tyskland är största marknader och de svarar på egen hand för hälften av omsättningen i koncernen. Bulten uppskattar själva sin marknadsandel i Europa till 17 procent. När det gäller helhetsleverantörer är dock andelen 60 procent.

Som helhetsleverantör tar Bulten ansvar för hela kedjan från utveckling till leverans. Runt tre fjärdedelar av kontraktsportföljen utgörs av sådana helhetsuppdrag. Fästelement utgör inte någon stor del av totalkostnaden för en personbil, men de har en stor inverkan på kvalitet och funktion. Att lägga ut ansvaret för utveckling och kvalitetssäkring på aktörer som Bulten är därför en bra lösning för de lite större biltillverkarna.

Med genomtänkta lösningar kan även tid och vikt sparas, vilket i dagens hårt konkurrensutsatta marknad är mycket värdefullt för biltillverkarna.

Målsättningen för Bulten är att växa organiskt och med tanke på den redan starka ställningen i Europa är siktet för framtiden inställt på marknaderna i Kina, Ryssland och USA. Dessa marknader svarar idag för bara 7-8 procent av omsättningen i bolaget men potentialen på sikt är såklart mycket stor.

I USA startas under innevarande år ett samriskbolag med en av Bultens tidigare affärspartner, Ramco. Bulten kommer att investera 9 miljoner dollar i verksamheten de kommande åren och räknar med att kunna sälja för 30-40 miljoner dollar kring år 2020. Bolaget självt understryker att samriskbolaget är ett kostnadseffektivt sätt att få in en fot på den enorma nordamerikanska marknaden.

Även i Ryssland har Bulten ett samriskbolag och där tog bolaget hem en strategiskt viktig order från en stor biltillverkare i fjol. Även i Kina fick Bulten nya uppdrag i fjol och med tanke på den tillväxt som den kinesiska fordonstillverkningen väntas ha de kommande åren är närvaron i landet mycket viktig.

Omkring hälften av Bultens anställda återfinns i lågkostnadsländer. Det bidrar till bolagets goda lönsamhet och följer den trend som finns i branschen mot att allt mer tillverkning sker i exempelvis Östeuropa. Att vara geografiskt nära kunderna är en viktig konkurrensfördel.

Efterfrågan på personbilar är fortsatt god i Europa men produktionsprognoserna för 2017 skruvades ned något under fjärde kvartalet i fjol. Enligt de nu rådande prognoserna kommer Bultens marknad att växa med ett par procent under innevarande år.

Efter att ha tappat en del marknadsandelar under 2016 räknar bolaget med att kunna stärka sin position igen under andra halvan av 2017 då leveranser startar på ett antal stora nya avtal.

De snabbt stigande stålpriserna väntas pressa lönsamheten under det första kvartalet. Därefter kommer dock effekten att successivt avta då klausuler i Bultens avtal för kostnaderna vidare till kund.

De analytiker som bevakar Bulten väntar sig enligt databasen Factset i snitt en tillväxt på knappt 5 procent under 2017. Rörelsemarginalen väntas vara oförändrad jämfört med i fjol och snittprognosen för vinst per aktie ligger på 7,62 kronor per aktie, 4,5 procent mer än 2016.

Till 2018 väntas vinsten öka 12 procent till 8,53 kronor. P/e-talen för de närmaste åren ligger med de prognoserna på 15respektive 13. Justerat för den skuldfria balansräkningen värderas rörelsen till låga 10 gånger nästa års väntade rörelseresultat.

Bulten delar inklusive en extrautdelning ut 4,50 kronor för 2016. Utdelningen dras om en vecka och innebär en direktavkastning på 4,0 procent. För de kommande åren väntas direktavkastningar på 3,3 respektive 3,5 procent.

Bulten-aktien har inlett 2017 starkt och står nära nog på plus 30 procent sedan årsskiftet. En bra rapport för det fjärde kvartalet och nyheten om samriskbolaget i USA har bidragit till den utvecklingen. Klarar bolaget av att leverera som förväntat under de kommande åren ser dock värderingen inte direkt ansträngd ut givet bolagets starka balansräkning.

Den förbättrade lönsamheten under fjolåret är uppmuntrande, särskilt då den skedde med oförändrade volymer. När nu Bulten står inför en period med stigande volymer igen är det upplagt för en hävstång i resultaten.

Efter en stark start på året ska man kanske inte förvänta sig något snabbt klipp i Bulten-aktien. För en lite mer långsiktig investerare tycker vi dock att aktien fortfarande ser intressant ut. Vi behåller vår köprekommendation

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Bulten Köp 114,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -