På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Ferrari: Jubilaren kör vidare

Aktieanalys Ferrari-aktien har ett starkt år bakom sig. Vi ser ljust på 2017 men är aktien fullvärderad?

Efter en börsintroduktion 2015 med fallande aktiekurs som bottnade i februari i fjol på 28 dollar, har Ferraris aktieägare all anledning att vara nöjda nu. Aktien slutade 2016 på plus 21 procent och inledningen av 2017 har gett ytterligare 18 procents uppgång.

Huvudentren till Marranello-fabriken

Lyxbilsproducenten rapporterade ett rekordkvartal för det fjärde kvartalet 2016 och överträffade analytikernas förväntningar. Det ett fint avslut till ett framgångsrikt år 2016, där Ferrari ökade sin omsättning med 8,8 procent till 3,1 miljarder euro.

Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 595 miljoner euro, vilket var 34 procent högre än 2015. Vi är särskilt imponerade av rörelsemarginalen på 19,2 procent (16,5). Tillsammans med Porsche har man den klart högsta rörelsemarginalen i bilbranschen.

Den absoluta majoriteten av Ferraris verksamhet utgörs av segmentet Bilar och reservdelar (70 procent av omsättningen). Ferrari är global marknadsledare i segmentet ”supersportbilsmarknaden” (Bilar som kostar mer än 150 000 euro), med 21 procent av marknaden.

LaFerrari Aperta

Tillväxten ökade 4,8 procent mellan 2015 och 2016 beroende på en uppdaterad modellserie och här ligger årets prognos för 2017 något högre. I år är det 70-årsjubileum för Ferrari, fler dyrare och unika specialversioner kommer att säljas under året, vilket talar för att försäljningen kan öka mer än prognosen.

Totalt levererades 8 014 bilar 2016, ledningens prognos för 2017 är på 8 400 bilar som ska stiga till en bilproduktion på 9 000 bilar 2019. Det innebär att man växer i samma takt som man gjort de senaste tio åren. Ledningen säger att man kan öka produktionen till 10 000 bilar per år utan att göra några större investeringar. Det bör garantera att den höga lönsamheten består.

Snabbast växer emellertid det minsta segmentet, Motorer (cirka 11 procent av omsättningen) vars organiska tillväxt uppgick till inte mindre än 54,5 procent under året. Förutom att leverera motorer till Ferraris egna sportbilar tillverkar man motorer till den italienska sportbilstillverkaren Maserati.

Maseratis nya SUV

Ytterligare en intäktskälla är uthyrning av tävlingsmotorer till andra Formel 1-team.

Under fjolåret stod stjärnorna rätt, drivkrafterna var en stark efterfrågan från Maserati på motorer och ökade intäkter från hyra av Ferraris Formel-1 motorer.

Ferrari-producerad V6

Maserati, som använder Ferraris motorer i sina lyxbilar och beställde fler motorer än prognos, ökade totalt med 47 procent. Det berodde delvis på en helt ny modellserie med SUV:en Levante som släppte i höst och rört stora framgångar. I inledningen av 2017 har Maserati ökat försäljningen med 58 procent jämfört med 2016. Det kan bli en joker för Ferraris motortillväxt om Maseratis SUV röner samma framgång som för Porsche där mer än halva bilförsäljningen består av SUV:ar.

Inför årets F1-säsong med start den 26 mars i Australien, kommer Ferrari att leverera motorer till två externa F1-team vid sidan av sitt eget (Sauber med svenska föraren Marcus Eriksson och det amerikanska teamet Haas). Det är en minskning med ett externt F1-team, jämfört med fjolåret.

Värt att notera är att ett F1-team får använda max fyra motorer per bil under en säsong, varje team består av två bilar. Man får dock använda fler motorer men då straffas teamet genom degradering av startplats vid näst kommande race. Motorkostnaden för en säsong uppskattas till runt 300 miljoner kronor per team.

Vi tror att det blir svårt att upprepa fjolårets starka tillväxt för segmentet Motorer under 2017.

Segmentet Merchandise och sponsring omsatte i fjol 488 miljoner euro, en ökning med 11 procent jämfört med 2015. Affärsområdet svarar för knappt 16 procent av totalomsättningen i koncernen och är det näst största segmentet. Ökningen kom primärt från Formel 1-cirkusen där teamets höga placering gav större intäkter fån sponsring och tv-rättigheter som delas ut efter teamens prestation.

Nummer 7: Kimi Räikkönen

Stora delar av varumärkesbyggandet sker via Ferraris Formel 1-satsning. Kostnaderna täcks  till stor del genom sponsring.

Även licensintäkter från försäljning av Ferrariprodukter och intäkter från temaparker som Ferrari World i Abu Dhabi med världens snabbaste berg-och-dalbana ökade 2016. En ny temapark, Ferrari Land, utanför Barcelona öppnar den 7 april 2017. På sikt är målet att också ha minst en temapark i Asien respektive Nordamerika.

Försäsongsträningen för Ferraris Formel 1-team har startat mycket bra och teamet ser ut att komma till premiären i Australien starkare än på flera år. Det tillsammans med ny temapark kan driva intäkterna 2017.

Ferraris finansiella ställning har stärkts ytterligare, tack vare förbättrad kassaflöde under 2016. Nettoskulden ökade betydligt inför börsnoteringen 2015 då Ferrari betalade en stor extrautdelning till moderbolaget Fiat/Chrysler.

Analytikerna som följer Ferrari räknar enligt databasen Factset med en omsättningstillväxt om 8 procent i år till 3 348 miljoner euro. Rörelsemarginalen förväntas stiga till 20,6 procent från fjolårets 19,2. Marknadens prognos på innevarande års vinst ligger nu i nivå med ledningens prognoser för 2017.

Vinsten per aktie väntas växa med strax under 9 procent till 2,49 euro (2,11). Det innebär en värdering till p/e 25,5 på dagens nivåer, vilket kan jämföras med börsen p/e-tal kring 17. Värderingen på p/e-talet är högt, men stabiliteten i verksamheten samt att vi talar om ett genuint lyxvarumärke i absoluta topp segmentet gör att Ferrari ska ha en premiumvärdering.

Marknaden för lyxvarumärkesprodukter ser ganska ljus ut. Bolaget gynnas av att världsekonomin växer och de rika blir fler särskilt i de asiatiska länderna. Dessutom hittar flera yngre rika till Ferrari, vilket breddat målgruppen betydligt. Lyxvarumärken har historiskt vuxit någon procentenhet mer än globalt BNP.

I ett bra börsklimat lär Ferrari-aktien kunna hänga med uppåt, men vi hittar inget värderingsstöd för köp de kommande månaderna. Rekommendationen med hjärnan säger neutral, trots att hjärta säger köp.

Läs även: Köp Porsche, få VW med rabatt

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Ferrari NV Neutral 68,16 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -