Varuhusdöden och aktiemarknaden

Aktiekommentar Köpa dyra föremål billigare är en dröm för shoppingsugna. När klassiska varuhus som Macy’s och JC. Penneys stänger butiker då ökar outlet-handlarna istället på takten.

Tuffa tider väntar världens största varuhuskedjor. Konkurrensen från internet-handlare som Amazon hårdnar och det sätter press på bolagen som främst håller till i shoppinglador.

Efter två tuffa år för detaljhandlarna på börsen märks nu att problemen är på allvar. Och just nu diskuteras varuhusens vara eller icke vara flitigt i finansmedia.

Amerikanska varuhuskedjan Macys spås minska försäljningen i jämförbara butiker med 3 procent i år och tappa ytterligare 2,5 procent under 2018. Även i dollar och cent minskar intäkterna i prognosen. 

P/e-talet har redan halkat under 10, från att historiskt legat kring 14. Men tyvärr krymper vinsten per aktie hela vägen fram till 2020 i konsensusprognosen, från Factset. Därför är det svårt att hävda fyndläge i skrivande stund.

Ännu värre ser det ut för varuhuskedjan Sears som tappat 12 procent av sin försäljning senaste räkenskapsåret och under kommande året förväntas krympa ytterligare med 18 procent, även det enligt siffor från Factset. Förlustsviten för bolaget är lång och blödningen väntas bli värre.

Men en handlargrupp som inte behöver slås för sin överlevnad ännu är fyndsäljarna. Då menar vi inte lågprisvaruhusen som säljer billiga saker billigt. Utan outlet-handlarna som säljer dyra saker billigare.

Oavsett privat välstånd och tillståndet i den allmänna ekonomin lockas vi människor av fyndköpstankar. Man vill köpa dyrt billigt, en till ordinarie pris osäljbar märkeströja blir ett bargain på halva priset.

Placeras har två favoriter i sektorn, som hållit stilen medan det stormat för de flesta andra amerikanska varuhuskedjor senaste åren. Ross Stores och Burlington.

Utvecklingen bland klädesbolagen är väsensskild på börsen och valet av klädhandlare gör skillnad i portföljen. Men kom ihåg att outlet-handlarna är bara starkast i en allmänt svag sektor.

Kundgruppen som uppskattar att vandra runt på Sears och andra gigantiska shoppingytor är ett åldrande och därför utdöende släkte. Kulturen kring shopping har förändras och en yngre publik väljer nätet före storkmarknadsparkeringens stress. I allt större utsträckning väljer unga också bort bil och bor trängre. Det har bidragit till varuhusens tuffare tider.

Men någonstans är det också tal om en överetablering. Under flera år antalet nya butik och varuhus exploderat. I Sverige är det byggrallyt långt ifrån över och nya köpcentra ploppar upp lite över allt kring huvudstaden Stockholm.

I USA däremot förväntas 21 välkända varuhuskedjor stänga närmare 3 600 butiker under 2017, enligt Forbes. Kundtrafiken har minskar stadigt och kostnaderna för att hålla öppet har blivit allt svårare att motivera. Som en följd av varuhusdöden förväntas 50 000 amerikaner förlora jobben.

Av 21 kedjorna har 5 redan gått i konkurs. Den mest kända utanför USA är elektronikhandlaren Radio Schack som i januari släkte alla sina 552 butiker.

JC. Penneys startar sina neddragningar i april och innan årets tagit slut stängs 140 butiker utan att öppna morgonen därefter. 

Macys väntas stänga 63 butiker i år och Abercrombie and Fitch nästan lika många, i den takt som hyreskontrakten löper ut.

I Sverige ryktas det om att elektronikhandlaren Mediamarkt ska ha kastat in handduken. Det efter att ha förlorat miljarder. På senare år har flera andra aktörer redan fått tackat för sig. Anledningen är enorm prispress. Det el-kedjorna fortfarande kan tjäna pengar på är avbetalningar och fula krediter. 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -