Köp Porsche, få VW med rabatt

Börs Sportbilar år på i modet och Porsche är en av de mest lönsamma tillverkarna. Men det är skillnad på bilmärket Porsche och Porsche-aktien

Den tyska sportbil- och SUV-tillverkaren Porsche har ett framgångsrikt år bakom sig. Porsche har etablerat sig som en av de mest lönsamma biltillverkarna med en rörelsemarginal på 17,4 procent. Listan toppas av Ferrari (19,2 procent), följd av Porsche som ökade sitt rörelseresultat med 14 procent till 3,9 miljarder euro ifjol.

Snabba sportbilar är populära, trots avgasskandaler, oro för klimatförändring och hastighetsbegränsningar världen runt. Det finns allt fler rika människor som vill visa upp att de har råd, inte minst i länder som Kina och Ryssland. Så sent som i början av 1990-talet var det helt andra tongångar för Porsche och bolaget var då nära en konkurs.  

Under 2016 levererade Porsche 237 778 bilar, vilket var 6 procent fler än 2015 och ledde till en omsättning om 22,3 miljarder euro (+4 procent). Marginallyftet om 1,6 procentenheter är  ett resultat av konsekvent kostnadskontroll och ännu mer imponerande med hänsyn till personalökningen på 13 procent under året till strax under 28 000.

Som jämförelse: även Volkswagens premiummärke Audi når bara en rörelsemarginal på 8,2 procent, inte ens hälften av Porsche. Maserati, som nuförtiden ingår i Fiat-Chrysler-koncernen, ligger på 9,5 procent.

Samtidigt som resultatet ökar, så ökar också Porsches investeringar i forskning och utveckling: 2,2 miljarder euro år 2016. Högst upp på agendan står nya plug-in hybrider och den första helt elektriska Mission E-modellen. Ledningen kring Vd:n Oliver Blume vill även säkerställa att bolaget inte missar den digitala utvecklingen. Målet är att generera 10-30 procent av omsättningen genom digitala tjänster inom 5-7 år. Idag är det nästan noll.

Porsches digitala satsning är en viktig del för att motverka en förändring i kundbeteendet. På sikt tror även Porsche att färre människor kommer äga en egen bil och istället använder sig allt mer av automatiserade hyrbilar. Från och med 2023 räknar experter med fallande leveranser för hela bilbranschen. Även om trenden spås påverka främst volymtillverkarna, så är det klokt att diversifiera intäktsmodellen även som lyxbilstillverkare.

Ifjol investerade Porsche cirka 150 miljoner euro i digitaliseringen och siktar på en fördubbling i år. Bland annat köpte man Evopark, ett start-up som jobbar med parkeringsbiljetter per chip.

Porsche AG inte samma som Porsche SE

Den som tilltalas av Porsches varumärke och operationella utveckling ska dock se upp för den organisatoriska strukturen. Sedan slutet av 2014, ingår nämligen bilmärket Porsche (Porsche AG) till 100 procent i Volkswagen-koncernen, på samma sätt som märken som Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini mm.

Porsche Automobil Holding SE (Porsche SE), som är separat noterad, är idag ett holdingbolag som investerar i automobilindustrin. Huvudinvesteringen är i Volkswagen, med 30,8 procent av kapitalet och 52,2 procent av rösterna. Dessutom är man delägare i amerikanska INRIX, som är aktiv inom connected-car services och trafikinformation i realtid. Men egentligen kan man säga att en investering i Porsche SE är likvärdig med en investering i Volkswagen.

Porsche SE har en nästan obefintligt extern omsättning och vinsten kommer framförallt från utdelningen i Volkswagen. Efter ett tungt år 2015, är Volkswagen på bättringsvägen igen. Den globala marknaden för personbilar växte under 2016 med 5 procent till 81,1 miljoner bilar. Volkswagen levererade 9,6 miljoner personbilar under året, vilket motsvarade en ökning med 3,4 procent jämfört med året innan.

För Porsche SE:s del blev slutresultatet en vinst på strax under 1,4 miljarder euro – en markant förbättring från förlusten om 308 miljoner år 2015. Bolaget har en stark balansräkning med en nettokassa kring 1,3 miljarder euro, och letar efter nya strategiska investeringar. Dessutom föreslog styrelsen en oförändrad utdelning om 1,01 euro per aktie för 2016.

Baserad på Volkswagens prognos för 2017 väntar sig Porsche SE:s ledning en vinst på 2,1 – 3,1 miljarder euro i år. Enligt databasen Factset räknar analytikerna som följer Porsche med en vinst på 3 miljarder euro, eller 10,04 euro per aktie.

På dagens aktiekurs kring 51 euro värderas bolaget därmed till p/e 5. Det kan jämföras med Volkswagens värdering på p/e 6 för tillfället. Enligt Factset väntas Volkswagen öka vinsten med 15 procent i år och 6 procent nästa år.

Håller analytikernas estimat ser Volkswagen attraktiv ut på nuvarande nivåer. Genom Porsche SE kan man som investerare dessutom få en rabatt på nästan 20 procent.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Porsche Automobil Holding SE Köp 50,01 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -