Svårt att hitta uppsida i Thule

Aktieanalys Thules framgångar har belönats med en uppgång på börsen med över 30 procent det senaste året. Vi ser ljust på 2017 men aktien är fullvärderad.

Friluftsproduktsbolaget Thules rapport för det säsongsmässigt svagare fjärde kvartalet 2016 var en riktig stänkare och överträffade analytikernas förväntningar med råge. Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 68 Mkr, vilket var 43 procent högre än under samma period ifjol, och 18 procent bättre än förhandsestimaten. Nettoomsättningen ökade organiskt med 2,5 procent till 1,1 miljarder kronor.

Dessutom meddelade bolaget i samband med rapporten att man ska sälja sin amerikansk verksamhet för verktygslådor och betala en extrautdelning om 7,50 kronor per aktie till sina ägare. Därtill kommer en ordinarie utdelning om 3,40 kronor vilket alltså gör att den total vinstutdelningen blir 10,90 kronor för 2016.

Således blev det ett fint avslut till ett framgångsrikt år 2016, där Thule ökade sin omsättning organiskt med 5 procent till 5,6 miljarder kronor.

Vi är särskilt imponerade av rörelsemarginalen exklusive engångsposter på 17,3 procent (16), vilket innebar ett rörelseresultat på 970 Mkr (850). Bolaget har under året jobbat med en uppgradering av sin distributionsstruktur och väntar sig ytterligare kostnadsbesparingar därifrån framöver.

Den absoluta majoriteten av Thules verksamhet utgörs av segmentet Outdoor&Bags (92 procent av omsättningen). Här ingår bland annat produktkategorin Sport&Cargo Carriers, med cirka 60 procent av omsättningen. Thule är global marknadsledare i denna kategori och lyckades öka omsättningen organiskt med 5 procent, drivet bland annat av lyckade produktlanseringar inom cykelhållare och takräcken och en stark marknad i regionen Europe & ROW (65 procent av omsättningen).

Snabbast växer emellertid de tre produktkategorierna inom Other Outdoor&Bags (cirka 15 procent av omsättningen) vars organiska tillväxt uppgick till inte mindre än 26 procent under året. Drivkrafterna är en stark europeisk husbils-och husvagnsmarknad, hög efterfrågan på barnvagnar och en allt bredare produktportfölj inom snabbväxande Sport&Travel Bags.

Tuffare går det inom Bags for Electronics (cirka 15 procent av omsättningen) som minskade omsättningen med 13 procent då marknaden för kameraväskor och fodral till surfplattor visar sig svagare än tidigare väntad. Bolaget klagar även över den amerikanska marknaden för mindre datorväskor och ryggsäckar.

Segmentet Specialty genomgick en strategisk översyn under 2016, och styrelsen beslutade till slut att avyttra den amerikanska verksamheten för verktygslådor för pick-up trucks. Nettoomsättningen i denna produktkategori uppgick under 2016 till 307 Mkr, med en rörelsemarginal om 11 procent. Processen för avyttringen förväntas avslutas under 2017 och vd Magnus Welander hoppas på en prislapp mellan 150-200 Mkr.

vd Magnus Welander

Thules finansiella ställning har stärkts ytterligare, tack vare ett kraftigt förbättrad kassaflöde under 2016. Nettoskulden uppgick till 1,7 miljarder kronor (2,1) vid slutet av december, motsvarande en nettoskuldsättningsgrad på 45 procent (64). Soliditeten uppgick till 49 procent (47) vid samma tidpunkt.  Förutom de föreslagna ordinarie och extrautdelningar är även förvärv på agendan, främst inom de relativt nya produktområdena "active kids" och "sport and travel bags".

Bolaget gynnas av trenden att allt fler människor lever ett aktivt liv, och att en allt större andel av inkomsten läggs på sport- och fritidsaktiviteter. Dessutom är man aktiv även längre upp i åldrarna vilket märks av en ökande försäljning till åldersgruppen över 50 år. Denna gruppen är dessutom mindre priskänslig och spenderar mer på högkvalitativa premiumprodukter.

Europa var dragloken under 2016, medan den amerikanska marknaden påverkades av en svag Outdoor-bransch, efter vårens konkurser av två butikskedjor, samt av en försiktighet inom cykelkategorin och Bags for Electronics. För 2017 väntar sig Thule organisk tillväxt i USA, samt fortsatt tillväxt i Europa, om än kanske inte i samma höga takt som under 2016 (10 procent). En anledning till optimism är ett stort antal nya produkter som är på väg till marknaden, och bolaget rapporterade om ett väldigt positivt mottagande av återförsäljarna på de stora mässorna i Tyskland i höst.

Analytikerna som följer Thule räknar enligt databasen Factset med en omsättningstillväxt om 5 procent i år. Vinsten per aktie väntas växa med strax under 9 procent till 7,42 kronor (6,83). Det innebär en värdering till p/e 20 på dagens nivåer, vilket kan jämföras med börsen p/e-tal kring 16,5. Visserligen väntas Thule växer något snabbare än börsens genomsnitt, men det känns redan fullt diskonterad i värderingspremien.

I ett bra börsklimat lär Thule-aktien kunna hänga med uppåt, men vi hittar inget värderingsstöd för en outperformance de kommande månaderna. Rekommendationen blir neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Thule Group Neutral 147,30 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -