"I och med AIK Fotbolls flytt till Friends Arena har möjligheterna att aktivera sponsorskapet varit utmanande då ett konkurrerande bryggeri [Carlsberg; reds anm] äger serveringsrättigheterna", motiveras beslutet där.
Under Allsvenskans 20 inledande omgångar kommer AIK:s A-lag att spela med reklam för Hjärt-Lungfonden i stället för Åbro på sina tröjor.
Detta för att göra avslutningen på sponsorskapet minnesvärd genom att hedra AIK-målvakten Ivan Turina, som avled av hjärtfel i maj 2013.
I AIK Fotbolls bokslutskommuniké för 2016 - då intäkterna var 146 miljoner och rörelseförlusten 6,1 miljoner kronor - nämns inte hur höga sponsorintäkterna var under 2016.
Det enda som nämns om sponsring är att samarbetet med Lagardère Sports Scandinavia, som sedan 2015 säljer AIK Fotbolls "VIP- och sponsorprodukter", under året påverkades av en diskussion om påstådda avtalsbrott.