Ingen rea på Sportamore

Aktieanalys Sportamore har attraktiva priser, snabba leveranser och bästa-prisgaranti men vi är hellre kund än aktieägare idag.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 11  den 13 mars. Läs mer om Börsveckan.

Sportamore har vuxit fram som en utmanare att räkna med för sportklädeskedjorna Intersport, Stadium, XXL och Team Sportia. Att e-handeln vinner mark kan knappast ha undgått någon och Sportamore växer snabbare än marknaden.

Det har kostat pengar sedan bolaget grundades 2009 men under 2016 kunde bolaget visa lönsamhet och det har gett avtryck i aktiekursen som stigit 180 procent de senaste 12 månaderna.

Sportamore har ett attraktivt erbjudande och prioriterar rätt saker för att lyckas inom e-handel. På nätet är det enkelt att jämföra priser och Sportamore har låga priser och matchar konkurrenters lägre pris om kunden påpekar detta inom en vecka från köpet. Frakt och returer är alltid kostnadsfria och leveranserna är väldigt snabba.

Just snabb leverans och kostnadsfria returer är viktigt i konkurrensen mot fysiska butiker. Utanför Stockholm kan 70 procent av befolkningen få sin leverans dagen efter beställning. Men inom Stockholm kan bolaget faktiskt konkurrera med fysiska butiker på allvar eftersom leverans kan ske samma dag på kvällen.

Den omedelbara leveransen är kanske största konkurrensfördelen hos en fysisk butik, tillsammans med möjligheten att kunna prova ut produkter som kläder och skor. Ur den aspekten blir kostnadsfria och smidiga returer ett viktigt konkurrensmedel mot butikens provhytter då kunden istället provar produkterna i hemmets lugna vrå. För Sportamore är frakt och framförallt returer dock en stor kostnad, men en nödvändig sådan.

Sidan har bra kundfokus med snabb support och och eget innehåll av produkttester, kost- och träningstips etc. Slutligen så har marknadsföringssatsningarna varit kostsamma genom åren där 100 Mkr spenderades bara under 2015 och 70 Mkr 2016.

Sammantaget så har detta lett till att Sportamore avslutar 2016 med en omsättning på 701 Mkr, 704 000 aktiva kunder och en tillväxt på 40 procent under Q4 och 29 procent för helåret. Men det kundvänliga erbjudandet lämnar inget större utrymme för höga marginaler och rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar för helåret 2016 blev 2,8 procent. Det berodde framför allt på de reducerade marknadsföringsinsatserna på 30 Mkr men också en förbättrad bruttomarginal till 35,4 procent (33,9).

Den förbättrade bruttomarginalen förmodar vi är resultatet av fler egna produkter som andel av försäljningen. Idag har bolaget de egna varumärkena BLACC, Wyte, Pyrello och S Gear i sortimentet utöver drygt 300 externa varumärken. Dessa säljs på de nordiska marknaderna där hemmamarknaden Sverige utgör 63 procent av försäljningen och hela vinsten för helåret. Övriga Norden växer dock snabbare och visade också de vinst under Q4.

I takt med de ökande volymerna ser bolaget ett behov av att investera 80 Mkr i ett helautomatiserat lager i Eskilstuna för att effektivisera logistiken. Det bedömer bolaget kommer medföra engångskostnader på 20-25 Mkr under det tredje kvartalet i år då lagret ska flyttas. Det kommer förstås hålla tillbaka resultatet för 2017 avsevärt.

Vi tror annars att Sportamore kommer fortsätta utvecklas väl och tillväxten under januari var 20 procent, något vi tror kan vara en rimlig nivå också för helåret. Vi bedömer också att marginalen kommer öka i takt med stigande volymer samt en större andel egna varumärken i mixen.

Med en marginal på 3,5 procent och en omsättning på 820 Mkr ger det ett ebitda-resultat på 29,5 Mkr. Då har vi inte räknat in kostnaderna för lagerflytten samtidigt som lagerflyttar inte sällan ställer till mer problem än väntat. Vi blickar därför framåt 2018 och räknar med en tillväxt på 16 procent och en ebitda-marginal på 4,8 procent som ger ett ebitda-resultat på 46,5 Mkr.

Bolaget genomförde idag en riktad emission på 90 Mkr och börsvärdet efter den uppgår börsvärdet till 1 100 Mkr och justerat för nettokassan på ca 145 Mkr blir ev/ebitda för 2018 på 20, vilket är i högsta laget. Samtidigt bör e-handeln fortsätta utvecklas väl och skalfördelarna gör att vinsten växer fort om bolaget kan fortsätta växa starkt med kontroll på kostnaderna.

Vi gillar affärsmodellen med starkt kundfokus men väljer att avvakta idag efter den häftiga kursrusningen och hoppas att ett köpläge uppenbarar sig på mer attraktiva nivåer.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -