Spännande resa väntar Odd Molly

Aktieanalys Med rötterna i en tydlig designidé har Odd Molly utvecklats till ett brett konfektionsbolag med internationell närvaro. Tillväxten är återigen god och nu ligger på fokus på att lyfta lönsamheten.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 9  den 27 februari. Läs mer om Börsveckan.

Odd Molly är långt ifrån mainstream, men särskilt udda är inte längre detta klädbolag som numer är väl etablerat i Sverige. De flesta associerar förmodligen bolaget med framför allt stickade tröjor som med sin distinkta design gjorde succé med en omsättning som flerfaldigades på några år.

Framgångarna gjorde måhända Odd Molly något fartblinda och 2010 blev en vändpunkt. Då toppade omsättningen kring 355 Mkr och därefter vek såväl marknadsandelar som försäljning. Med omtag i ledningen lyckades de bryta den negativa trenden under 2012-2013.

 

Ett kvitto på att bolaget är på rätt spår var fjolåret som blev rekordstarkt i termer av försäljning med en omsättning som ökade med 23 procent till 423 Mkr.

Bakom trendbrottet låg ett systematiskt arbete med att gå från en designdriven organisation mot kundorientering samtidigt som sortimentet breddades, och bolaget därtill började arbeta med regelbundna uppdateringar av sortimentet för att skapa ett tydligare nyhetsflöde och locka kunderna till mer frekventa besök och köp.

Det bredare fotavtrycket är centralt i värderingen av Odd Molly. Det ”tidigare” bolaget var framgångsrikt, men smalt. Det innebar hög moderisk och därmed också känslighet för omsvängningar i trender.

Det nya bolaget har förvisso behållit sin tydliga identitet men med ett bredare sortiment. Därtill har Odd Molly expanderat in i nya marknader samt stärkt sin position online. Det senare har varit en viktig drivkraft för expansionen, men närvaro online allena räcker inte.

 

Det finns ett samspel mellan butiker och onlineförsäljning där butikerna bidrar till att bygga varumärkeskännedom samtidigt som det ger kunderna en känsla för produkterna och det stimulerar till köp.

Enligt bolaget märks detta genom att onlineförsäljningen går som bäst i de regioner där det också finns butiker. Försäljningen sker dels genom egna butiker och dels via externa återförsäljare med en fördelning på 46 respektive 54 procent.

Den externa försäljningen utgörs av försäljning via agenter, distributörer och egen säljkår samt partners som på vissa marknader driver Odd Molly-butiker. De egna butikerna omfattar fysiska butiker, outlets, webbshop samt shop-in-shops som drivs av Odd Molly.

Geografiskt utgjorde Sverige 72 procent av omsättningen under 2015 med Tyskland som näst största marknad på 7 procent, följt av Schweiz, Finland och USA. Tillväxten drivs dels av ökad försäljning online och dels av nya butiksetableringar och under fjolåret inkluderar det bland annat nya butiker i Portugal, USA och Malmö.

Odd Molly som investering är lika mycket ett ”tillväxtcase” som ett ”lönsamhetscase”. Marginalerna är i dagsläget en bit under det historiska genomsnittet och en bra bit under toppnivåerna.

2008 hade Odd Molly en rörelsemarginal på hela 25 procent (om än att det inte är helt jämförbart då affärsmodellen då byggde mer på försäljning via agenter). Därefter föll lönsamheten kraftigt för att gå in i röda siffror under 2013 med en rörelsemarginal på -11 procent. Sedan dess har den gradvis förbättrats för att under fjolåret nå 5,8 procent (3,6).

Bolagets mål är en rörelsemarginal på 12 procent och för att nå dit krävs fortsatt hög tillväxt för att nå skalfördelar och fördela de fasta kostnaderna på större volymer. Samtidigt är uppenbarligen också en stor del av vinstpotentialen hänförlig till högre lönsamhet, och vägen dit går via flera faktorer.

Bruttomarginalen har varit stabil och ligger på 55,6 procent och det är svårt att se några större förändringar där givet motvind med valutor samtidigt som prisbilden är lite pressad med en trendmässigt hög andel reor i branschen vilket håller tillbaka snittpriserna. Därmed blir lönsamheten beroende av just volymer samt effektivitet med låga rörelsekostnader.

Om tillväxttakten står sig, vilket verkar troligt givet den fina trenden sedan 2012-2013 och det numer breda sortimentet och ett bredare geografiskt fotavtryck, ja då torde rörelsemarginalen kunna stiga ytterligare. Mellan 2015 och 2016 fördubblades rörelseresultatet till knappt 25 Mkr. Antar vi en försäljningstilläxt på 10 procent samt rörelsekostnader som ökar med omkring 6 procent i år så landar omsättningen på 465 Mkr och rörelseresultat på 37 Mkr.

Till en aktiekurs på 51 kronor värderas bolaget till drygt 290 Mkr och man är i princip skuldfritt. På vår prognos landar ev/ebit kring 8 gånger. Det är förvisso en ganska offensiv lönsamhetsprognos men långt ifrån orimlig.

Även med en lägre lönsamhet, så framstår värderingen som försiktig. Bolaget har en fin trend och det är läge att haka på. Vi säger köp.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -