Vind i seglen för Scandic

Aktieanalys Scandic Hotels har medvind från en stark hotellmarknad i Norden. Bolaget har många nya hotell på ingång och förbereder även en satsning i Tyskland.

Efter en minst sagt skakig inledning på börskarriären har Scandic Hotels Group fått se aktien klättra stadigt uppåt under 2016. En stark underliggande hotellmarknad i Norden har bidragit till en bra vinstutveckling. När bolaget summerar 2016 är det med ett justerat rörelseresultat som stigit 21 procent jämfört med året innan.

Scandic Hotels Group är med sina 223 hotell och knappa 42 000 rum Nordens största hotelloperatör. Sverige är koncernens största marknad med knappt 45 procent av omsättningen. Norge är god tvåa med 30 procent. Finland och Danmark genererar resterande omsättning tillsammans med mindre verksamheter i Tyskland, Polen och Belgien.

Inriktningen är mot mellanklasshotell och med sin breda geografiska närvaro i Norden är Scandic Hotels en eftertraktad partner för företag som vill handla upp sina hotelltjänster centralt. För Scandic kommer cirka 70 procent av intäkterna från affärsresande medan privatresor står för resterande 30 procent.

Förutom rumshyror är restaurangerna och konferensverksamheten viktiga inkomstkällor. Dessa svarar för runt en tredjedel av intäkterna. Restaurangerna och konferenserna bidrar också till att dämpa konjunkturkänsligheten i Scandic.

För närvarande är dock inte konjunkturen något problem, tvärt om. Efterfrågan på hotellrum är stark i Norden och intäkterna per tillgängligt rum (RevPar) har ökat kraftigt i Sverige, Danmark och Finland. Ökningen har drivits av såväl stigande rumshyror och av ökad beläggning. I Norge var utvecklingen under 2016 mer dämpad till följd av den svaga oljeindustrin och även en hotellstrejk under året.

Totalt ökade Scandic Hotels Group sina intäkter med 7 procent under året. Fem nya hotell öppnades och de har överlag fått ett mycket varmt mottagande. Den justerade rörelsemarginalen förbättrades med en procentenhet till 11,1 procent. Den förbättrade lönsamheten är bland annat ett resultat av utvunna synergivinster i Norge.

Scandic köpte 2014 Rica Hotels i Norge för 1,9 miljarder kronor. Bolaget inför nu stegvis sin egen kostnadsmodell i Rica-hotellen vilket väntas leda till besparingar på 100-140 Mkr om året med full effekt 2017.

Scandic Hotels officiella målsättning är att öka omsättningen med 5 procent om året. Det innebär att hotellportföljen behöver utökas med 2-4 hotell om året. Under 2016 öppnades som sagt 5 nya hotell. De två största var de båda Stockholmshotellen Haymarket och Continental.

Haymarket by Scandic är ett av bolagets hittills två så kallade signature-hotell. Det är hotell i en högre prisklass som fokuserar på en unik upplevelse i karaktärstarka miljöer. Haymarket ligger exempelvis i gamla PUB-huset vid Hötorget i Stockholm. Fyra till signature-hotell finns i pipeline för de kommande åren.

Totalt har Scandic Hotels Group 17 hotell i sin pipeline vilket kommer att tillföra cirka 5 000 rum. Det kan jämföras med dagens bestånd på knappt 42 000 rum, en tillväxt på 12 procent. Vissa av dessa är hotell som genomgått renoveringar, vissa är nybyggen och åtta av dem är resultatet av nytecknade avtal.

Bland annat tog Scandic nyligen över driften av sju hotell som fastighetsbolaget Pandox tidigare drivit i egen regi. Bolaget avtalade även i början av 2017 om att ta över driften av Grand Hotel Oslo (som blir ett av Scandics nya signature-hotell). Dessa åtta hotell med totalt 1 700 rum kommer att ingå i Scandics siffror från april och ge verksamheten en skjuts.

I framtiden ser Scandic Hotels Group även stora möjligheter att växa på den tyska marknaden, som är den största hotellmarknaden i Europa. Bolaget har idag tre hotell i Tyskland men man siktar på att öka till 10-15 hotell. En affärsutvecklingschef för Tyskland tillsattes i höstas, och enligt vd Frank Fiskers tittar Scandic för närvarande på en hel del olika möjligheter i landet. Expansionen är primärt tänkt att ske hotell för hotell och lönsamhet är prioriterat.

Under 2017 väntas Scandic Hotels Group öka intäkterna med 6 procent. Rörelsemarginalen spås vara i princip oförändrad och snittprognosen för vinst per aktie i SME Direkts sammanställning ligger på 6,56 kronor. För 2018 spås en tillväxt på 4 procent och en fortsatt stabil underliggande rörelsemarginal. Vinst per aktie spås öka 7 procent till 7,05 kronor.

P/e-talen för de närmaste åren uppgår till 12 respektive 11 vilket är i linje med hur det sett ut för Scandic det senaste året.

Den föreslagna utdelningen på 3,15 kronor per aktie innebär en direktavkastning på 4,0 procent i vår. De kommande åren väntas bjuda på direktavkastningar på 4,4 respektive 4,7 procent.

Hotellmarknaden har varit stark i Norden de senaste åren, och frågan för de kommande åren är vilken draghjälp Scandic kan tänkas få från den underliggande marknaden. Frank Fiskers ser åtminstone ingen avmattning i bokningsläget fram till sommaren. Konjunkturläget lär som vanligt styra aktiviteten på resandet och på den fronten ser utgångsläget för tillfället rätt bra ut för de kommande åren.

Det stora tillskottet av hotell under våren kommer att ge Scandics siffror en skjuts under 2017. Med fortsatt goda marknadsförutsättningar, en hög intern aktivitet, en lovande satsning i Tyskland, bra direktavkastning och en relativt låg värdering fortsätter vi att gilla Scandic-aktien.

Vi behåller vår köprekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Scandic Hotels Group Köp 79,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -