Ljus framtid inprisad i Alfa Laval

Aktieanalys Alfa Laval ser tecken på en ljusning i efterfrågan. Aktien har dock rusat de senaste månaderna och på dagens kursnivåer är en ljus framtid redan inprisad.

Alfa Lavals aktie har rusat uppåt sedan Donald Trump valdes till president i USA. Från en botten dagarna innan valet är kursen upp 30 procent. Det kan tyckas konstigt att Alfa Laval skulle gå i bräschen för ett Trumprally med tanke på att bolaget lever på trender som Trump till stor del vill bekämpa, exempelvis ökad internationell handel och fartygsfrakter, hårdare miljökrav och tillväxt i Asien.

Å andra sidan har Trump utlovat enorma tillväxtsatsningar vilket om de genomförs kommer att spilla över även på andra delar av världen och driva på handelsströmmarna. Det vore goda nyheter för den avsvimmade varvsindustrin och därmed också för Alfa Laval.

Störst anledning till att Alfa Laval-aktien rusat de senaste månaderna är dock de ljusare utsikterna för oljeindustrin. Det är en viktig kundgrupp för Alfa Laval, inte minst i USA, där oljeindustin nu har fått en varm anhängare i Vita huset. Även Opec har bidragit till en ökad optimism kring oljepriset genom att besluta om att dra ned produktionen.

Signalerna i Alfa Lavals bokslutsrapport var också ljusare när det gäller efterfrågan från oljeindustin. Det är divisionen Process Technology som har störst exponering mot sektorn och där tog aktiviteten rejäl fart under fjärde kvartalet.

Jämfört med närmast föregående kvartal steg både orderingång och försäljning med 23 procent. Ett antal stora order bokades inom olje- och gasindustrin och uppgången var bred geografiskt sett.

Vd Tom Erixon sade dock i samband med bokslustrapporten att stämningsläget visserligen är lite mer positiv inom olje- och gassektorn, men att det ännu är för tidigit att tala om en reell återhämtning. Hans bedömning var att det kommer att ta lite tid innan vi ser en substantiell uppgång i siffrorna.

 

Tom Erixon, vd för Alfa Laval

Tid kommer det även att ta innan varvsindustin återhämtar sig. Verksamheten riktad mot marinsektorn har vuxit snabbt inom Alfa Laval de senaste åren, huvudsakligen via ett par stora förvärv. Bolagets  satsning på marina kunder har också olyckligtvis sammanfallet med en kraftig nedgång i fartygsbyggandet.

Ett normalår beställs globalt sett någonstans runt 2 000 fartyg. Under 2016 beställdes 400 fartyg. Ledtiderna är väldigt långa inom varvsindustrin så de extremt låga beställningarna i fjol kommer att påverka Alfa Lavals efterfrågan negativt under de kommande åren.

Tom Erixson sade också i samband med bokslutsrapporten att han inte såg någon stark vändning för varvsindustrin i horisonten för 2017.

Affärsdivisionen Marine & Diesel rapporterade klart lägre orderingång än för ett år sedan och rörelseresultatet i det närmaste halverades jämfört med för ett år sedan.

Den kraftiga nedgången inom Marine & Diesel är jobbig för Alfa Laval eftersom det är bolagets största och mest lönsamma division. Det har därför kommit att bli något av en vinstmotor inom Alfa Laval. Att Marine & Diesel varvat ned har därmed bidragit till att koncernen som helhet rapporterar ett justerat rörelseresultat för helåret 2016 som är 18 procent lägre än året innan.

Ett område inom Marine & Diesel som det hoppas mycket på inför 2017 och kanske framför allt under kommande år är Alfa Lavals reningssystem för fartygsballaster. Det är dyra system som på grund av lagstiftning behöver installeras på uppskattningsvis 35 000 fartyg. Alfa Laval uppskattar den potentiella marknaden till cirka 75 miljarder kronor. Leveranser av de nya ballastreningssystemen väntas gradvis påbörjas under 2017.

Bokslutsrapporten från Alfa Laval var resultatmässigt något bättre än väntat. Även orderingången landade högre än väntat och aktien tog ett glädjeskutt på siffrorna. Analytikerna har justerat upp sina vinstprognoser för de kommande åren efter rapporten.

Enligt SME Direkts sammanställning väntas ett underliggande vinsttapp på 14 procent under 2017. Lägre intäkter och en något sämre underliggande lönsamhet bidrar till den utvecklingen. Något större volymlyft spås inte heller för 2018. Då väntas däremot en aningen bättre lönsamhet så vinsten spås öka med 8 procent.

P/e-talen för de kommande åren ligger i dagsläget på 23,4 respektive 21,6.

Den föreslagna utdelningen på 4,25 kronor per aktie innebär en direktavkastning på 2,6 procent. De kommande åren väntas bjuda på direktavkastningar på 2,7 respektive 2,8 procent.

Även om vinstprognoserna stigit efter bokslutsrapporten så har de inte hållit jämna steg med aktiekursen de senaste månaderna. Värderingen har dragit iväg och ligger på historiska höga nivåer. Aktiemarknaden har prisat in vinstuppgångar som den samlade analytikerkåren anser ligger mer än ett par år in i framtiden.

Mycket av den drivkraft som eldat på Alfa Laval-aktien de senaste månaderna utgörs av det stigande oljepriset. Det är dock en notoriskt nyckfull faktor och det finns en anledning till att råvarubolag inte värderas till p/e-tal en bra bit över 20. Risken för snabba svängningar är helt enkelt mycket hög.

Någon draghjälp från varvsindustrin är inte att vänta i närtid även om Tom Erixson hoppas på att botten närmare sig för varvsindustrin. Effekten från försäljning av ballastreningssystem lär också bli blygsam till en början.

Mycket talar för att efterfrågan håller på att bottna för Alfa Laval. Efter en rusning på 30 procent är dock en ljusare framtid redan inpriset med råge. Vi behåller en neutral rekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Alfa Laval Neutral 164,40 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -